Kliky Cobra Q se vyznačují dokonalou ergonomií a příjemným povrchem. Jsou vyrobeny z jediného kusu prémiové slitiny. Na fotografii model Ultima.

Petr Novague, tvůrce českých klik Cobra: Ocenění získávají produkty, nikoli designér

Designéra Petra Novaguea není potřeba dlouze představovat. Kolo Favorit, slavná R200 a opravdu dlouhá řada ocenění. Letos se mu podařilo získat hned tři nejprestižnější designérská ocenění Red Dot Design Award za trojici dveřního kování Cobra Q.

Kdysi někdo slavný a chytrý řekl, že existují tři zásadní produkty, které musí každý velký designér navrhnout: jízdní kolo, židli a vývrtku. Já osobně bych tam klidně doplnil i kliku,“ uvádí Petr Novague.

Designér Petr Novague, tvůrce nejkrásnějších českých klik

Existuje podle vás něco jako „rukopis“ špičkového designéra?

To je složitá otázka, existují dvě roviny přístupu designéra k zakázkám. První je taková, že se designér o rukopis snaží a strhává pozornost na sebe. Mně osobně je bližší druhá rovina, kdy designér směřuje pozornost na značku, pro kterou zrovna navrhuje, a vytváří její rukopis a její výraz, kterým bude rozpoznatelná od konkurence.

V jaké chvíli je designér při tvorbě spokojen?

Já osobně nejsem spokojen nikdy, ale už mám zkušenosti a vím, kdy je design hotov. Zní to banálně, ale je důležité tento moment rozpoznat, protože navrhovat a měnit by mohl člověk donekonečna.

Kde berete inspiraci?

Vlastně nevím, jestli slovo inspirace do designu vůbec patří. Jde totiž o zodpovědný proces, který začíná analýzou, a poznatky, které přinese, jsou pak promítnuty do práce designéra. Ten se musí vyhýbat, hledat, nacházet, kultivovat a výsledek musí být jasný a srozumitelný.

Trojitý úspěch na letošním ročníku Red Dot Design Award s klikami Cobra je naprosto mimořádný. Je podle vás důležité, aby výrobky získávaly designová ocenění?

Jsem toho názoru, že design je klíčová vlastnost produktu. Funkčnost a kvalitu beru jako samozřejmost, náskok a odlišnost od konkurence dodá výrobku právě design. Pokud chtěla Cobra vědět, jak si stojí v české i mezinárodní konkurenci, pak je Red Dot Design Award nejlepší cesta, jak si ověřit svoji pozici a konkurenceschopnost vůči celému světu. Je nutné se pořád porovnávat s konkurencí – žádná korupce, žádné zákulisní hry, jen jasná zpětná vazba.

Proč je vůbec pro tak ryze praktický předmět, jakým je klika, důležitý design?

Někdo slavný prý řekl, že velký designér musí navrhnout jízdní kolo, židli a vývrtku. Klidně bych doplnil i kliku. Je to právě ten produkt, který je nenápadný, ale dotýkáte se ho denně, a musí fungovat přirozeně a tak, aby vás neobtěžoval.

Co všechno si můžeme představit pod designérskou tvorbou?

Proces designování stojí na určitých principech, které striktně dodržuji, abych se vyhnul chybám v tvarování. Kreativní fáze není příliš dlouhá, nejvíce času zabere převod myšlenky ve skicu a následné 3D modelování. Tato fáze se často několikrát opakuje, než se pustíme do přípravy maket. Časově nejnáročnější je nastavení sériové produkce – v případě kování Cobra Q jsme na vývoji pracovali celkem dva roky, než jsme byli spokojeni.

Jaké bylo zadání? Elegance, nadčasovost, luxus?

Ano, určitě. Ale také serióznost, solidnost a poctivost. Slova jsou ale jedna věc, přetvořit jejich obsah ve formu ovšem není tak snadné, jak by se mohlo zdát. V případě kování Cobra Q věřím, že se nám to podařilo. Mimořádné je, že ocenění Red Dot Design Award získala každá z přihlášených klik. Přitom jsou odlišné, každá přináší rozdílný haptický zážitek. Ve svých návrzích extrémně dbám na ergonomii, ta byla v této zakázce klíčová a především u modelu Spectra je hodně inovativní.

Vývoj kování Cobra Q trval dva roky. Na fotografii model Spectra.

Jak moc limitují designéra technická řešení jednotlivých výrobků?

Samozřejmě jsou omezující, ale s tím musíme počítat. U typických produktů, jako je třeba klika, hraje roli zažitá ustálená forma, určité klišé. Dalším důležitým faktem je to, že designér navrhne kliku, která není určena jen koncovým zákazníkům, ale její osud může ovlivnit také architekt domu či bytu. Na to všechno je třeba při navrhování myslet.

Kdo je podle vás typický zákazník, který kupuje výrobky, jež tvoříte?

Člověk, kterému není lhostejné, čím je obklopen. Nesoustředí se pouze na cenu, ale je senzitivní a umí ocenit, že když dva vyrábí totéž, není to totéž.

Více o jedinečném dveřním kování je možné nalézt na www.matekliku.cz.

Související články

Autor: COBRA
Foto: archiv firmy COBRA