Vliv externí barevnosti domu na barevnost interiéru

Článek se zabývá otázkou možného ovlivnění vnitřní barevné atmosféry barevným řešením vnější fasády. Při zateplování domů je výrazně zvětšena hloubka okenního ostění. Výrazná barevnost fasády, resp. barevnost okenního ostění, může případně ovlivnit barevnou atmosféru interiéru.

Úvod

Barevnost bytových interiérů vychází z individuálních požadavků a představ uživatelů bytu. Denní barevná atmosféra jednotlivých místností je určena vzájemnou kombinací barevností všech povrchů v místnosti, barvou dopadajícího denního světla, případně může být ovlivňena barevným podáním doplňujícího umělého osvětlení.

Souhra barev

Základem barevné atmosféry interiéru je vzájemné spolupůsobení barev všech materiálů a povrchů, které se v daném prostoru vyskytují. Tyto barvy se navzájem ovlivňují, odrazy světla způsobují vzájemné ovlivňování barevného vnímání sousedících stěn, ale i stěn protějších, stropu i podlah.

Při portrétovém fotografování na fotografický film byla údajně používána tzv. „španělská” stěna či paraván – plocha zelené barvy, která dodávala pleti kontrastní a přitom přirozenou barevnost stínů. Přestože tato zelená plocha nebyla v samotném záběru, od ní odražené světlo ovlivnilo barevnost fotografovaného obličeje.

Alchymie barev v interiéru

Autor článku zaznamenal v rámci své interiérové praxe situace, kdy se při denním osvětlení v interiéru objevila zcela nečekaná barva, přestože tuto barvu by neměl obsahovat žádný interiérový prvek či povrch. Například v interiéru kombinujícím bílé a šedé odstíny se začal objevovat nečekaný fialový nádech, v jiném případě se zamýšlená chladná béžová barevnost posunula jemně do oranžova, v místech s dopadem přímého slunečního svitu byl tento posun výrazný.

Mnohdy mohl být problém způsobem volbou „rizikových” barevných odstínů, které se při specifických světelných podmínkách mohou „zabarvovat" – barevně posouvat. Na základě těchto zkušebostí se autor při volbě barevnosti interiérů vyhýbá odstínům, které v navazujících sytějších stupních směřují k problematickým odstínům – například šedá nebo béžová pokračující v sytějších odstínech do růžového nebo fialového nádechu. Pro toto posuzování považuje autor za velmi výhodný a přehledný způsob řazení barev ve vázané vzorkovnici barev Eurotrend. Zajímavé může být sledování skladby barevných pigmentů, ze kterých jsou konkrétní barevné odstíny jednotlivými barevnými systémy nátěrových barev tvořeny. Barvy a množství použitých pigmentů mohou naznačovat potenciální barevné inklinace zvoleného odstínu.

Denní světlo

Barevná atmosféra interiéru je dotvářena dopadajícím denním světlem, které se skládá z přímého slunečního svitu, světla z oblohy a světla odraženého od okolních stínících překážek a terénu. Kvalita denního světla je velmi proměnlivá jak intenzitou, směrovostí, ale i svou barvou – teplotou chromatičnosti. Výkyvům parametrů denního světla se lidský organismus v rámci svého vývoje dokonale přizpůsobil a vnímá je jako přirozené.

Vnější odražené světlo

Barevnost interiéru může být ovlivňována okolními prvky v exteriéru. Barevnou atmosféru interiéru vedle přímého denního svitu spoluvytváří i odražená složka denního světla, kterou mohou ovlivnit výrazně barevné objekty v okolí. Autor zaznamenal v praxi situaci, kdy barevnost interiéru byla ovlivněna odrazem intenzivního slunečního svitu od barevně výrazné fasády protějšího domu.

Zateplování a barevné řešení fasád

V současné době nadále probíhá proces zateplování fasád, který je finalizován novým barevným nátěrem fasády. Vedle kultivovaných barevných řešení se bohužel objevují fasády domů používající velmi křiklavé barvy, jak z pohledu sytosti odstínu, tak z pohledu používání kritických odstínů: například fialová, růžová, pistáciová, aj. Výrazná barevnost okenního ostění v kombinaci se specifickou orientací objektu může v době výrazného slunečního svitu ovlivnit vnitřní barevnou atmosféru v místnosti, stejně jako barevnost bočních stěn lodžií a balkonů.

