Automatické dveře pro svobodu pohybu

Dříve nevšední výrobek, kterým se mohla pyšnit jen málokterá budova, se za posledních pár let stal téměř nezbytností u všech vstupů s častějším pohybem osob. Řeč je o automatických dveřních systémech, které postupně vytlačily klasické dveře z většiny obchodů, bank a staly se dnes již běžným standardem. Bezdotykový průchod je nedocenitelný zejména při odchodu ze supermarketů s plným nákupním vozíkem, při přenášení zavazadel, ale i ve zdravotnických zařízeních atd.

  Automatické vstupní dveře od španělského výrobce Manusa má ve své nabídce i firma Bottling, která mimo jiné nabízí i garážová vrata, brány apod.
   Ale vraťme se zpět k automatických dveřím, které firma Bottling standardně nabízí ve všech obvyklých i méně obvyklých provedeních, ať již jedno a vícekřídlých s otevíráním centrálním, stranovým, teleskopickým nebo jako dveře obloukové či kruhové.
   Na výběr z mnoha variant je také v případě samotných dveřních křídel, respektive používaných materiálů, která jsou nejčastěji zhotovována ze skla, ale výjimkou nejsou například ani dveře dřevěné.

Pohonné jednotky
   Nejméně viditelnou, avšak nejdůležitější součástí automatických dveří je jejich pohon, ve kterém je soustředěn celý systém aktivace, ovládání a pohybu. V nabídce firmy Bottling jsou celkem tři typy pohonů, které svými parametry vyhoví i těm nejnáročnějším zákazníkům.
   Pohony Palma a Bravo si získají příznivce zejména díky příjemnému poměru mezi výkonem a cenou. Pohonné jednotky jsou konstruovány buď s jedním nebo dvěma motory v závislosti na zatížení dveřních křídel a frekvenci provozu. Jednotka vyniká snadnou a rychlou montáží dveří s šířkou průchodu 800 – 2000 mm, po drobné úpravě je možné ovládat dveře až do průchodu 3 m.
   Nový pohon activa se už na první pohled od předchozích dvou typů liší zejména svým designem. Při jeho celkové výšce 100 mm je zajištěn minimální čelní pohled, který nijak nenarušuje vzhled vchodu. Kryt pohonu tvoří dva profily, přičemž čelní profil krytu je možno osadit i na zadní stranu základního profilu, takže pohon má z obou stan stejný design. Kryt je dodáván buď s eloxovanou povrchovou úpravou nebo v odstínech RAL. Hlavní profil je vyroben z extrudovaného hliníku se sílou stěny do 5 mm a v délkách do 4,1 m. Pojezdový profil je do hlavního profilu vlepován pomocí pěnové pásky, která zajišťuje minimální hlučnost při provozu dveří. Centrem pohonu je třífázový indukční bezúdržbový motor řízený mikroprocesorem, jednotka dále zahrnuje elektronickou řídící jednotku a integrovanou záložní baterii pro nouzové otevření. Gumový řemen pro přenos síly a synchronizaci otevírání je vyztužen skelnými vlákny.
   Kromě novinky v podobě pohonu activa představila firma Manusa také nově vyvinutý infračervený radar IR – 1, který mimo pohybu detekuje také přítomnost objektů v aktivním poli. Použití radaru značně zvyšuje míru zabezpečení dveří proti nežádoucímu zavření. K pohonu activa lze připojit i všechny běžné mikrovlnné radary. Pro doplnění bezpečnosti dveřního prostoru je možno zapojit jednu nebo dvě infrazávory s dosahem do 4 m.
   Nespornou předností automatických dveří Manusa je možnost zapojení 16, celkově však až 256 dveří do jednoho centrálního ovládacího místa. Připojit lze také modem, s jehož pomocí lze diagnostikovat a ovládat dveře vzdálené i několik stovek kilometrů.

Bezpečnostní prvky
   Bezpečný provoz automatických dveří je dán jednak vlastní logikou dveří, ale i možností připojení externích zařízení jako jsou např. IR – závory, pasivní IR senzory apod. Aktivace dveří probíhá pomocí detekčních mikrovlnných radarů, bezkontaktních spínačů, magnetických karet atd. Samozřejmostí je připravenost systému k připojení na bezpečnostní či požární systémy.
   K dokonalému sladění dveří s okolními prostory přispívá i povrchová úprava rámů dveřních křídel a vlastního pohonu, která se provádí lakováním práškovou barvou nebo eloxáží ať již barevnou či speciální jako třeba imitace nerez oceli. Ostatně veškerý nabízený sortiment si můžete prohlédnout přímo ve výstavní expozici firmy Bottling na Mezinárodním stavebním veletrhu v Brně od 23. do 27. dubna 2002. 
Autor: Šárka Tužilová
Foto: Archiv firmy