Řada nových výrobků značky TTK v roce 2005. Okno TTK Alu therm pro pasivní domy.

Firma TTK CZ, která působí na českém trhu již 14. rokem, rozšířila svůj výrobní program o dva nové modely oken - dřevohliníkové okno TTK Alu a okno určené pro nízkoenergetické a pasivní domy TTK Alu therm.

V Dolní Čermné, sídle firmy, jsme se zeptali pana Tomáše Kunerta, ředitele a jednatele společnosti, na změny ve firmě, ale i jeho názory na vývoj českého stavebnictví vůbec.

Co se ve vaší firmě za dobu od naší poslední návštěvy změnilo?

Troufnu si říci, že změn bylo hned několik. Především jsme dostali rozhodnutí o podpoře na nákup nového výrobního zařízení pro zkvalitnění výroby eurooken a dveří. Jde o Operační program Průmyslu a podnikání (OPPP), spolufinancovaný evropským fondem pro regionální rozvoj a naším ministerstvem průmyslu a obchodu. Projekt realizujeme již od července minulého roku, kdy jsme podali přihlášku. Jde o program, který má umožnit výrobním podnikům vyrábět více konkurenceschopné produkty a týká se nákupu zařízení, které musí být něčím nové, u nás těžko finančně dostupné, mj. také pro technickou a technologickou novost. Pro nás tímto zařízením bylo frézovací a obráběcí centrum, širokopásová bruska a moderní technologie lakovny. Po instalování a zprovoznění nového výrobního zařízení jsme mohli rozšířit výrobní program o dřevohliníková okna TTK Alu a okna určená pro nízkoenergetické a pasivní domy TTK Alu therm. Okno TTK Alu therm má téměř shodné izolační vlastnosti jako mělo okno Passiv. Z rozjezdu tohoto projektu mám letos největší radost.

Řekl jste, že vám schválili podporu, kdy však dostanete skutečné peníze?

Žádost o platbu je možné předložit až po ukončení realizace projektu. To znamená, že musíte technologii nakoupit a doložit veškeré doklady např. faktury a jejich úhrady, objednávky, předávací protokoly atd. Žádost je následně posouzena a dochází k rozhodnutí, zda bude dotace přidělena či nikoli.

Vloni v tomto období jste hodnotil 1. pololetí roku 2004 jako období enormního náporu na výrobu, které úzce souviselo se změnami DPH. Jak byste zhodnotil letošních pět měsíců?

Zima byla dlouhá, rozjezd pomalý. Tento čas jsme využili ke zkouškám našich výrobků ve státní zkušebně ve Zlíně, kde jsme mimo jiné zkoušeli povrchové teploty oken,a tzv. účka rámu a celých oken. Mimochodem součinitel prostupu tepla našeho nového modelu TTK Alu therm dosahuje hodnoty Uw = 0,95 W/(m2·K). U oken TTK Klasik, Rustikál a TTK Alu je součinitel prostupu tepla Uw = 1,28 W/(m2·K). V březnu však zakázky začaly přibývat, v květnu a červnu jsme zažívali téměř kolaps a i dnes máme poměrně dlouhé dodací lhůty, cca 10 týdnů od objednávky. Takový stav jsme za existenci firmy ještě neměli.

Jak si neustálý růst zájmu o výrobky vaší firmy vysvětlujete?

Na tom, abychom takové výsledky mohli mít, pracujeme již od vzniku firmy. Předně nabízíme kvalitní a luxusní zboží za dobrou cenu. Dále se pravidelně zúčastňujeme významných stavebních veletrhů v České republice, tzn. na jaře Stavebních veletrhů v Brně a na podzim FOR ARCHu. Nezapomínáme však ani na okolní státy. Vždyť, pokud si dobře vzpomínám, tak jsme se poprve osobně viděli na Mezinárodním veletrhu řemesel I.H.M. v březnu 20031 . Dále se každým rokem snažíme překvapit nějakou novinkou. Sledujeme i konkurenci a akceptujeme trendy (například okna pro nízkoenergetické a pasivní domy nebo kombinovaná okna - dřevohliníková). Investujeme do reklamy, jsme vidět i v odborných časopisech. Nezapomínáme na pravidelnou aktualizaci našich webových stránek www.eurooknattk.cz. Dále rozšiřujeme síť obchodních míst.

Jaký význam přikládáte účasti na veletrzích?

Myslím, že pravidelná účast na veletrzích je pro firmu velmi důležitá. Vidí vás zde nejen koncoví zákazníci, ale také prodejci oken a majitelé stavebních firem, kteří požadují nejen výbornou kvalitu zboží za dobré ceny, ale také sledují stabilitu firmy. Prostě veletrhy bereme jako běh na dlouhou trať a víme, že je nutné být vidět. Také se snažíme přijít i s nějakou novinkou. Například letos na Stavebních veletrzích v Brně jsme měli nový stánek a v něm nové výrobky. Představili jsme nový katalog.

Nedávno v oblasti plastových oken vznikla aféra v souvislosti s prodejem levných, nekvalitních plastových oken. Domníváte se, že by zákazník z ČR mohl čelit stejným problémům při koupi nekvalitních dřevěných či dřevohliníkových oken?

Toto se nedá vyloučit. Rozdíl je však v tom, že na dřevěném okně bývá zpravidla už na první pohled vidět, jak je na tom s kvalitou. Výroba dřevěných nebo dřevohliníkových oken je náročnější než výroba oken plastových. Nestačí pouze zakoupit drahé stroje a začít vyrábět. Zde je nutné mít lidi, kteří mají ke dřevu kladný vztah, kteří to se dřevem umí. Špatné zacházení si prostě dřevo pamatuje.

Lidé, kteří mají ke dřevu vztah, by měli mít pro práci i důstojné podmínky. Jak je to u vás?

Od loňského roku jsme veškeré dílny zmodernizovali a instalovali jsme řízenou klimatizaci. Do lakovny jsme nakoupili moderní technologické vybavení včetně zvlhčování. Výrobní zařízení se též zmodernizovalo, například již zmiňovaný nákup obráběcího CNC centra na výrobu vchodových dveří a obloukových oken. Na lidi ve výrobě prostě nezapomínáme.

Nevyrábíte jenom okna. Jaké jsou vaše další výrobky?

Okna jsou naším stěžejním produktem, ale vedle nich vyrábíme vchodové dveře, posuvné a skládací stěny, venkovní okenice, atd. Více se můžete dozvědět opět na našich webových stránkách nebo v našem katalogu.

A jaké máte plány do konce roku 2005?

Pokračovat v již rozjeté práci a vyrábět, i při velikém množství zakázek, kvalitně. Také se připravujeme na veletrh FOR ARCH v Praze a tímto bych vás a vaše čtenáře na něj rád pozval.

Děkuji za rozhovor a přeji jen spokojené zákazníky.

Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy