Přítomnost a budoucnost společnosti Ruukki

Finská společnost Ruukki, výrobce a prodejce lehkých plechových střešních krytin, okapových a fasádních systémů, ocelových hal a konstrukcí působí v České republice již dvanáct let. Za tuto dobu si zde vybudovala stabilní pozici a získala řadu spokojených zákazníků.

O tom, jaké za ní stojí zajímavé realizace, kam se společnost ubírá a jaké jsou její cíle v roce 2009, jsme si povídali s Pavlem Byrtem, obchodním ředitelem pro Českou republiku.

Začal jste působit ve funkci ředitele zhruba před rokem. Jak byste hodnotil činnost firmy pod Vaším vedením?

Tak to je opravdu těžká otázka. Působím ve firmě od května 2008 a mým hlavním úkolem je jako u všech podobných obchodních společností zlepšit finanční výsledky firmy, zefektivnit její činnost a zvýšit ziskovost. Pokud jste jen obchodní firma, tak to není tak těžké. Když však realizujete projekty, kde vystupujete jako hlavní dodavatel stavby, kam vstupují desítky subdodavatelů, tak tam to už tak jednoduché není. Je nutné mít velmi dobře vypracované smluvní podmínky a systém vedení projektu. Řízení projektů musí být bezchybné, stavění bezpečné. Proto jsme v letošním roce zavedli vlastní program řízení projektů PBC (Project Business Concept). Jde o ”manuál", který říká obchodníkům a projektovým manažerům, jak mají v průběhu projektu postupovat, aby byl nakonec projekt nejen ziskový, ale rovněž aby během stavby nedošlo k žádnému úrazu našich zaměstnanců nebo i pracovníků našich subdodavatelů. Bezpečnost ve firemní kultuře společnosti Ruukki je ekvivalentem pro kvalitu. Když stavíme bezpečně, stavíme kvalitně.

Ing. Pavel Byrt, obchodní ředitel společnosti Ruukki CZ, s.r.o. pro ČR

Jedním z důležitých úkolů bylo zlepšit komunikaci ve firmě a informovanost zaměstnanců. Když pracujete s týmem 60 odborníků, vysokoškoláků s věkovým průměrem okolo 35 let z oblasti obchodu, realizace, marketingu, projektování a statických výpočtů, je důležité, aby mezi sebou dobře komunikovali a viděli společný cíl. Od začátku se snažím kolegy přesvědčit, že každý se podílí na prodeji, bezpečnosti, obchodních výsledcích a je v týmu nepostradatelný. ”Taky stavím haly" je odpovědí každé naší asistentky, prodejce, marketingového ředitele, projektanta nebo účetní na otázku, co ve firmě Ruukki dělá.

Jaké zajímavé stavby za tuto dobu s vašimi materiály v ČR vznikly?

Těch staveb je opravdu hodně. Během roku 2007/2008 jsme postavili desítky vlastních hal v systému FFE (založení stavby – Foundation, ocelová konstrukce haly – Frame, opláštění a zastřešení haly – Envelope).

Jednalo se například o výrobní a skladové haly společností Jihomoravské armaturky Hodonín, výrobní areál firmy Hranipex, Komorovice, KVELB Mohelnice, ORFUS Dubňany, Blanář nábytek, DECRO Bzenec, DABENA Telnice. Oplášťovali jsme vlastními designovými fasádními kazetami LIBERTA obchodní centra TESCO a KIKA Letňany, METROPOLE Zličín. Jednou z velmi zajímavých referencí roku 2008 je dodávka ocelových konstrukcí pro Rádio Svobodná Evropa. Celkem jsme na této stavbě dodali speciální ocelové konstrukce v množství 160 000 t oceli1.

Výrobní areál firmy Hranipex, Komorovice

Představili jste letos nějakou novinku?

