Čerpajíc z tradic razí keramika RAKO netradiční cesty vpřed - RAKO a.s.: velkolepý vstup do sezóny

Přední tuzemský výrobce keramických obkladů a dlažeb RAKO a. s. akceleroval svoje působení na trhu výraznou inovací sortimentu pro rok 2002. Krátce před 7. mezinárodním veletrhem IBF 2002 v Brně představil novinářům nejzajímavější série koupelnového programu RAKO-Harmony, kuchyňského programu RAKO-Mosaic a podlahového programu RAKO-Floor, které maximálně vycházejí vstříc požadavkům moderního bydlení.

  Nové výrobkové série nabízejí zákazníkům mnohem širší užitkovou i výrazovou variabilitu. Příkladem jsou série vhodné jak pro obklady a dlažby, tak pro koupelny, kuchyně a jiné prostory, což dříve nebylo. Tím je možné výrazově jednotně, nikoliv ale monotónně řešit obklady stěn i podlah pro celý dům nebo byt. Příkladem jsou např. série Titus (původně jen na podlahy), Orfeus (původně jen na podlahy), Champagne (původně jen do kuchyní) či Pierot (původně jen na podlahy). Úplnou novinkou, která přitáhla pozornost novinářů ještě před veletrhem, ale i pozornost poroty soutěže o Zlatou medaili na veletrhu IBF 2002, byla luxusní série Africa, charakterizovaná kombinací keramiky s leštěným mramorem v přírodní žluté, zelené a černé barvě. Mramor je zde použit na inzerta, listely a linky, sokly i samostatné dlaždice. K této sérii patří také obrazové dekorace 100 × 80 cm na keramickém podkladu ve fotografické kvalitě. Tato série, jejíž cena odpovídá mimořádné náročnosti výroby, je velkou výzvou pro bytové architekty, neboť vytváří obrovský prostor pro osobitý výraz a tvůrčí přístup. Za pozornost stojí další koupelnové novinky – velkoformátová série Europa, série Elegance vyznačující se působivou dekorací a série Perseus opatřená samočistící a antibakteriální vrstvou Hydrotect.
   V podlahovém programu zaujme série glazovaných dlaždic Abydos tvořená osmihrany a čtvercovými formáty 10 × 10 pro geometrické zaplnění plochy. Pohled na plochu této podlahy vytváří nezvyklý, ale působivý dojem boulí. Do stejné kategorie patří i série Capri, která vytváří imitaci žulové dlažby, má jemně strukturovaný neklouzavý povrch, který zároveň vykazuje vynikající technické parametry – vysokou otěruvzdornost a čistitelnost. A konečně série vysoce slinutých dlaždic typu gres porcellanato History s lisovanými reliéfy na motivy vybraných historických období. Základní ornamentální motiv u této dlažby vzniká složením čtyř dlaždic. Podle Herberta Krause, product managera firmy Rako, a.s.: „Vznikají nejelegantnější interiéry z dlaždic tmavších barev. Je-li místnost dostatečně prosvětlená, velice vyniknou květiny, nábytek a další předměty.“ Vedle uvedených sérií byly více či méně inovovány i další série většinou pro kuchyňský a koupelnový program.
   Podle Petra Stejskala, obchodního ředitele a.s. Rako, přichází firma s novou kolekcí v daleko složitějších podmínkách, než tomu bývalo v minulosti. „Nabídka převažuje stále více poptávku v celoevropském měřítku. Výrobci se chovají iracionálně, rozšiřují kapacity a urychlují inovace. Dříve za centrálního řízení byla inovační perioda 15 let, dnes je to u firmy Rako, a.s. jeden rok! To vytváří i obrovský tlak na obchodníky: máme problémy je přesvědčit, aby vystavili nové kolekce. Častá obměna ukázkových panelů pro ně není vždy banální věc. Přesto Rako je, chce a musí být v tomto oboru trendmakerem, který respektuje a spoluvytváří obecné barevné a dekorační trendy.“
   Jak řekl dále Petr Stejskal, Česká republika je dnes z pohledu stavebního keramika absolutně volný trh. Nepříznivý vývoj koruny, která za první čtvrtletí zpevnila tak, jak měla podle plánu centrální banky za celý rok, podněcuje importy. „To, že se na tuzemském trhu musíme srovnávat s importy, nás nutí rychleji inovovat.“ Firma Rako, a.s. se v této situaci chová velmi obratně: „Přesto, že importy ročně rostou o několik procent a podíl naší firmy na trhu klesá, absolutní prodaný objem roste.“ To se děje i za situace, že na rozdíl od minulosti se importy orientují na nejlacinější zboží, tj. na oblast, kterou Rako, a.s. pomalu opouští.

Africa přitáhla pozornost poroty
   Africa – kontinent plný individuality a rozmanitosti, kde se snoubí elegance divokých šelem s krásou přírody. Je to jedinečná země, ve které nalezneme nespočet přírodních zvláštností a originality. To vše si představíme pod slovem AFRICA.
   A právě tuto velkolepost zakomponovala do svého letošního koupelnového programu společnost RAKO a.s., největší tuzemský výrobce keramických obkladů a dlažeb a trendmaker na českém trhu.
   Letošní kolekce RAKO Harmony se vyznačuje velkoformátovými sériemi – EXCLUSIVE EDITION. Luxusní obklady a dlažby jsou spojené s elegantním vzhledem a originálním designem s vysokou kvalitou provedení. Stylové kombinace slonově bílých dekorovaných obkladaček a dlaždic s prvky z přírodního mramoru ve žluté, zelené a černé, jsou vykreslené do působivé připomínky Africy – ženského těla. Spojením těchto dvou produktů lidské činnosti – keramického obkladu a mramoru – získáme nový pohled na estetické řešení našich interiérů – koupelen a kuchyní.
   A právě tato africká lehkost a elegance získala pro RAKO a.s. nejvyšší ocenění, jednu z pěti Zlatých medailí na veletrhu IBF BRNO 2002. Je nutné zdůraznit, že tento velký úspěch je zasloužený. RAKO je značkou kvality více než sto let. Bohaté zkušenosti v oblasti designu v celoevropském měřítku spojila současná generace keramiků společnosti RAKO a.s. se špičkovou technologií v jediný tvůrčí celek, jenž překvapuje řešeními, v nichž jsou citlivě vyváženy světové trendy i národní tradice.
   Obkladová série AFRICA je originálně doplněna i o obrazové prvky – keramické obrazy, jež si může zákazník čistě individuálně zvolit sám dle vlastního přání a vkusu. Tento prvek pro svoji výjimečnost výrazně přispěl k rozhodnutí o udělení Zlaté medaile.
   Celá kolekce firmy RAKO a.s. působí velmi lehkým a zároveň suverénním dojmem a je připravena nabídnout neotřelá řešení pro jedinečnou výzdobu a luxusní vybavení koupelnových interiérů. Dalším velkým úspěchem firmy RAKO a.s. na veletrhu IBF BRNO 2002 je bezesporu umístění slečny Martiny Ondrušové v soutěži MISS hosteska 2002, kde »vybojovala« krásné 3. místo s celkovým počtem 19 hlasů. Hodnocení nejdříve probíhalo internetovým hlasováním, kde z přihlášených 21 kandidátek získala taktéž 3. místo. 
Autor: Lada Slusarčuková
Foto: Archiv firmy