Hloubka okenního ostění

Při zateplování staveb dochází ke zvětšení okenního ostění. Původní hloubka ostění se z původních 10 cm zvětšuje až na 30 cm. Hluboké okenní ostění již není pohledově zakryto okenním rámem při pohledu z interiéru ven. Současně se také barevné ostění výrazněji podílí na barevnosti odraženého světla dopadajícího do místnosti. Barevnost hlubokého okenního ostění ovlivňuje podíl odraženého světla i jeho barevné podání.

Obr. 2 znázorňuje půdorysná schémata srovnávající dopadající denní světlo v půdorysném úhlu 25° od roviny fasády a jeho odraz okenním ostěním do interiéru na původní a nově zateplené fasádě. Při hloubce ostění 10 cm má pomyslný pruh pruh odraženého světla šířku 6 cm. Vliv barevnosti okenního ostění na barevnost interiéru je zanedbatelný. Při hloubce ostění 30 cm je tento pruh široký 24 cm. Vyvstává otázka: Může barva hlubokého okenního ostění znatelně ovlivnit barevnou atmosféru místnosti?

Obr. 2: Schémata odrazu denního světla okenním ostěním, vlevo původní a vpravo nově zateplená fasáda

Posuzování denního osvětlení

Denní osvětlení je dle ČSN a EN posuzováno z hlediska dosažení potřebného proslunění a denního osvětlení vnitřních prostorů především z hygienických hledisek. K jejímu hodnocení slouží činitel denní osvětlenosti (D). Tato veličina se skládá z vnitřní odražené složky (Di), oblohové složky č.d.o. (Ds) a vnější odražené složky (De). Dalšími parametry hodnotící zajištění zrakové pohody denním světlem jsou rovnoměrnost denního osvětlení, rozložení světelného toku, rozložení jasu ploch v zorném poli a oslnění.

Denní světlo proniká do interiéru okny, které u bytových staveb nepředpokládají jiné druhy skel než čirá skla. Barvu ostění je možno posuzovat činitelem odrazu, který udává % podíl světelného toku. Ten se odrazí po dopadu na jednotlivé materiály. Bílá nová čistá omítka má činitel odrazu 0,80, stará omítka bílá špinavá má činitel odrazu již jen 0,30, červené cihly například 0,05 až 0,25. Z tohoto pohledu stanoví činitel odrazu množství odraženého denního světla, které se spolupodílí na intenzitě osvětlenosti místnosti denním světlem. Tento parametr nehodnotí barevné podání světla odraženého od okenní ostění.

Kvalita barevného podání je předmětem posuzování kvality sdruženého a umělého osvětlení. Index podání barev Ra hodnotí rozdíly ve věrnosti podání barev jednotlivých světelných zdrojů ve srovnání s přírodním denním světlem, které má maximální hodnotu Ra =100. Hodnocení barevného podání denního světla nejen odraženého od okenního ostění do místnosti není v ČSN a EN stanoveno.

Barevné řešení okenního ostění

Barevnost okenního ostění je doporučováno volit ve světlých odstínech jednak s ohledem na minimalizaci úbytku odraženého denního světla, ale také s ohledem na zamezení vzniku rušivého kontrastu mezi světlou plochou osvětlovacího otvoru s jeho okolím. Dalším argumentem pro volbu světlé barevnosti okenního ostění je zamezení potenciálnímu ovlivňování barevné atmosféry interiéru nevhodnou barvou ostění.

Obr. 3 prezentuje ukázku dvou zelených fasád: vlevo okna s okenním ostěním v bílé barvě doplněné malovaným lemem v ploše fasády, vpravo okna s brčálově zelenou šambránou. Výrazné a ostré odstíny zelené barvy okenního ostění mohou při intenzivním slunečním svitu nepříjemně ovlivnit barevnou atmosféru místnosti.

Obr. 3: Vlevo okna s bilým ostěním, vpravo okna s brčálově zelenou šambránou.

