INTRO časopis o architektuře

ŘSD chce na D35 získat nejdříve povolení na stavbu velkých mostů

Autor: Česká Tisková Kancelář, Datum vydání: 19. 5.

Jaroslav (Pardubicko) 19. května (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádalo ministerstvo dopravy o vydání dílčích stavebních povolení na stavbu dálnice D35 v úsecích Opatovice - Časy a Časy - Ostrov. Prioritní jsou pro ně velké mostní stavby, jejichž budování trvá nejdéle. Chtějí tak urychlit výstavbu důležité komunikace, řekl dnes novinářům ředitel pardubické správy ŘSD Bohumil Vebr po setkání se starosty obcí, které uspořádal Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43.

„Tak, aby objekty, které jsou důležité a zdržely by stavbu časově, což jsou mostní estakády a velké mosty i přes železniční koridor, získaly samostatné stavební povolení a mohly být zahájeny v předstihu před hlavní trasou,“ uvedl Vebr.

U většiny objektů má ŘSD zajištěné pozemky, v první části Opatovice - Časy byl již zahájen záchranný archeologický průzkum. V druhé části do Ostrova musejí archeologové počkat až po sklizni.

Na prvním úseku mají silničáři vykoupeny všechny pozemky s výjimkou dvou, které musejí vyvlastnit. Na druhém do Ostrova je vyvlastňovacích řízení 11, u většiny je majitel neznámý nebo na pozemcích váznou práva třetích osob. Podle Vebra vyvlastnění ani zdržení archeologického průzkumu není překážkou přípravy velkých mostních staveb. „Pro nás je úplně nejdelší mostní estakáda přes Labe za obcí Opatovice. Tam máme celé území majetkově vyčištěno a i průzkum tam může probíhat,“ řekl Vebr.

Stavba D35 v Pardubickém kraji by měla začít na podzim. Do soutěže na výstavbu se na jeden úsek přihlásilo 15, na druhý 14 zájemců, většinou sdružení stavebních firem. Kromě českých se o zakázku ucházejí společnosti z Řecka, Itálie, Kazachstánu či Turecka. Vítězové by mohli být známi zhruba v polovině roku.

Vláda minulý týden schválila aktualizaci memoranda k dálnici D35. Stát se zavázal, že zaplatí 2,7 miliardy korun na přípravu a stavbu pěti dálničních přivaděčů a obchvatů menších obcí. Patří mezi ně obchvaty Rokytna a Dašic a jejich napojení na D35, posudek vlivu na životní prostředí EIA již u nich nabyl právní moci. „V zásadě lze zahájit výstavbu v horizontu jednoho až dvou let,“ řekl novinářům ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Největší přivaděč za více než miliardu korun povede z Vysokého Mýta severně s uvažovaným obchvatem Choceň a směrem na Žamberk. Zatím utlumené jsou stavby silnice z Litomyšle na Českou Třebovou a z Litomyšle na Ústí nad Orlicí. Kraj počítá s tím, že přivaděče a obchvaty vzniknou současně s dálnicí, aby se dopravní zátěž nepřesunula do malých obcí.

Dálnice D35 má vést přes Čechy na Moravu a být dopravní alternativou frekventované dálnice D1. V Pardubickém kraji naváže na třípatrovou křižovatku v Opatovicích nad Labem, povede směrem na Vysoké Mýto, Litomyšl a dál na Moravu.

Pavel Dosoudil dr

Stránky stavebnictvi3000.cz používají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. (beru na vědomí)