BAU 2007 – rekordní návštěvnost a počet expozic potvrdily růst stavebnictví ve světě

Ve dnech 15. až 20. ledna 2007 se v Mnichově (metropole Bavorska, SRN) konal další veletrh BAU, zaměřený na stavební materiály a výrobky. Z mnoha pohledů to je největší a nejvýznamnější akce toho druhu v Evropě a ve světě. Co do účasti návštěvníků a vystavovatelů překonal tentokrát očekávání a zapsal se do rekordní listiny. Veletrh měl hojnou účast českých návštěvníků i vystavovatelů.

BAU 2007 přitáhl rekordní počet návštěvníků. Během šesti dnů navštívilo tuto největší veletržní akci zaměřenou na stavební materiály přes 209 000 lidí, kteří zde hledali výrobky a služby. Uvedla to závěrečná zpráva, kterou veletržní organizace vydala už v 17 hodin v poslední den veletrhu 20. ledna 2007. Zpráva dále říká, že se veletrhu zúčastnilo 2 046 vystavovatelů ze 44 zemí.

Nejfrekventovanější vstupní/výstupní brána WEST mnichovského výstaviště

Návštěvníci podnikli cestu do Mnichova z celého světa – architekti, projektanti, stavební inženýři, podnikatelé ve stavebnictví, živnostníci činní ve stavebnictví, maloobchodníci, velkoobchodníci a další – navzdory tomu, že ve čtvrtek 18. a v pátek 19. zuřila nad severní Evropou větrná bouře. Poprvé ve více než 40. leté historii tak BAU přesáhla v návštěvnosti hranici 200 000.

Vstupní hala WEST ráno před otevřením výstaviště pro návštěvníky

Nikdy dříve nebyla návštěvnost tak mezinárodní, jako letos, čehož si povšimli také vystavovatelé. Přes 36 000 návštěvníků – víc než kdy dříve – přicestovalo ze zahraničí. To představovalo ovšem skok o 20 % v zastoupení zahraničních návštěvníků na celkové účasti. Počet zemí původu návštěvníků zaznamenal také nový rekord – 146. Obzvlášť silný nárůst návštěvnosti byl ze zemí, kterým se v Německu souhrnně říká východní a jihovýchodní Evropa: Ze Slovinska (1943), Lotyšska (538), Slovenska (456) a nového člena EU Rumunska (657), u nichž byla registrována přibližně trojnásobná návštěvnost proti BAU 2005. Dvakrát více návštěvníků přicestovalo z Polska (735), Ruska (1385), Turecka (1409), Řecka (872) a z dalšího nového člena EU Bulharska (448). Významný nárůst návštěvnosti byl zaznamenám ze zemí Středního a Dálného východu: Obzvlášť z Íránu (949), Koreje (686) a Spojených arabských emirátů (205). Další země s významným nárůstem účasti návštěvníků byly Rakousko (6671), Švýcarsko (2241), Česká republika (1224), Itálie (2792), Francie (684) a Nizozemsko (573).

Zatímco před dvěma lety veletrh Bau 2005 zcela zaplnil dvě linie výstavních hal A1-6 a B1-6, letos k nim beze zbytku přibyla nově postavená řada čtyř hal C1-4. Celková čistá výstavní plocha byla cca 180 000 m2.

Osm vystavovatelů bylo z České republiky (největší expozici měl Lias, a.s. Vintířov, další naši zástupci byli z firem Antico spol. s r.o., Cobra spol. s r.o., Kronospan CR spol. s r.o., Magnum Parkett, Solara s.r.o., Trido, s.r.o. a VP trend s.r.o.). Český návštěvník se ale s česky hovořícím personálem mohl setkat na více stáncích – většina mezinárodně činných firem, které mají u nás organizační složku nebo dceřinou společnost, povolala do služeb na BAU 2007 i české spolupracovníky.

BAU 2007 – základní informace

  • 17 veletržních hal,
  • výstavní plocha 180 000 m2,
  • 2046 vystavovatelů ze 44 zemí,
  • 209 000 návštěvníků ze 146 zemí,
  • veškeré vůdčí subjekty stavebního trhu.

