Slunce v akci

Získávání tepla z energie Slunce je možné téměř v každé domácnosti v Evropě. V posledních letech se v Evropě vyvinul výkonný solární průmysl. Atraktivní podpůrné programy, informační kampaně a cílené vzdělávání řemeslníků na úrovni EU i jednotlivých členských zemí mohou přispět k širokému zavedení solární tepelné techniky na trh.

Solární tepelná technika se musí využívat více

Energie je téma, které v Evropě nabývá stále většího významu. Evropská komise varuje před rostoucí závislostí na dovozech, která do roku 2030 naroste na 70 %. Zatížení klimatu spalováním fosilních paliv se stále zvyšuje, stále více výzkumníků vidí přímou souvislost mezi přibývajícími přírodními katastrofami, jako byly záplavy v minulém roce, a oteplováním atmosféry. EU proto přijala v Kjótském protokolu dalekosáhlé závazky k redukci emisí CO2. Vedle úspornější spotřeby energie musejí být proto v rostoucí míře využívány obnovitelné zdroje energie.

Solárně tepelná technika, tedy získávání tepla z energie Slunce, hraje mezi obnovitelnými energiemi zvláštní roli, protože ji lze nasadit prakticky v každé domácnosti. Solární zařízení pro ohřev existují již všude v Evropě, např. malá a výhodná termosifonová zařízení v jižní Evropě, větší, vysoce účinná zařízení, která dodatečně k ohřívání pitné vody podporují i vytápění domů ve střední Evropě, a velmi velká zařízení, která zásobují systémy dálkového vytápění v severní Evropě. Od dob ropných krizí v 70.letech se sluneční záření využívá k ohřívání vody nebo vzduchu.
Dnes již existuje mezinárodně aktivní průmysl, vyzrálá, vysoce účinná technologie a množství atraktivních výrobků. Stále více řemeslníků získalo zkušenosti se solárně tepelnými zařízeními, výzkumné ústavy a výrobci mají obsáhlé knowhow o solární tepelné technice. Praktické využití je však pořád ještě v začátcích. V Řecku a v Rakousku je sice pro řadu lidí samozřejmé využívat teplo Slunce, ale ani tam to nejsou zdaleka všechny domácnosti, které tímto způsobem ohřívají pitnou vodu a užití v podnikatelské sféře existuje teprve v několika málo případech.

Vyškolit řemeslníky a motivovat zákazníky

Že se solární tepelná technika nevyužívá ve větším rozsahu, je zapříčiněno mezi jiným i tím, že mnozí občané o této technologii vědí příliš málo. V Portugalsku, Španělsku, Francii a Itálii bylo v 70. a 80. letech instalováno množství solárně tepelných zařízení, která nefungovala uspokojivě. Z této doby pocházejí četné předsudky, které jsou dnes z důvodu podstatně pokročilejší techniky dávno překonané a neoprávněné.

V zemích s malým trhem je často obtížné nalézt řemeslníka, který má zkušenosti s instalací solárních zařízení. Proto bylo ve Francii zavedeno certifikování řemeslníků. To je předpokladem pro získání dotací z podpůrného programu. V Itálii, Francii a ve Španělsku se řemeslníci školí v rámci projektu »Qualisol«. V Německu vyvinula střechová organizace řemeslníků v sanitárním a topenářském oboru dodatečné vzdělávání »odborná síla v solárně tepelné technice«. V Německu a Rakousku sice již existuje mnoho konvenčních topenářských provozů, které nabízejí i solární techniku, přesto je i zde ještě dlouhá cesta k tomu, aby solárně tepelnou techniku chápali všichni řemeslníci jako samozřejmý produkt.

V Německu bylo v roce 2001 renovováno zhruba 400 000 topných kotlů, ale jen u cca 50 000 z nich bylo současně zabudován solární ohřev. Aby se solární trhy vybudovaly co možná nejrychleji, musejí být vyškoleni nejen řemeslníci, ale současně se musí podnítit i poptávka. Občané musejí být o solární tepelné technice informováni a v náběhové fázi motivováni ke koupi podpůrnými programy. K tomu jsou nutné informační kampaně. V Německu probíhala od roku 1999 do roku 2001 kampaň SOLAR – NA KLAR! (Solárně – no jasně!). Za tyto tři roky bylo rozdáno 200 000 informačních brožur a především získán velký počet řemeslníků pro solární tepelnou techniku. Kampaň byla nyní přepracována a pokračuje pod označením SOLARWÄRME PLUS (Solární teplo plus - www.solarwaerme-plus.de).

V lednu 2003 startovala ve Švýcarsku kampaň »Solarenergie begeistert« (Nadšeni solární energií) a i v Rakousku se připravuje podobná kampaň. V projektu ALTENER SOLTHERM (www.soltherm.org) spolupracují aktéři z celé Evropy, aby si vyměnili know-how o vedení kampaní a tyto převáděli do jednotlivých zemí. Ve Francii probíhá již několik let pod jménem PLAN SOLEIL reklamní kampaň na podporu solárního ohřevu, která je kombinovaná s podpůrným programem HELIOS 2006 a certifikováním a vzděláváním řemeslníků.

