Brněnská Geodezie – i velká firma může být štikou na trhu…

GB-geodezie, spol. s r.o. je jedním z největších dodavatelů geodetických prací v ČR. Nabízí komplexní nabídku geodetických prací a služeb, od těch nejmenších geometrických plánů po implementace geografických informačních systémů nad rozsáhlými datovými sklady. GB-geodezie, spol. s r.o. je v oblasti geodetických služeb nástupcem předchozí akciové společnosti, která vznikla v roce 1992. Od roku 2002 je kapitálově provázána s firmou GEODIS BRNO s.r.o.

S technickým ředitelem společnosti GB-geodezie Martinem Malcem jsme hovořili o novém a neotřelém pohledu této firmy na obchodní politiku, o jejích zajímavých zakázkách a zákaznících. Zajímalo nás, kam brněnská firma GB - geodezie spol. s r.o. dnes směřuje.

V nástinu témat k našemu rozhovoru jste se zmínil o novém pohledu na obchodní politiku a o nových zákaznících; jak tomu máme rozumět?
Jde v podstatě o to, že se snažíme naše obchodní partnery přesvědčit, že v jejich skutečném a vlastním zájmu je spolupracovat s firmou, která skutečně chce být jejich dlouhodobým »spolehlivým partnerem«, tak, jak to máme psáno ve firemním sloganu. Snažíme se budovat naše postavení na trhu na těchto bodech:
• zajímavé ceny,
• komplexní služby pokrývajících všechny geodetické práce,
• korektnost, spolehlivost a kvalita,
• špičkové technologie.

Jednou ze stěžejních věcí, o kterých se naše partnery snažíme přesvědčit, je také to, že když jim nenabízíme nejnižší cenu, není to pro to, že bychom na nich chtěli »nepřiměřeně zbohatnout«, ale že se pro ně snažíme vytvořit od začátku podmínky, aby:
• realizované práce byly provedeny skutečně kvalitně,
• si byli od začátku jisti, že dohodnutá cena je skutečně konečná,
• od začátku byly vytvořeny podmínky pro realizaci díla v termínu.
• zákazník cítil individuální přístup
Že si jsme zkrátka vědomi hodnoty práce, kterou děláme, a podle toho k ní chceme přistupovat - tedy ze všech pohledů – od organizace práce, nasazení personálních kapacit (a to v žádném případě není nepodstatné) až po technologie. To ovšem naznamená, že nemůžeme nabídnout z pohledu zákazníka někdy i extrémně zajímavé ceny. Bývá tomu často v případech, kdy využíváme progresivní a přitom již odzkoušené technologie, nebo čerpáme některé datové zdroje z našich firemních archívů.
A když je řeč o novém, nedá mi to nezmínit se o dalším novém momentu, a tím je naše nové pracoviště v Brně. Přestěhovali jsme se z nevyhovujících a jen zdánlivě »strategických« prostor ve středu města na místo na okraji centra. Naše brněnská pobočka na Lazaretní 13 je tak snadno dostupná jak autem, tak MHD (a vlastně i vlakem, protože se nachází nedaleko železničního nádraží Brno - Židenice).

Slyší na to vaši partneři?
Začíná se ukazovat, že ano. Vždyť i my všichni, když něco kupujeme, často řešíme otázku, zda skutečně chceme za každou cenu ušetřit. Řečeno s klasikem: Ona totiž ta sleva nebývá zadarmo… A hlavně slyší na to, že jim uděláme všechno a prakticky kdekoli - když si dnes objednají zaměření situace, mohou zítra přijít s oddělovacími geometrickými plány, pozítří s vytyčením, nebo speciálními pracemi na stavbách, potom s »geometrákem« pro zápis do katastru, potom se zaměřením dokumentace skutečného provedení atd…, a za deset let třeba s požadavkem na kontrolní měření vertikálních posunů apod. A co neuděláme z našich pracovišť, mohou udělat kolegové ze sesterských firem v Praze, nebo i na Slovensku.

Takže noví zákazníci se objevují?
Ano. Začínáme spolupracovat se stavebními firmami, kteří o nás před pár lety možná ani nevěděli. A jsme tomu skutečně rádi, protože v oboru inženýrské geodézie jsme vždy patřili ke špičce. Objevují se »nové trhy« v oblasti geografických informačních systémů (GIS), v námi excelentně pokrytém segmentu katastru nemovitostí se masivně otevírá kapitola věcných břemen, což je relevantní zejména z pohledu správců a majitelů některých inženýrských sítí. Objevila se i nová »zákaznická skupina« – potřeby a požadavky ze strany krajských úřadů jsou přece jen trošku jiné, než byly z dřívějších okresů.
Také na straně zákazníka je čím dál tím častěji vidět a cítit silné technologické vybavení a to často vede k požadavkům na zpracování dat, se kterými bychom se ještě před pár lety jen velmi stěží setkali – 3D modely, vizualizace, v oblasti GIS požadavky na internetové řešení (např. takový ČEZ, který patří mezi naše partnery řeší celý svůj GIS, včetně areálů elektráren v prostředí Internetu).

