Mezinárodní veletrh BAU 2013

Mnichovský veletrh BAU se stal velmi přitažlivým pro návštěvníky z České republiky, kteří zde úspěšně hledají odpověď na otázku, co je opravdu nového ve stavebnictví, stavebních materiálech a architektuře. Následující dějství, BAU 2013, se koná od 14. do 19. ledna 2013, tradičně od pondělí do soboty. Brány otevírá v 9.30 hodin a uzavírá v 18.30 hodin, v sobotu už v 17.00 hodin.

Tvrzení o rostoucí návštěvnosti sousedů na severovýchodě Bavorska se neopírá jen o pocity, které může člověk nabýt, když se prochází pavilony mezi stánky a zachytává češtinu u náhodných kolemjdoucích. Potvrzují to i statistická data. Na předchozí akci – BAU 2011 – přicestovalo o 850 víc českých návštěvníků, než v roce 2009. Česká republika tak zaujala páté místo po Rakousku, Švýcarsku, Itálii a Turecku. Celkově BAU 2011 navštívilo 237 230 (+26 192) návštěvníků, z toho 59 940 (+22 739) ze zemí mimo Německo. Šlo o rekord, a to doslova neobvyklý.

Příčiny nejen vysoké, ale stále rostoucí návštěvnosti veletrhů BAU za situace, kdy v ČR návštěvnost celorepublikových stavebních veletrhů klesá, jsou zdánlivě prosté:

  • BAU je celosvětovou premiérou novinek,
  • BAU je jedinečný v rámci přesahujícím hranice SRN,
  • dvouletá perioda,
  • ekonomicky silné zázemí (Bavorsko, SRN).

A našly by se i další, např. pověstná bavorská pohostinnost, vysoká kvalita služeb, preciznost a spolehlivost.

Datum konání14.–19. leden 2013
Místo konáníNové výstaviště Mnichov (Neue Messe München)
AdresaMesse München GmbH, Am Messesee, 81823 München,
tel.: (+49 89) 9 49-1 13 48, fax: (+49 89) 9 49-1 13 49
Souřadnice48.139132N; 11.69326E – kryté poschoďové parkoviště poblíž vchodu WEST
48.135511N; 11.692263E – hlavní vchod WEST
Otevírací dobapondělí–pátek: 9.30–18.30 hod.
sobota: 9.30–17.00 hod.
Vstupnécelodenní 35 EUR (v předprodeji: 21 EUR)
dvoudenní: 68 EUR (v předprodeji: 30 EUR)
permanentka: 89 EUR (v předprodeji 44 EUR)
skupinová vstupenka: 25 EUR/os./den

Přitažlivost pro vystavovatele

Na veletrzích BAU jsou samozřejmě k vidění obrovské expozice nadnárodních koncernů, což ale nijak neubírá na faktu, že jsou vyhledávány i menšími až malými firmami. A to zejména tehdy, když jde o to, jak dát o sobě vědět v zahraničí včetně míst daleko mimo Evropu. Důležité je jen mít co nabídnout a domluvit se alespoň anglicky.

Českým firmám, které hledají nové zákazníky v zahraničí, by tato možnost neměla unikat.

Novinky na BAU 2013

18. října, necelé tři měsíce před veletrhem BAU 2013 vystoupili na tiskové konferenci před vybranými novináři a vystavovateli Reinhard Pfeiffer, výkonný ředitel Messe München GmbH a Mirko Arend, projektový manažer BAU 2013. Z jejich příspěvků jsme připravili stručný přehled.

Čtyři klíčová témata BAU 2013

Udržitelnost

Toto téma se stalo obecným pojmem pro současné, odpovědné stavění. Výrobky a materiály, které splňují kritéria udržitelnosti, bude možné nalézt na stáncích vystavovatelů na celém veletrhu BAU. Udržitelná výstavba a navrhování se také staly klíčovými tématy událostí v rámci doprovodného programu.