Podobně rozsáhle funguje program PROSOL v Andalusii ve Španělsku, který realizuje SODEAN a který učinil Andalusii nejúspěšnějším solárním regionem ve Španělsku. Zkušenosti ovšem ukazují, že finanční prostředky, které jsou nutné k provedení kampaní, nemohou být shromážděny pouze samotným solárním oborem a řemesly. Je potřeba veřejných prostředků jako např.od Německé spolkové nadace pro životní prostředí (DBU), která výrazně podpořila SOLAR – NA KLAR!

Produkce solárně tepelné techniky industrializována a internacionalizována

Solární kolektory a solární zásobníky se začátkem 90. let vyráběly ještě v omezených sériích většinou v malých, specializovaných podnicích a distribuovány byly regionálně nebo v rámci jednotlivých zemí. V průběhu 90. let se vytvořil mezinárodně činný solárně tepelný průmysl. Rostoucí poptávka v Německu vzbudila zájem výrobců z Řecka, Izraele a Rakouska, tedy z těch trhů, které vykazovaly vyšší poptávku již dříve. V úzké spolupráci německých dovozců a výrobců v těchto zemích byly vyvinuty a vyráběny produkty přizpůsobené německému trhu.

Podíl dovážených kolektorů narostl v Německu v polovině 90. let na téměř 60 %. Německý topenářský průmysl na rostoucí tržní úspěch solární techniky reagoval. Během několika málo let převzaly přibližně všechny podniky s topenářskou technikou do svého sortimentu výrobků solární kolektory. Vybudovaly vlastní výrobu nebo převzaly dříve samostatné středněstavovské výrobce jako např. Buderus v roce 1997 převzal firmu Solar Diamant.

Německo vykazuje největší podíl na trhu v Evropě vzhledem k ročně instalované kolektorové ploše. V roce 2001 bylo instalováno zhruba 900 000 m2 kolektorů, z toho 150 000 m2 vakuových, což činí zhruba 60 % podíl na celoevropském trhu. Proto není žádná náhoda, že rozvoj solárně tepelného průmyslu dostal největší impulsy z Německa, buť od výrobců nebo od podniků, které svou produkci šířily na německém a rakouském trhu, na němž jsou poptávány srovnatelné výrobky.

Rozvoj trhu a šance

Jestliže se uvažují data z jednotlivých zemí Evropy, ukazuje se, jak velký je ještě rozdíl mezi rozvinutějšími solárními trhy Rakouska, Řecka a Německa a ostatními. Itálie, Francie a Španělsko již začaly pomocí různých programů ztrátu dohánět. V absolutních číslech evropskému trhu dominuje Německo přes propad v roce 2002 s plochou kolektorů zhruba 540 000 m2. Následují Rakousko a Řecko se zhruba 155 000 m2 a 152 000 m2 kolektorů. S výrazným odstupem následuje Španělsko se 65 000 m2, které ovšem vykázalo 40 % největší přírůstek v roce 2002. Itálie následuje s 56 000 m2 a s 20 000 m2 pak střední Francie, která dosáhla s 33 % druhého největšího růstu. Jestliže se zohlední rozdílné počty obyvatel, ukáže se, že Rakousko v roce 2002 má stejně jako dříve se svými 19,2 m2 na 1000 obyvatel nejsilnější solárně tepelný trh před Řeckem se 14,3 m2 na 1000 obyvatel.

Německý trh se propadl na 6,6 m2 na 1000 obyvatel a odpovídá tím jen třetině rakouského. Španělsko a Francie vykazují přes silný růst odbytu pouze 1,6 m2 a 0,3 m2 na 1000 obyvatel. Rok 2002 byl pro všechny velké solárně tepelné trhy obtížný, ale Německo utrpělo s odstupem největší 40 % propad trhu. Celková hospodářská situace se v roce 2002 výrazně zhoršila, nejistota v důsledku zvyšování cen v souvislosti s přechodem na euro vedla k všeobecné kupní zdrženlivosti, která se odrazila obzvláště silně v solární tepelné technice. Tento efekt byl zesílen částečně výraznou redukcí sazeb podpory pro solární zařízení. V roce 2003 se v Německu počítá s návratem k růstu. Spolková vláda si po svém znovuzvolení postavila za cíl zdvojnásobit celkově instalovanou kolektorovou plochu do roku 2006 na 10 miliónů m2. Za účelem dosažení tohoto cíle byly v lednu zvýšeny sazby podpory o 35% na 125 EUR na m2.

Shrnutí

Uvedení solárně tepelné techniky na trh v Evropě potřebuje rozvoj na všech distribučních stupních, od výroby přes distribuci, instalatéra až k motivaci zákazníka. V posledních letech se v Evropě rozvinul aktivní průmysl v oboru solární techniky, který může nabídnout atraktivní a vyzrálé výrobky. Rozvoj trhu se nyní musí zaměřit na distribuci a instalatéry jakož i na informovanost a motivaci zákazníků. Několik programů začalo ve Francii, Španělsku a Itálii a vykazují první úspěchy. Přesto se tyto země nacházejí ještě daleko za trhy Rakouska, Řecka a Německa, proto toto úsilí musí trvat nebo musí být zesíleno, aby se urychlilo dohánění ztráty.

Rozhodující význam má vedle vzdělávání řemeslníků a dotační politiky vytváření povědomí pomocí informovanosti a motivace obyvatelstva. V této oblasti by měly být aktivity ve všech zemích Evropy zesíleny a z evropské úrovně podporovány. Kampaní SOLTHERM je již dána struktura, kterou může Komise EU podporovat.

Autor: Gerhard Stryi-Hipp
Foto: Archiv firmy