Novinek je hodně a další chystáme v roce 2009. V květnu jsme uvedli na trh novinku – nízkopodlažní průmyslové haly – Single Storey Solution. Jde o novou technologii výstavby hal včetně lehké ocelové konstrukce, opláštění, standardizovaných patek pro založení stavby. Celý systém je navržený tak, aby byla hala postavena jen z komponentů Ruukki a to rychle, bezpečně, s méně oceli a pro investora ekonomicky a výhodně. Díky vlastnímu Ruukki softwaru 3D Hall Designer je každý obchodní zástupce schopen přímo u zákazníka během několika minut sestavit požadovanou halu, vytvořit vizualizaci a orientační cenovou kalkulaci nákladů. V průběhu roku 2009 chystáme představení a začátek prodeje nové lehké střešní krytiny Decorrey, dále nově inovované krytiny Classic New s novou antihlukovou povrchovou úpravou. Následovat bude nový okapový systém ke střešním krytinám Ruukki, dále střešní solární panely z fotovoltaických článků na střechy Ruukki. Novinek, se kterými budeme přicházet na trh, je podstatně víc a i to ukazuje na fakt, že společnost Ruukki rozhodně nehodlá v období ”krize" stagnovat.

Další ze zajímavých realizací je KVELB Mohelnice

Jakou filozofií se firma řídí při komunikaci se zákazníky a odběrateli?

Každé naše obchodní oddělení má jinou skupinu zákazníků a tím používá i jiné komunikační kanály a prostředky. Například v oblasti střešních krytin jsou našimi zákazníky především distributoři, ale také projektanti a montážní firmy – klempíři a pokrývači. Pro ně organizujeme několikrát v roce certifikační školení po celé ČR. Seznamujeme montážní firmy se specifiky materiálů Ruukki, což pomáhá ke zrychlení montáže, zkvalitnění provedené práce, ale rovněž i k menší úrazovosti.

Účastníte se pravidelně také veletrhů? Pokud ano, potom jakých? Jaké veletrhy plánujete na rok 2009?

Veletrhy pro rok 2009 zvažujeme. Do roku 2008 jsme vystavovali na mnoha veletrzích. Od těch největších, jako je IBF, Střechy Praha, FOR ARCH, Střechy Ostrava, až po ty regionální. Pro rok 2009 víme, že pokud budeme vystavovat, potom minimálně. Například IBF se jako firma Ruukki nezúčastníme. Na veletrzích však budeme podporovat naše distributory a partnery. Také se chceme více věnovat individuálním akcím, soustředit se přímo na zákazníky, pořádat odborné semináře.

Jaké jsou pro vás nejbližší cíle? Jaké cíle dlouhodobé?

Nejbližší cíle? V únoru 2009 spouštíme v celém regionu střední a východní Evropy podnikový systém SAP, na jehož zavedení jsme se připravovali celých předchozích 6 měsíců. Věřím, že i tímto systémem zkvalitníme služby poskytované zákazníkům a zefektivníme procesy ve firmě.

Chceme také rychle dostat do podvědomí značku Ruukki, aby si ji zákazníci spojili s dřívější naší značkou Rannilou a její kvalitou. Dlouhodobé cíle? Stát se jedničkou mezi výrobci lehké střešní krytiny. Dále rozšiřovat sortiment v oblasti ocelových hal. Pro rok 2009 vidíme jako stěžejní propagaci a prodej ocelových hal v systému Single Storey. Připravujeme také modul vícepodlažních hal (Multi Storey), sportovních hal a zemědělských staveb a v oblasti realizace střech nové střešní krytiny a okapové systémy, jak jsem už zmínil dříve.

Jaké postavení má Česká republika ve srovnání s ostatními zeměmi, kde Ruukki působí? V čem se případně odlišuje od jiných zemí?

V rámci střední a východní Evropy, kam Česká republika spolu s dalšími 10 zeměmi patří, se počítá mezi ty nejdůležitější a tzv. přispívá do peněženky společnosti Ruukki velkou mírou. Zajisté to je proto, že tu má velkou tradici. Již od roku 1996 zde působila pod značkou Rannila, od roku 2004 pod značkou Ruukki. ČR je rovněž zemí ještě stále zajímavou pro zahraniční investory z hlediska průmyslu a logistiky.

Ve zpravodajství ČTK proběhla zpráva, že bude na konci roku zrušen jediný výrobní závod Ruukki v ČR. Proč ke zrušení došlo? Jak to ovlivní zásobování v ČR?