Z rozboru struktury návštěvnosti vyplynulo, že BAU 2007 dokonce navštívilo více architektů, projektantů a stavebních inženýrů než dříve. Podíl návštěvníků spadajících do této kategorie byl letos 18 % (2005: 15 %), což znamená kolem 36 000. 88 % (84 %) návštěvníků o sobě uvedlo, že mají rozhodovací pravomoc. Ostře vzrostl počet návštěvníků, kteří byli na BAU poprvé (41 %/2005: 31 %). Podobně vzrostl také počet lidí, kteří BAU navštívili opakovaně (32 %/23 %). Tento průzkum také odhalil, že stále více návštěvníků – v roce 2007 téměř třetina – pobývá na BAU několik dní.

Příznivé dojmy, které na BAU 2007 posbírali vystavovatelé i návštěvníci, se odrazily v dotazníkovém průzkumu mezi nimi. Podle tohoto průzkumu obstál veletrh BAU 2007 lépe než BAU 2005 (který byl také hodnocen velmi dobře) a to ve většině kategorií. 93 % (2005: 89 %) vystavovatelů a 92 % (89 %) návštěvníků veletrh BAU 2007 hodnotilo jako 'vynikající až dobrý'. 87 % vystavovatelů (84 %) a 86 % (82 %) návštěvníků popsalo tuto událost jako vedoucí veletrh v celém odvětví stavebnictví. Téměř všichni vystavovatelé si pochvalovali úroveň a mezinárodní různorodost návštěvníků, zatímco návštěvníci si všímali především úplnosti nabídky a šíře sortimentního záběru a také přítomnosti vedoucích subjektů na trhu.

V kategorii, v níž byli vystavovatelé dotázáni, jak veletrh splnil jejich předpokládané cíle, dopadl BAU 2007 taktéž lépe než předešlá akce před dvěma lety. 92% (88%) vystavovatelů řeklo, že splnili svůj cíl pokud jde o posílení dosavadních obchodních vztahů, 85 % (77 %) pak navíc navázalo nové obchodní vztahy. Na straně návštěvníků pak 86 % (87 %) dalo známku 'vynikající až dobrý' za to, jak veletrh splnil jejich cíl obecně se zorientovat na stavebním trhu. 81% (78%) dalo stejnou známku za to, jak veletrh splnil jejich cíl posbírat informace o nových výrobcích.

Význam veletrhu BAU, pokud jde o čerpání vědomostí a výměnu zkušeností, byl také mezi návštěvníky příznivě komentován. Při hodnocení těchto individuálních cílů kolem 90 % návštěvníků popsalo veletrh jako 'vynikající až dobrý'.

Norbert Bargmann: letošní BAU dopadl nad očekávání

V reakci na množství příznivých ohlasů na veletrh BAU 2007 jak ze strany návštěvníků, tak vystavovatelů, vyjádřil generální ředitel Norbert Bargmann z pořádající veletržní organizace Messe München velkou satisfakci: „Více návštěvníků, větší mezinárodní měřítko a také širší dosah působnosti – tyto výsledky letošního veletrhu BAU předčily naše očekávání. Po celém světě je opět vidět trend ve směru růstu stavebního průmyslu. Jsem zvláště potěšen vysokým počtem návštěvníků ze Středního a Dálného východu, zejména z Íránu, Spojených arabských emirátů a Koreje. BAU je teď na dobré cestě stát se vedoucím světovým veletrhem v tomto sektoru. Přináší tak architektům, projektantům a dalším profesionálům z oblasti stavebních řemesel a stavebnictví a z celého světa tvůrčí a jedinečnou základnu pro dialog a výměnu zkušeností mezi všemi, již se zabývají výstavbou."

Generální ředitel veletržní organizace Messe München Norbert Bargmann

Další ohlasy: velký zájem návštěvníků ze zemí střední a východní Evropy a Asie

Dieter Schäfer, předseda dozorčí rady BAU, Deutsche Steinzeug: „Atmosféra na BAU byla mimořádně slibná a výrazně potvrdila dřívější příznivé ukazatele obratu stavební výroby k lepšímu. Přímo mezi stavebními řemesly je patrná optimistická nálada, u vystavovatelů a návštěvníků podobně. Byli jsme vysoce spokojeni s kvantitou i kvalitou kontaktů. Tentokrát jsme nejen radili návštěvníkům, ale také uzavírali obchody nebo předprodeje. Mnoho našich hostů z architektury, průmyslu stavebních materiálů a stavebních řemesel vyjadřovalo stejné názory, a sice, že jsou rádi, že sem přišli, protože by jinak opravdu o něco přišli. A my jsme šťastni, že se k jejich hlasu můžeme přidat."