Výstavba pro všechny generace

Tento způsob výstavby, který vychází vstříc potřebám všech generací, získává půdu v Německu a v Evropě. V praxi to znamená navrhování a vybavování obytného prostoru takovým způsobem, aby se každý obyvatel cítil pohodlně a v bezpečí, ať už je mladý nebo starý, velkého nebo malého vzrůstu. BAU 2013 bude obsahovat několik akcí zaměřených na toto téma.

Energy 2.0

V Evropě jde kolem 40 % spotřebované energie na vytápění budov. Energetická účinnost budov tedy po dlouhé roky byla a je hlavním tématem. Na přednáškách a speciálních ukázkách získáme informace, jak budou v budoucnu budovy a celé městské obvody zásobovány energií v budoucnosti a jaké technologické inovace jsou s tím spojeny.

Rozvoj měst v 21. století

Polovina lidstva dnes žije ve městech. Do roku 2050 pak bude z celkové populace kolem 9,3 mld. žít 75 % lidí v městských oblastech. To bude představovat velké problémy, pokud jde o infrastrukturu, mobilitu, bezpečnost a zásobování energií. Na BAU 2013 se proto budeme zabývat otázkou, jak bude vypadat život v městě budoucnosti.

Uspořádání a obsazení hal

Veletržní areál, v němž proběhne veletrh BAU 2013, zahrnuje 17 výstavních hal o celkové rozloze 180 000 m2. Haly jsou uspořádány podle druhu stavebních materiálů, výrobků a témat. To, co dělá veletrh BAU výjimečným a jedinečným je, že spojuje v jednom odborném veletrhu všechny technologie, produkty a materiály, které se používají při navrhování a výstavbě.

Tento přístup, který jde napříč všemi možnýmu přístupy a pohledy na navrhování a výstavbu, umožňuje, aby se veletrh BAU stal základním zdrojem informací pro všechny účastníky výstavby: od architektů, projektantů a investorů až po kvalifikované řemesl níky a facility manažery.

BAU je základnou pro představování nových produktů. Vystavovatelé často přizpůsobují vývoj nových produktů tak, aby se vešly do cyklu BAU. Inovace výrobků, jako jsou třeba okna, dveře, podlahové krytiny a nové fasádní prvky atp., jsou uvedeny nejprve na veletrhu BAU. To je další důvod, proč odborníci ze všech kontinentů přijíždějí každým druhým rokem do Mnichova na BAU.

Tematická orientace na výstavišti

Výstavní plocha veletrhu BAU je tradičně rozdělena do kategorií podle názvu produktu nebo typu materiálu. Avšak pro BAU 2013 je tento zavedený systém vylepšen přídavnou navigací. Vystavovatelé na veletrhu BAU mohou být tedy také vyhledáni pod specifickým zastřešujícím tématem.

Např. výrobky z oblasti hliníkové a keramické systémy lze dohledat tématem „fasády”. Nebo dodavatelé výrobků z oblasti stavební chemie budou také součástí tématu „podlahové krytiny”. Tato zastřešující témata pomohou návštěvníkům najít správnou cestu uvnitř velmi rozlehlé výstavní nabídky. Na první pohled si mohou všimnout symbolů, které znázorňují, ve kterých halách jsou vystaveny výrobky a technologie, které jsou primárně používány, např. při realizaci fasád.

Číslo 1 pro pro architekty a inženýry

Veletrh neznamená jen vztah návštěvník – vystavovatel. Veletrh BAU je významný i v tom, že se zde setkávají návštěvníci mezi sebou. Je dokonce považován za jedničku coby informační a komunikační základna pro architekty, projektanty a stavební inženýry prakticky z celého světa. Neexistují žádné jiné akce na světě, kde by byly zmíněné návštěvnické skupiny zastoupeny v takovém množství, a tak nápadně.

Např. na BAU 2011 se zúčastnilo více než 50 000 návštěvníků profesí architektury a projektování. Za šest uplynulých let přitom došlo ke zdvojnásobení podílu této profese mezi návštěvníky veletrhu BAU.

Autor: RNDr. Jiří Hejhálek
Foto: Archiv firmy