BAU 2011 navazuje na úspěšnou minulost

Necelé tři měsíce před veletrhem BAU 2011 vystoupili na tiskové konferenci před vybranými novináři a vystavovateli Reinhard Pfeiffer, výkonný ředitel Messe München GmbH a Mirko Arend, projektový manažer BAU 2011, aby uvedli připravované novinky a očekávání a připomněli pozoruhodnou minulost minulých veletrhů BAU.

Veletrh BAU 2011 se koná od 17. do 22. ledna 2011, tedy od pondělí do soboty. Své brány, na rozdíl od minulosti, otevře každý ze všech šesti výstavních dní až v 9.30 hodin, ve všední dny je uzavře v 18.30 hodin a v sobotu v 17.00 hodin.

Zmíněná a již tradiční konference tentokrát proběhla 28. října jako součást dvoudenních Informačních rozhovorů mezi vybranými novináři a vystavovateli, krátce zvaných PreBAU. Letos se akce PreBAU zúčastnilo 150 novinářů z 20 zemí a 170 zástupců vystavujících firem z 10 zemí. Z této akce přinášíme v tomto čísle časopisu více příspěvků a další přineseme v lednu ještě před veletrhem BAU 2011.


Obr. 1: Hlavní řečníci úvodní tiskové konference v rámci PreBAU byli (zleva): Erich Gluch (ifo Institut für Wirtschaftsforschung), Dieter Schäfer (předseda dozorčí rady BAU a předseda představenstva Deutsche Steinzeug Cremer & Breuer AG), Reinhard Pfeiffer (výkonný ředitel Messe München GmbH) a Mirko Arend (projektový manažer BAU 2011)

Z poměrně rozsáhlého vystoupení Reinharda Pfeiffera a Mirko Arenda vybíráme jen nejdůležitější údaje. I tak dokumentují mimořádný mezinárodní význam veletrhu jako setkání výrobců hmot a jejich zákazníků – architektů, projektantů, stavebních inženýrů, dále stavebních a montážních firem, řemeslníků, obchodníků či prodejců a samozřejmě developerů, investorů a stavebníků.

Stavebnictví nejen v Německu, ale i u nás uznává roli BAU jako motoru inovací. Dvouletý cyklus BAU je pro mnoho vystavovatelů periodou, podle které plánují své inovace, výzkumu a vývoje. Proto na této výstavě není nouze o novinky ani nová témata.

Návštěvnost veletrhů BAU: více odborníků

První veletrh BAU se konal v roce 1964 a od této doby se počet jeho návštěvníků zvyšoval, viz tab. 1. To dokazuje velkou důvěru, kterou stavební průmysl veletrhům BAU přikládá. Pro řadu firem z Evropy i odjinud, zejména z Asie, je BAU povinností. Poslední veletrh BAU 2009 vytvořil nový rekord 212 035 návštěvníků ze 151 zemí; podařilo se to i přes to, že již začala být silně pociťována hospodářská a finanční krize.

Tab. 1: Vývoj počtu návštěvníků veletrhů BAU
Rok1964199120032005200720092011
Počet návštěvníků68 000152 189179 643191 865209 048212 035210 000

BAU trvale posiluje svou mezinárodnost. Největší skok zaznamenal BAU 2007, kdy podíl zahraničních, tzn. neněmeckých návštěvníků vzrostl víc než o pětinu. To byla doba ekonomického boomu, ovšem následující BAU 2009, kdy byla laťka velmi vysoko, zaznamenal další nárůst cca o setinu jak místních, tak zahraničních návštěvníků. Pořadatelé BAU to hodnotí jako velký úspěch.

Ambiciózním cílem je v lednu na BAU 2011 přilákat 40 000 či víc neněmeckých návštěvníků. Proto organizační tým BAU 2011 procestoval Evropou i zbytkem světa, aby prostřednictvím médií přiblížil inovační sílu, jedinečnou atmosféru a nadšení, do nichž je návštěvník tohoto veletrhu vtažen.<0x000A>Pozoruhodné je, že zejména v poslední době se podíl zahraničních, tzn. neněmeckých návštěvníků držel na stejné hodnotě cca 18 procent z jejich celkového počtu. Jak ukazuje graf na obr. 2, Česká republika na minulé akci BAU 2009 zaujala v počtu zahraničních návštěvníků páté místo. Pořadatelé netají radost, že Česká republika již pravidelně obsazuje přední místa i před „těžkými váhami”, jako je Francie a Španělsko.

České firmy, vystavující na BAU, si většinou pochvalují vysokou odbornost návštěvníků, kterou často upřednostňují před pouhou kvantitou. Uvádějí, že tak vysoké zastoupení odborníků, kteří navíc přicházejí dobře připravení, obeznámení s problematikou a kteří kladou velmi konkrétní dotazy, se v ČR nevidí, třebaže si na návštěvnost jako takovou nemohou stěžovat. Korelují s tím i oficiální údaje v tab. 2, které ukazují, že s každou další akcí BAU roste nejen absolutní počet odborných návštěvníků, ale i jejich podíl na celkové návštěvnost. Ten v roce 2009 činil téměř 19 procent.