Jaké nové zakázky jste získali v poslední době?
Mám tady vedle sebe dva své kolegy: Pavla Tučka - vedoucího našeho zastoupení v kraji Vysočina, a Ladislava Levinského - vedoucího našeho brněnského pracoviště. Dejme slovo jim.
Pavel Tuček: „Naše pobočky na Vysočině prošly sice jistými personálními změnami, ale příchodem nových kolegů se podařilo získat i zákazníky, pro které GB dosud nepracovala. Tento posun je vidět hlavně v oblasti inženýrské geodézie. Získali jsme významné postavení u řady lokálních stavebních firem, na městských úřadech (např. MÚ Velké Meziříčí, MÚ Nové Město na Moravě, MÚ Velká Bíteš), 1. Žďárská plynařská a vodařská a. s. Pro tyto zákazníky zpracováváme dokumentace zaměření skutečného stavu inženýrských sítí, stali jsme se správci digitálních technických map měst a jednáme o vyhotovení digitálních katastrálních map.
A když jsem u toho katastru - domnívám se, že i zde došlo k určitému pokroku. Během minulého roku jsme v úzké spolupráci s lidmi z katastrálních a pozemkových úřadů zavedli jednotnou technologii pro zpracování jak geometrických plánů, tak i při zpracování podkladů pro pozemkové úpravy. Jsem rád, že se podařilo odstranit všemi proklínaný »folklór« jak v oblasti katastru, tak i pozemkových úprav alespoň na Vysočině.“
Ladislav Levinský: „Jednou z hospodářských smluv, kterou v Brně dlouhodobě plníme, jsou zeměměřické práce pro stavbu rychlostní komunikace R35 Hradec Králové-Olomouc - Lipník nad Bečvou pro Ředitelství silnic a dálnic ČR Praha - závod Brno. Pro představu, jaké práce zde zajišťujeme, vás zkusím alespoň ve zkratce seznámit s jedním ze zajišťovaných úkolů - opakovaným výškovým zaměřením vybraných bodů vytyčovací sítě stavby (úseku) 3509.2 Slavonín - Přáslavice. V průběhu výstavby v roce 2001, a zvláště při budování vysokých násypů, byly při jejich geodetickém monitoringu zjištěny na hlavních výškových bodech (HVB) neočekávané výškové posuny. Proto bylo přikročeno k »Opakovanému výškovému zaměření všech HVB a vybraných bodů vytyčovací sítě«, ležících v blízkosti nivelačních pořadů. V období 05/2001– 06/2001 a 04/2002–06/2002 proběhlo tedy na základě požadavku odběratele přeměření všech hlavních výškových bodů a ostatních vybraných bodů vytyčovací sítě s připojením na nivelační pořady ČSNS I.–IV. řádu, a to metodou přesné nivelace. Byl proveden také přepočet (vyrovnání) nivelačních pořadů účelové přesné nivelace na pořady ČSNS pouze I.–III. řádu (použité nivelační přístroje zajišťují odchylku od ref. roviny nepřesahující ± 0,002 mm/m…, a jsou využity kalibrované invarové nivelační latě).
Pracovní postupy při měření a zpracování etapy 06/2002 průběžně konzultujeme se zástupcem odběratele Ing. Oldřichem Přibylem a s VUT Brno – Doc. Ing. Josefem Weigelem, CSc., který v odborném posouzení těchto výškových měření mj. doporučil další měření v celém rozsahu i v roce 2003. Na tomto místě bych rád oběma poděkoval za zdravé, až nakažlivé nadšení pro věc a vytvoření skutečně dobrých pracovních vztahů.“

Vypadá to, jako kdyby vaše obchodní strategie skutečně neměla chybu…
Přiznávám, že se vše nepovede, a když chcete slyšet něco konkrétního, vzpomenu si například na naši nabídku pro Transgas a.s. Jsem přesvědčen, že naše nabídka byla skutečně pro zadavatele nejvýhodnější, ale myslím, že jsme »to« nezvládli «komunikačně« (a není omluvou to, že rozhodující osoby sedí v Praze), proto jsme skončili až druzí. Chyb by se asi našlo víc, ale dobrá firma se z chyb poučí, ale nebude se jimi chlubit. A já jsem přesvědčen, že »GB« dobrou firmou skutečně je.

Dozvěděla jsem se, že GB-geodezie zavádí ISO…?
Ano, přesně řečeno, tedy přecházíme na systém řízení jakosti dle ČSN EN ISO 9001:2000. Když jsem mluvil s kolegy a známými z jiných firem, které již mají tento krok za sebou, získal jsem v počátku dojem, že jde jakoby o obrovský byrokratický kámen, který je potřeba nějak »otesat«, aby se dal vůbec vláčet s sebou. Jsme sice na začátku, ale rádi bychom přistoupili k věci pozitivně. Vzpomínám si na jeden článek, ve kterém nějaký manažer z firmy Hewlett Packard říkal něco v tomto smyslu: „Řízených postupů (procesů) máte málo, pokud vaši výjimeční lidé musí dělat obyčejné věci a nemohou se tedy věnovat své práci, a zároveň procesů máte příliš mnoho, pokud vaši výjimeční lidé nemohou kvůli jejich plnění tyto výjimečné věci vůbec dělat“. Jasně definované a popsané procesy řízení jednoznačně potřebujeme, ale zároveň se tyto prostě nesmí stát svěrací kazajkou, brzdou individuální kreativity v pozitivním smyslu slova, nebo zkrátka něčím, co přinese sice na jedné straně certifikát, ale zároveň nemalé negativní dopady.
Snad nebudu příliš troufalý, když poprosím čtenáře, aby nám v této věci i v těch věcech obchodních drželi pěsti.

Děkujeme za rozhovor.
Autor: Lada Slusarčuková
Foto: Archiv firmy