Atypické bednicí konstrukce

Současné typy bednicích konstrukcí jsou navrženy tak, aby z nich bylo možné vytvořit bednění stěn či stropů podle libovolného architektonického návrhu. Každý takový typ bednění má sestavu běžných dílců a prvků, která je podle potřeby doplňována řešením méně obvyklých částí betonových konstrukcí, jako jsou např. ostré či tupé rohy stěn, jejich zaoblení, pilířová odsazení, ale třeba i římsy.

Takováto řešení umožňují u bednění MEVA všechny stěnové systémy rámového bednění – EcoAs, StarTec i Mammut, navzájem se liší samozřejmě únosností i účelem, ke kterému byla zkonstruována (např. EcoAs pro drobné stavby a základové konstrukce, Mammut s únosností 97 kNm-2 pro stavby průmyslové, občanské, sportovní i bytové s větší výškou i tloušťkou stěn). Někdy se však v praxi vyskytují případy, kdy je nutné zvážit použití těchto typů, nebo zkonstruovat bednění speciální, třeba i za použití některých dílců či prvků z jednotlivých typů, některé konstrukce, např. u bednění tunelů pak vyžadují mnohdy zcela individuální řešení. Ostatně i pro monolitické konstrukce stavby La Grande Arche v Paříži bylo takovéto speciální bednění vyvinuto a návštěvníci mají dodnes možnost v expozici vidět filmový dokument z realizace této výjimečné stavby.

Firma RESVO Praha, s.r.o., která má výhradní zastoupení společnosti MEVA Schalungs Systeme GmbH pro Českou republiku, takovéto konstrukce již mnohokrát navrhovala pro stavby nejen zde, ale např. i v Rusku. Byla to řešení atypických konstrukcí Chrámu Krista Spasitele v Moskvě, ale i zvláštní technické řešení členitých pilířů lávky přes řeku Moskvu, které umožnilo zlevnit výstavbu právě použitím systémového bednění Mammut.

Na domácích stavbách pak ve spolupráci s provádějícími firmami řešili technici Resva například elipsovité komunikační jádro budovy Múzo v Praze, ale i administrativní budovy BDO, kde navíc bylo zkonstruováno i speciální bednění zalomených parapetních zídek a atik.

Zcela zvláštními konstrukcemi bednění jsou bednění tunelů, stok a kolektorů. Tunelové bednění tak bylo ve firmě Resvo nejen navrženo, ale i vyrobeno pro část tunelu Mrázovka (včetně řešení bednění vložených odtahových kanálků), bednění kolektorů bylo úspěšně použito při stavbě kolektoru pod ulicí Na Příkopech. V současné době se v hale firmy připravuje kompletace pojízdného bednění kmenové stoky Ponávka do Brna.

Zásadou konstrukčního řešení všech těchto konstrukcí je navrhnout řešení tak, aby bylo možné použít v maximální možné míře běžných bednících prvků (dílce, dřevěné nosníky), pomocného materiálu (bednicí zámky, rozpěry, stojky) a doplnit je nezbytnou atypickou konstrukcí např. rámů oblouku. V případě nutnosti jsou dělníci schopni vyrobit i atypický dílec stěnového bednění potřebný do častěji se opakující skladby bednění (např. trojúhelníkový, lichoběžníkový…). Všechna tato řešení tak pomáhají snížit náklady na bednění výše uvedených betonových konstrukcí, protože běžné dílce se dají použít opakovaně u dalších projektů. Firma RESVO Praha s.r.o. tak úspěšně rozšířila rozsah své působnosti a je schopna plně splnit své motto: „naším cílem je dlouhodobá spolupráce se spokojeným zákazníkem".

Autor: Ing. Petr Lebeda
Foto: Archiv firmy