Dr Jörg Vogelsang, BASF: ”Měli jsme na BAU velmi dobrou pozici s naším zaměřením na téma energetických úspor jak při rekonstrukcích a modernizacích, tak v nové výstavbě. Velký zájem byl o tepelně izolační materiály BASF a o inovativní vývojové trendy v oblasti energetického managementu. Naše prezentace byla výzvou k důležité skupině architektů, projektantů, investorů ve stavebním průmyslu."

Expozice chemické společnosti BASF nabídla především nové typy tepelných izolací a materiály pro tzv. Intelligent Temperature Management - inteligentní řízení teploty. Zájem návštěvníků se mj. výrobků Neopor a Micronal

Thomas Kaczmarek, BetonMarketing Deutschland: ”Skvělý veletrh. Téma energie a racionalizace systémů s betonem, naše projekty pod heslem Hezčí bydlení a především průsvitný beton (Luccon) zde byly středem pozornosti. Podle našich mnoha rozhovorů s návštěvníky je dokonce zřejmější, že příznivý trend ve stavebnictví v roce 2006 bude letos pokračovat i pro beton. Tomuto veletrhu se podařilo překonat naše největší očekávání. Na BAU 2009 chceme rozšířit prezentovaná témata a do naší expozice zařadit více příkladů konkrétního řešení."

Christian Jetzt, Glas Trösch Beratungs GmbH: ”BAU je pro nás něco velmi výjimečného. Na našem stánku jsme přivítali hosty, které bychom jinak nikdy nepotkali, mnoho projektantů a dalších profesionálů. Architekti se tu hojně střídali, mnozí s plány v rukou. Všimli jsme si také širšího mezinárodní rozsahu - měli jsme tu návštěvníky z východní Evropy, Ruska, Středního východu a také z Anglie a Irska. Díky BAU očekáváme na začátku roku 2007 vyšší obrat o 20 % ve srovnání se stejným obdobím vloni. Fórum na téma »ClimaDesign meets Visions of Glass« (volně přeloženo Setkání Klima-designu s vizí skla) dokázalo, že je velmi hodnotné. Přilákalo na veletrh velmi známé profesory a experty a pomohlo zacílit na nové skupiny návštěvníků."

Martin Hörmann, Hörmann: ”Příznivý trend z roku 2006 byl na BAU zesílen. Měli jsme letos vynikající účast na našem stánku. Bau opět dokázal, že je pro naše výrobky víc než jen nejdůležitější mezinárodní veletrh. Měli jsme významně víc hostů ze zahraničí, než tomu bylo před dvěma lety, mnoho z nich bylo z Asie."

Alexander Geiβels, Isover: ”Hlavně třetí a čtvrtý den veletrhu jsme sotva drželi krok s množstvím rozhovorů, které se na našem stánku odehrávaly. Velký zájem byl především o rekonstrukce a modernizace, které byly hlavním tématem na našem stánku. Společně s tématem energetických úspor jsme tak oslovili všechny naše cílové skupiny – majitele domů, architekty a průmysl stavebních hmot."

Novinka – trojité thermoizolační zasklení v profilu Internorm. Foto Helena Hejhálková.

Richard Geiger, Nemetschek: ”BAU 2007 předčilo očekávání společnosti Nemetschek. Návštěvníci se velmi zajímali o naše softwarová řešení a také tu bylo mnoho cílených otázek a významně více prodejů, než jsme čekali. Podle nás tento veletrh potvrdil vzestupný trend v tomto sektoru."

Thomas Lauritzen, Schüco: ”Problematika energetických úspor a R&M (rekonstrukce a modernizace) opravdu zasáhly většinu návštěvníků. Investoři, projektanti, architekti, kovozpracující firmy – přitáhli jsme sem všechny naše cílové skupiny návštěvníků a zaznamenali dvouciferný nárůst v počtu návštěvníků. V pátek jsme na našem stánku přivítali šestnáct skupin návštěvníků z celého světa – a všechny v jediném okamžiku. Téma energie je veliké v celém světě, ať už v Evropě, Číně nebo v USA."

Společnost Schüco, výrobce profilového systému pro okna, prosklené fasády, zimní zahrady atd. uvedla na veletrhu nová řešení pro úsporu a výrobu energie ze Slunce, které splňují nejvyšší požadavky i z pohledu automatizace, bezpečnosti a designu

Güde Lassen, SunTechnics: ”BAU 2007 byl mimořádně úspěšný pro naši firmu SunTechnics. Náš stánek navštívily nadprůměrné počty architektů a specializovaných projektantů. Přišli, aby se zde dověděli něco o kvalitním řešení zakomponování fotovoltaiky na stavbách. Pozoruhodně vysoký počet návštěvníků byl ze zahraničí, zejména z jižní a východní Evropy, ale také z Asie a Středního východu. Všichni se zajímali o naše solární systémy dodávané na klíč a také o integrovaná řešení systémů vytápění, větrání a klimatizace v budovách."

