Vzdělávání ve stavebních a dřevařských oborech

Střední škola stavební v Jihlavě nabízí různorodé studijní programy v oblasti stavebnictví. Zařazení do konkrétního studijního programu závisí na zájmu uchazeče, ale také na jeho výsledcích v předchozím studiu, jeho talentu a schopnostech.

Na naše otázky, týkají se školy i soutěže odpovídala členka poroty soutěže Výrobek roku a zástupkyně ředitele střední školy stavební Ing. Jaroslava Lorencová.

Můžete nám krátce představit Vaši střední školu?

Střední škola stavební Jihlava patří v současné době k největším středním školám v kraji Vysočina. V 90. letech se škola zaměřila výhradně na vzdělávání ve stavebních a dřevařských oborech. Rozhodla se žákům základních škol nabízet tyto obory v různých úrovních náročnosti a tento koncept se ukázal být velmi úspěšným. Ve školním roce 2008/2009 školu navštěvuje 750 žáků, což je na hranici maximální kapacity.

Jedním z nabízených maturitních oborů je čtyřletý maturitní obor Technické lyceum (se stavebním zaměřením), který patří mezi nejnáročnější. Z tohoto oboru pokračuje po maturitě většina žáků ve studiu na vysoké škole technického směru.

Obor Stavebnictví je další čtyřletý maturitní obor, je však mnohem více prakticky zaměřen. Jedná se o klasický obor stavební průmyslovky, jehož absolventi jsou připraveni nastoupit do praxe na pozice stavbyvedoucích, rozpočtářů, projektantů, techniků apod.

Oproti minulým letům zde však pozorujeme změnu. Přestože řada stavebních firem nabízí dobré uplatnění ve výše uvedených pozicích i čerstvým maturantům, řada absolventů tohoto oboru však chce ještě dále studovat a studenti tak ve větší míře než dříve nastupují na stavební fakulty vysokých škol, případně na vyšší odborné školy stavebního zaměření.

V oblasti tříletých učebních oborů nabízí škola pestrou škálu stavebních a dřevařských řemesel, např. obor zedník, obkladač, tesař, pokrývač, instalatér, truhlář atd. Úspěšní absolventi tříletých učebních oborů tedy mohou pokračovat v nástavbovém studiu stavebního a dřevařského zaměření a na závěr svého studia získat i maturitní vysvědčení.

Pozorujete zájem firem o spolupráci se školou a jak byste tento zájem charakterizovala?

Spolupráce školy se stavebními firmami funguje poměrně dobře. Středním odborným školám bývá často vyčítáno, že jsou odtrženy od praxe a že připravují žáky v umělých, jakýchsi „skleníkových” podmínkách. Snažíme se tomu bránit tím, že ve vyšším ročníku umisťujeme žáky na základě smluv do konkrétních výrobních firem.

Další snahou o přiblížení k reálným podmínkám je to, že s žáky ve značné míře provádíme tzv. produktivní činnost, srozumitelněji řečeno – pracujeme na reálných zakázkách od soukromých osob, ale i firem. Není to vždy jednoduché, protože klient požaduje ve výsledku kvalitně odvedenou práci a učitel odborného výcviku musí dohlédnout, aby zakázka byla skutečně provedena v požadované kvalitě a termínu.

Vedle stavebních firem jsou pro nás velmi důležitým partnerem i cechovní organizace námi vyučovaných řemesel. Úzce spolupracujeme s Cechem topenářů a instalatérů, s Cechem klempířů, pokrývačů a tesařů a také s Cechem obkladačů.

Co přinesla Vám a škole účast v porotě soutěže Výrobek roku a jak tuto soutěž hodnotíte?

Možnost zúčastnit se hodnocení v soutěži Výrobek roku byla pro nás velmi přínosná a zajímavá. Přestože účast v porotě byla zajímavá a velmi náročná, rádi bychom se zapojili do hodnocení i v příštím ročníku. Zajímavé byly vlastní prezentace novinek a výrobků, které byly navrženy.

Co byste vylepšili nejen na této výrobkové soutěži, ale obecně na naší snaze zvýšit informovanost o nových stavebních výrobcích mezi širokou, odbornou či nastupující odbornou veřejností?

Soutěž je zajímavá. Bohužel, ne všechny firmy jdou tzv. s dobou a raději používají zažité technologie, prvky, výrobky. Domnívám se, že velmi důležité by bylo informovat nejen projektanty (např. přes jejich organizaci – ČKAIT.), ale i výrobní, produktivní firmy.

Jak hodnotíte možnosti přímých kontaktů studentů se zástupci firem a představování jejich výrobků a technologií?

Snahou naší školy je vtáhnout pracovníky firem do výukového procesu. Pro žáky školy je to atraktivnější, když uvedený výrobek či novou technologii představuje právě odborník z uvedené firmy. Škola spolupracuje s řadou firem, které své výrobky a technologie ve škole prezentují – ať již podklady pro výuku

Kdo byl Vaším favoritem v letošní soutěži Výrobek roku a proč?

Mým favoritem na Výrobek roku je střešní solární systém firmy Tegola – Fotovoltaické šindele TEGOSOLAR. Skvělý systém, úspora energie. Jedinou nevýhodou je prvotní investice..

Autor: Ing. Hana Solařová
Foto: Archiv školy