My jsme toto rozhodnutí – ukončit výrobu v ostravském závodě – udělali už v letních měsících letošního roku, ale bohužel oznámení této skutečnosti bylo načasováno zrovna v období, kdy začala dopadat na některé podniky globální finanční krize. U nás však jde o zefektivnění výrobních kapacit ve střední Evropě. V průběhu posledních 3 let společnost Ruukki hodně v regionu střední a východní Evropy investovala. Na ”zelené louce" jsme postavili zcela nové výrobní závody včetně instalace moderních technologií v Maďarsku, Rumunsku, Ukrajině. Dále se rozšířil a zmodernizoval závod na výrobu sendvičových panelů a ocelových konstrukcí v Polsku. V ostravském závodě jsem byli v pronájmu, a proto jsme rozhodli o zrušení právě této malé výrobní jednotky. Pro naše zákazníky se nemění nic. Servisní tým, který sloužil pro vyřizování objednávek a dopravy, zůstává nadále ve stejném složení v Ostravě. Dodací lhůty a kvalita výrobků zůstávají. I po zrušení ostravského závodu máme výrobní linky, které umějí vyrábět dvakrát více než nyní.

Pohled do jedné z hal Jihomoravské armaturky Hodonín

Sdělovací prostředky jsou dnes plné zpráv o probíhající krizi. Ekonomové také říkají, že útlum ve stavebnictví je předzvěstí útlumu celé ekonomiky. Jak se tedy dotkla krize firmy Ruukki, pokud se jí vůbec dotkla?

Finanční krize se Ruukki zatím výrazně nedotkla. Naše ”matka" ve Finsku není zaúvěrovaná a je zdravá, tzn. není příliš závislá na bankách. Současná situace nás ale donutila zamýšlet se nad efektivním využíváním zdrojů a výrobních kapacit a nad vysokými náklady. Krize nám taky může pomoci tím, že se v našem regionu pročistí trh. Pociťujeme však váhání investorů stavět, developeři mají větší problém získat úvěr, soukromí investoři hůře získávají hypotéky. Objevují se volné byty. Předělávají se stávající projekty. Například projekty hal se zmenšují, což opět nahrává modulovým halám Single Storey, které budou moci být v budoucnosti rozšiřovány o další halové moduly konstrukce Ruukki.

A na závěr otázka. V čem by se ČR, tradiční bašta těžké skládané krytiny, mohla inspirovat z Finska a dalších severských zemí?

ČR je hodně vázána na tradiční krytiny. Zvláště regiony jako jsou střední a jižní Čechy a jižní Morava dávají přednost těžké skládané krytině. Opakem jsou horské oblasti, kde je více srážek – severní a východní Čechy, severní Morava – zde jsou lidé zvyklí na plechové krytiny.

Stále u některých lidí přetrvávají představy, že plechová krytina má krátkou životnost, je hlučná, nemá pěkný vzhled. Finská ocel je jednou z nejkvalitnějších na světě a i to může být zárukou neprorezavění. Ve Finsku také často prší, sněží a teploty jsou pod bodem mrazu častěji než v naší zemi. Přesto jsou lehké plechové krytiny velmi oblíbené právě proto, že velká sněhová pokrývka střechy společně s touto krytinou nezatěžuje příliš krov domu tak, jako je tomu u těžké betonové tašky.

Nutno dodat, že krytina Ruukki má patentovanou povrchovou úpravu Pural2. Je nabízena v široké škále barev se zárukou proti prorezavění 50 let! Pokud se pod ní dá dobrá izolace, ani hlučnost není na překážku. Například lehká krytina RUUKKI CLASSIC, napodobující plechovou falcovanou střechu, se stále častěji objevuje na střechách historických budov a je oblíbená u architektů projektujících moderní stavby.

Cítíme, že v ČR se oblíbenost krytin mění. Lehké plechové krytiny se stále častěji projektují a realizují a jejich podíl na trhu se dnes pohybuje okolo 30 %. Pokud bych si stavěl dům, takovéto krytiny bych se nebál.

Děkuji za rozhovor a přeji Vám i firmě Ruukki šťastné vykročení do nového roku 2009.

1 Rádio Svobodná Evropa – o této realizaci se dozvíte více ve speciálním článku
2 Pural je povrchová úprava na bázi polyuretanu a patři mezi nejlepši povrchové úpravy pro střešní krytiny. Jemný strukturovaný povrch je odolny vůči korozi, sněhu, ledu, stejně tak jako vůči UV záření. Pro Pural je charakteristická vysoká odolnost vůči chemickému znečištěni a snadnost jeho přetření. Tloušťka povrchove úpravy je 50 µm a záruka na krytinu a trapézové plechy s touto úpravou je 50 let.
Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy Ruukki, Helena Hejhálková