Veletrh BAU 2017 – úžasná přehlídka a české rekordy

Veletrh BAU 2017 opět zazářil. Z celkového počtu přes 250 tisíc návštěvníků přijelo 80 tisíc ze zahraničí. Tím si tento vůdčí veletrh pro architekturu, materiály a systémy připsal další významný mezinárodní úspěch (2015: 72. tis.). Se 2 120 vystavovateli ze 45 zemí a 65 tisíci návštěvníky z architektonických a projektových studií opět upevnil svou pověst hlavního veletrhu pro architekty a zaznamenal rekord v počtu vystavovatelů.

Pokud jde o čísla týkající se naší země, také Česká republika letos zaznamenala s 19 vystavovateli rekordní počet (2015: 17 vystavovatelů z ČR) a stejně tomu bylo i v návštěvnické statistice s počtem 2 524 (2015: 2 381). Ze Slovenska přicestovalo letos na BAU 2017 podle oficiálního sdělení 1 019 návštěvníků.

Příští veletrh BAU 2019 bude ve znamení přírůstku výstavní plochy o dvě nové haly C5 a C6, které budou ve veletržním areálu Messe München v době této akce od 14. do 19. ledna 2019 již plně k dispozici. V současných 16 ultramoderních halách o šířce 71 m a délce 139 až 161 m bez sloupů nabízí areál krytou výstavní plochu 180 000 m2 a na venkovní ploše pak dalších 425 000 m2. Tato, i tak velmi dobrá připravenost pro obří akce, se výstavbou nových hal a nárůstem vnitřní výstavní plochy na 200 000 m2 ještě posílí. Snad to je dobrá zpráva i pro české potenciální vystavovatele v Mnichově, kteří jsou na čekací listině.

Veletrh, kam chodí kvalitní zákazníci

Veletrh BAU byl založen v roce 1964 a ve své více než 50 let trvající historii se postupně rozvíjel v mezinárodně uznávanou mega událost. „Každý, kdo se projde sedmnácti halami tohoto veletrhu, s tímto pocitem odchází,” vysvětlil Mirko Arend, ředitel veletrhu. Haly a výstavní „stánky”, často obří expozice o mnoha stovkách m2, byly od prvního dne plné lidí. Často bylo obtížné se proplétat lidmi v uličkách nebo nebo koridorech mezi halami. Jako obvykle se nacházely ve všech halách velmi vkusně zrealizované stánky, velmi často patrové, zejména v případě rozlehlejších expozic. Návštěvníci, kteří byli všude vidět a slyšet, přijeli z různých koutů světa a vystavovatelé ze 45 zemí světa se dobře připravili: Mnozí z nich povolali na BAU vyškolené zaměstnance, aby lépe zvládli obsluhu mezinárodních návštěvníků. A i když veletrh vyžadoval od vystavovatelů stálou pozornost, tak tím, že jim nabídl nové kontakty, kvalitní návštěvníky a příznivé vyhlídky, byla nálada na výstavních stáncích skvělá.

Vystavovatelé na této akci chválí, jako i v minulosti, mezinárodnost, kvalitu a rozmanitost profesních návštěvníků. BAU má výjimečné postavení jako nejdůležitější průmyslový veletrh – jak v Německu, tak ve světě. „BAU opět otestoval své výjimečné postavení jako vůdčí průmyslový veletrh světa,” řekl Bernard Gualdi, marketingový ředitel Braas.

BAU dokázal víc, než že je vůdčí mezinárodní veletrh,” podtrhl Thomas Lauritzen z firmy Schüco. Ayten Yilmaz ze společnosti WICONA poznamenala: „BAU je senzační.”

Marc Everling, který řídí marketing ve firmě Interpane, chválil rozmanitost návštěvníků: „BAU nás dává dohromady s celým spektrem cílových zákaznických skupin.

Werner Hansmann, CEO společnosti Saint-Gobain Rigips, popsal své dojmy: „Letos pozoruhodně vzrostlo množství mezinárodních kontaktů.”

Hannes Spiss byl na BAU poprvé s čínskou firmou Chinese company Northglass a její Vice President zde byl „zcela ohromen. Účast na příští akci BAU 2019 je tak pro nás absolutní povinností. Vrátíme se sem!”

Českým vystavovatelům se veletrh líbí

Čeští vystavovatelé, máme-li být úplní, měli většinou také slova chvály. „Kdyby se naplnila jen desetina toho, co jsme tu předjednali,” říkali Zdeněk Broukal a Jiří Bracháček z firmy DEKMETAL, s.r.o., „museli bychom zavřít firmu z důvodu blahobytu.” Dvojčlenná obsluha stánku ukazovala tlustý stoh zápisků z jednání, který od pondělí do pátku, kdy jsme stánek navštívili, nashromáždila.

Podobně, i když ne tak výrazně, se vyjádřily i další vystavovatelé od nás. Alutech Systems s.r.o., Charvát a.s., Cidem Hranice a.s., TTK CZ s.r.o., Wild stone nebo WPC - WoodPlastic a.s. České firmy sem jezdí vytavovat opakovaně a účast zde považují často za účinnější, než vystavování v České republice, pokud doma vůbec vystavují.