Tab. 2: Trend počtu odborných návštěvníků aktivních v architektuře, projektování a stavebně inženýrských činnostech
Rok200520072009
Počet odborníků25 72135 53838 166
Obr. 2: Prvních 15 zemí (mimo Německo) podle počtu návštěvníků na BAU 2009

Vystavovatelé na BAU

Stejně jako počet návštěvníků, rostl v posledních letech velmi významně i počet vystavovatelů až na rekordní počet 2 043 ze 40 zemí na BAU 2007. Jen v roce 2009 vystavovatelů mírně ubylo proti roku 2007. Důvod tentokrát nebyl ekonomický. Mnozí vystavovatelé si totiž v roce 2009 rezervovali větší výstavní plochu, což při naplněné kapacitě znamenalo, že bylo možno uspokojit méně vystavovatelů. 25 % vystavovatelů bylo v roce 2009 ze zemí mimo Německo.

Mnoho vystavovatelů zůstává veletrhům BAU věrnými celá desetiletí, i v těžkých časech. Pořadatelé to vnímají jako obrovskou důvěru a důkaz, že věci jdou správnou cestou. Aby tomu tak bylo, Messe München GmbH trvale usiluje o partnerský dialog s průmyslem. Velmi silným nástrojem je institut Dozorčí rady BAU, která je volena z řad vystavovatelských firem a která se účastní jednání a rozhodování nejužšího managementu veletrhu. V jejím čele stojí Dieter Schäfer (předseda představenstva Deutsche Steinzeug Cremer & Breuer AG), jehož zajímavý příspěvek uvádíme v tomto časopise jinde. V českých podmínkách něco podobného nemá obdobu.

Prvních 15 zemí (mimo Německo) podle počtu vystavovatelů na veletrhu BAU 2011. Stav k měsíci říjen 2010

Profil BAU 2011

V lednu 2011 obsadí vystavovatelé na BAU opět veškerou krytou dostupnou plochu Nového výstaviště v Mnichově – celkem 180 000 m2. Poptávka je tak velká, že pořadatelé evidují dlouhé čekací listiny. Přesto se snaží každému nabídnout potřebný prostor, je-li to v souladu s mottem „kvalita, ne kvantita”.

Na straně návštěvníků je cílem překročit hranici 210 000 a opět zvýšit podíl zahraničních návštěvníků.

Již tradičně volí organizátoři pro každý veletrh BAU hlavní témata, která považují za důležitá. To usnadňuje zvolit vhodnou strukturu veletrhu a doprovodného programu, tzn. přehlídek, diskuzí, fór a setkání ap. Hlavní témata se diskutují jak v rámci oficiálního programu, tak na stáncích vystavovatelů. Tématické rozčlenění usnadňuje návštěvníkům, zejména odborným, orientaci a přehled, snadno se pak dopátrají témat, která je zajímají. Hlavní témata jsou pro BAU 2011 jsou

  • udržitelný rozvoj,
  • budova pro život,
  • výzkum a inovace,
  • vzdělávání a odborná příprava.

Od roku 2011 bude mít BAU výstavní plochy pod širým nebem – na sever od haly B5. Proběhne zde jednak speciální předváděcí akce „Napínaná architektura” („Tensile Architecture” – tedy architektura napínaných fólií, textilií ap., příkladem je mnichovská Alianz Arena s fotbalovým stadionem), a jednak speciální ukázka projektu „Sluneční desetiboj”, což je mezinárodní studentská soutěž, v níž získal ocenění dům navržený studenty z Univerzity aplikovaných věd v Rosenheimu. Rovněž zde budou produkty a řešení pro dočasné stavby, inženýrské stavby a stavby k získávání geo termální energie. Mezi jiným i skladovací a obytné kontejnery, halové objekty, přístřešky a podobné prvky a komponenty.

Cílové skupiny návštěvníků

Tento veletrh je šitý na míru pro různé cílové skupiny návštěvníků, kteří se zabývají plánováním, navrhováním a realizací prakticky všech staveb. Pro lepší přehled je lze rozdělit do pěti skupin:

  • Plánovači: Architekti, interiéroví návrháři, krajinní architekti, projektanti, stavební inženýři, místní a centrální úřady, energetičtí poradci a inspektoři.
  • Investoři: bytová družstva, developeři ze soukromé i veřejné a státní sféry, realitní manažeři, správci fondů, agenti, maloobchodníci, maloobchodní řetězce, facility manažeři.
  • Stavební řemesla: Podlaháři, střechaři, pokrývači, montéři fasád, oken, prosklených fasád, zámečníci , obkladači, sklenáři, instalatéři v oblasti voda, topení, plyn, aranžéři v obchodech, zahradní architekti, malíři, lakýrníci, zedníci, betonáři, parketáři, montéři rolet, žaluzií, markýz, truhláři, specialisté na solární technologie, štukatéři, sádrokartonáři a montéři v oblasti suché výstavby, v oblasti tepelné, zvukové izolace a hydroizolace, tesaři.
  • Stavební maloobchod/velkoobchod: Obchodníci se stavivy, obchodní řetězce, ostatní maloobchod.
  • Výzkum, další vzdělávání: Studenti a učitelé a mistři středních a vysokých škol technického zaměření, odborných stavebních škol a učilišť, obchodní škol ap.

Kam dál?

BAU 2011 - zdroj informací, poučení a inspirace (Pozvánky pro návštěvníky z ČR)

Evropský stavební průmysl po krizi – co bude dál?

Stavebnictví je přizpůsobivé a odolné, potřebuje ale spravedlivé daně

Veletrh BAU 2011 – budoucnost stavění



Autor:
Foto: Archiv Messe München GmbH