Roger Görg, Thyssen Krupp: ”Atmosféra byla senzační. Jen ve čtvrtek jsme tu měli 300 lidí na stánku za pouhé dvě hodiny. Někteří z návštěvníků přišli s plány pro konkrétní projekty, které pak rozložili na stole a diskutovali s našimi pracovníky odbytu. Dokonce jsme uskutečnili několik prodejů přímo na místě. V diskuzích s našimi zákazníky jsme zjistili, že jsou velmi sdílní a spolehliví. Skutečně můžete zaznamenat, že ve stavebním průmyslu vane svěží vítr. Kolem 40 % našich návštěvníků přišlo ze zahraničí. Podíl zahraničních návštěvníků z východní Evropy a Asie byl větší než z celé západní Evropy."

Společnost Thyssen Krupp představila nový systém sendvičového opláštění Matrix a přitažlivě přiblížila návštěvníkům metodu ReflectionOne při navrhování a realizaci velkých fasádních ploch v souladu s krajinnou kompozicí.

Doprovodný program na BAU

Skutečným magnetem pro návštěvníky byla fora 'Clima Design meets Visions of Glass' and 'Macroarchitecture'. Přednáškové sály se podobaly přeplněným univerzitním halám. Stovky lidí, mezi nimi mnoho studentů, přicházely každý den, aby vyslechly přednášky od renomovaných řečníků z průmyslu, výzkumu a vývoje. Hlavní témata celého programu byla:

  • udržitelná výstavba,
  • průhledné stavební pláště,
  • nové materiály a
  • povrchy a použití skla ve výstavbě.

Přední představitelé průmyslu a architektury využili obou fór k výměně poznatků a zkušeností. Speciální fóra byla také uspořádána pro

  • IT technologie ve výstavbě,
  • výhledy sluneční energie a
  • urbanismus.

Každé mělo vlastní denní program přednášek. Vysoce hodnotný program s vysoce erudovanými přednášejícími byl příkladný, řekl Manfred Ploke, člen představenstva společnosti Interpane. Podle průzkumu byl doprovodný program na veletrhu BAU 2007 hodnocen jako 'vynikající až dobrý' v odpovědích 90 % (2005: 75 %) vystavovatelů a 82 % (2005: 77 %) návštěvníků. Letošní hodnocení bylo dokonce lepší než v roce 2005.

Clima Design meets Visions of Glass bylo jedno z doprovodných fór a zároveň tématických výstav. O přednášky byl velký zájem, což je patrné i z fotografie

Speciální výstavy

Speciální výstava výtahů a eskalátorů, výstava na téma výhledy sluneční energie a také na téma urbanistika se setkaly s výborným ohlasem. Albert Schenk, ředitel společnosti Osma Lifts a předseda profesní asociace výrobců výtahů a eskalátorů VDMA řekl, že byl překvapen množstvím navázaných odborných kontaktů. Vůbec jsme něco podobného neočekávali. Na stánku SunTechnics v prostorách výstavy 'Solar Horizons' (Výhledy sluneční energie) se návštěvníci především zajímali o úplné systémy pro využití sluneční energie připravené k instalaci. „Pozoruhodně vysoký počet návštěvníků ze zahraničí, zejména z jižní a východní Evropy, ale také z Asie a Středního východu", našel cestu právě na stánek SunTechnics.

Oborově veletrh zahrnoval všechny známé stavební činnosti a jim odpovídající výrobky včetně nástrojů potřebných k jejich zpracování. Některé výrobkové skupiny byly zastoupeny více, jiné méně. K nejpočetněji zastoupeným patřily zdicí materiály, prvky a systémy, střešní materiály, tepelné izolace, výrobky pro realizaci fasád a obecně všech pohledových povrchů, dále výtahy, vrata, dveře, výrobky stavební chemie. Relativně méně byly zastoupeny keramické obklady a dlažby nebo třeba okna.

Pokračování zpravodajství z veletrhu BAU 2007 na dalších stranách

Autor:
Foto: Messe München, Helena Hejhálková