České pobočky zahraničních firem

Seznam Čechů a Slováků, kteří na veletrhu BAU 2017 vystavovali, by byl chudý, kdybychom nezmínili zahraniční firmy, které mají v České republice silné zastoupení. Takových tu bylo na stovky a nemálo z nich povolalo do služby i české zástupce, obvykle techniky nebo obchodníky. Nejaktivnější jsou v tomto ohledu zahraniční firmy, které vstoupily do ČR jako na „neorané” pole a začaly tu prodávat a obchodovat u nás do té chvíle neznámé výrobky a služby. Příkladem jsou např. firmy Remmers Baustofftechnik, SCHOMBURG, Dörken, Keim, Hörmann, Uzin Utz Ag, profine GmbH a další.

Druhou kategorií jsou v ČR známé a tradiční firmy, které se staly „cizími” až po jejich prodeji zahraničnímu investorovi. Jde často o velké podniky s dobře fungující domácí obchodní sítí a marketingem, u nichž se chce, aby prodávaly především doma v Česku.

Návštěva obou typů v ČR působících firem, a tudíž také českých firem, je zajímavá. V těch prvně jmenovaných se velmi často doptáte na česky nebo slovensky hovořící obsluhu, v těch druhým již méně. V každém případě však stojí za to se seznámit s výrobky představenými na veletrhu a porovnat je s domácí nabídkou.

Cesty českého a německého stavebnictví

I přes velikou internacionálnost je veletrh BAU především pro Německo, Rakousko, Švýcarsko a severní Itálii. V tomto regionu se stavebnictví liší od českého, což český návštěvník rychle postřehne. Kvalitní stavby zde provádějí, v porovnání s Českou republikou, kvalitní lidé na všech realizačních úrovních. Základem je špičkové učňovské školství, jehož absolventi se těší vážnosti privilegovaného a finančně dobře hodnoceného stavu, na kterém lze založit dobrou budoucnost a perspektivu osobního růstu. Při zadávání zakázek zde není kritériem nejnižší nabídka. Architektura je pestřejší a v praxi tolik nepodléhá zelené ideologii. Při výstavbě, když se investor nedívá, se nezaměňují či nezcizují materiály a nezjednodušují technologie. Platí se faktury, takže firmy nemusejí zbytečně bankrotovat. A mladí stavaři se cítí naplněni a oceněni a nehledají práci v úřadech a kancelářích bankéřů a pojišťováků.

Stavební učňovský dorost byl na veletrhu BAU také k vidění, a to nejen mezi návštěvníky. Na mnohých stáncích zajišťovali mladí stavaři praktické ukázky práce s materiály a stavebních postupů.

Co říkají průzkumy

Vystavovatelé

Pozici veletrhu BAU jako absolutní jedničky potvrdil i průzkum agentury Gelszus mezi vystavovateli, jejíž výsledky je už „téměř nemožné zlepšit,” píše veletržní zpravodaj a na české poměry nešetří patosem. Podle tohoto průzkumu hodnotí prakticky všichni vystavovatelé (98 %) veletrh BAU 2017 jako vynikající (excellent). Jeho postavení coby vedoucího veletrhu označila „široká fronta” 95 % vystavovatelů. Stejné procento vystavovatelů 95 % dalo veletrhu nejvyšší známku kvality, 91 % pak za dosažený podíl zahraničních návštěvníků. Co bylo méně překvapivé, současné ekonomické klima hodnotili vystavovatelé lepší známkou, než minule: 91 %, oproti 81 % před dvěma lety, ho oznámkovali jako dobré až výborné. Vystavovatelé také potvrdili, že ochota uzavírat konkrétní obchody se oproti roku 2015 zlepšila. Skoro všichni vystavovatelé plánují svou účast opět v roce 2019.

Návštěvníci

Průzkumy mezi návštěvníky pak zaznamenaly stabilní nebo vyšší hodnocení. I tady ostatně již nebyl prostor pro výrazné zlepšení. Podobně jako v roce 2015, 98 % letošních návštěvníků oznámkovali veletrh jako vynikající a 96 % se chystá navštívit tento veletrh opět za dva roky. Návštěvníci udělili letošnímu veletrhu nejvyšší hodnocení za rozsah a ucelenost exponátů, 98 % dotázaných známkami dobrý až vynikající, a dále za účast lídrů trhu (95 %). Spokojenost návštěvníků byla u všech kategorií mezi 90 a 100 %, což je při této akci také běžné. Plných 95 % návštěvníků – mírně víc, než v roce 2015 – hlásilo dosažení svého nejdůležitějšího cíle, což bylo sesbírání informací o novinkách. Téměř všichni, přesně 95 %, jsou odborníci a 62 % uvedlo, že zastávají řídicí pozice. Nezbývá, než se těšit na další veletrh BAU, který se bude konat od 14. do 19. ledna 2019.

Autor: RNDr. Jiří Hejhálek
Foto: Helena Hejhálková, archiv messe-muenchen