Obr. 4 prezentuje snahu o citlivé řešení barevnosti okenního ostění v návaznosti na barevné řešení fasády. V šedé části fasády je volena světle šedá barva okenního ostění, v červené části fasády je zvolena světle růžová barva okenního ostění. Světle šedá barva okenního ostění neovlivní barevnosti interiéru. Autor se obává možného nepříznivého působení světle-růžového ostění na barevnou atmosféru interiéru odrazem intenzivního slunečního svitu do místnosti. Růžová barva dle autorova názoru patří ke kritickým barvám, která dokáží barevně posouvat ostatní barevně neutrální barvy.

Obr. 4: Světle šedé ostění oken v šedé části fasády, růžové ostění v červené části fasády

Podání barev

Věrné podání barev je velmi důležité pro pocit fyzické a duševní pohody i pro správné vykonávání různých činností a relaxaci. Lidská pamět má uloženy asociace mezi tvarem a barvou. Barva zdravé lidské pokožky stejně jako správná barva potravin patří mezi „paměťové” barvy. Pokud barevnost interiéru začne zkreslovat barevné podání těchto „paměťových” barev, člověk nabývá pocitu nejistoty.

Právo na barvu

V literatuře je zmiňováno římské právo na slunce a jeho legislativní konflikt se současným právem stavět. Jedná se o komplikovaný legislativní problém se zásadními investičními důsledky. Případný vliv barvy okenního ostění na barevnou atmosféru interiéru je v tomto srovnání problém marginální a nepříliš četný. Přesto může být parafrázován jako právo na barvu interiéru.

Je zcela přirozené, že si uživatelé bytu mohou zvolit individuální barevné řešení svého bytu, zvláště v současné době, kdy se barvy do interiéru opět vrátily a představují výrazný interiérový prvek až modní fenomén. Kvalitní architektura, resp. barevné řešení fasády, by neměly uživatele bytů v tomto směru svazovat a nevhodným barevným řešením fasády znehodnocovat barevnou atmosféru interiéru.

Závěr

Barevná atmosféra místnosti je tvořena vzájemným spolupůsobením barev vyskytujících se v interiéru v součinnosti s denním osvětlením. V rámci současného trendu zateplování budov dochází ke zvětšení hloubky okenního ostění a barevného pojednání fasády domu. Článek vyslovuje otázku, zda barevnost hlubokého okenního ostění může prostřednictvím odraženého světla ovlivnit barevnou atmosféru interiéru. Cílem článku je vyvolat diskusi odborníků v této oblasti, na základě této diskuse formulovat metodiku pro ověření možného ovlivnění barevnosti ostění na barevnou atmosféru interiéru a hledat možnosti experimentálního ověření.

Literatura a zdroje:

[1] Ing. Antonín Fuksa: Měřítka podání barev, www.odbornecasopisy.cz

[2] Jozef Hraška: Analýza: Světlo v architektuře, www.asb-portal.cz

[3] doc. Ing. Jan Kaňka, Ph.D.: Denní osvětlení obytných místností, www.odbornecasopisy.cz

[4] Stavebně technický ústav-E a.s.: Postup podle EN pro EA a EP pro budovy v části umělé a denní osvětlení, www.mpo-efekt.cz

Recenze

Recenzent

doc. Ing. Jan Kaňka, Ph.D.

Stavební fakulta ČVUT v Praze

Katedra konstrukcí pozemních staveb

Recenze

Autor upozorňuje na zajímavý problém ovlivnění barevnosti interiéru odrazem denního světla od ploch nacházejích se v exteriéru – zejména od průčelí domů stojících naproti oknu i od ostění samotného okna. Barevné nátěry těchto ploch nejen mění odstíny barev v interiéru, ale mají vliv i na míru využívání denního světla, které je zdravé, je k dispozici zdarma a bez zatěžování životního prostředí odpady. Oproti dobám nedávno minulým jsou k dispozici fasádní nátěry v široké škále barev a odstínů. Stavebníci této možnosti bohužel často využívají bez uvážení důsledků, které tento jejich zdánlivě svobodný výběr barvy může způsobit. Nežádoucí je zejména použití sytých odstínů, které se často děje i proti původnímu záměru stavebníka, protože vzorníky barev často klamou svojí malou plochou. To, co se např. na formátu A4 může zdát být relativně světlé, použito jako nátěr celého průčelí dokáže v zimě ztmavit celou přilehlou ulici a v létě při slunečním světle velmi znejistět vnímání barev v celém okolí.

Autor: Ing. arch. Hynek Maňák, Ph. D.
Foto: Archiv autora