Cersaie 2015 – jiný pohled

O každoroční výstavě Cersaie byla napsána řada fundovaných článků o tom, jaké jsou tendence v designu keramických obkladových prvků a sanity. To je věcí jiných odborníků, kteří se zabývají designem, protože tato výstava určuje vývojové tendence.

Samotná výstava má však také řadu specifických aktivit, které podporují aplikační technologie, jako jsou lepidla, lišty, nářadí apod. Pochopitelně k tomu patří i různé semináře a prezentace. Nechybí ani významné doprovodné aktivity zaměřené na správu a realizaci obkladů a dlažeb, jejichž organizátorem byla již třetím rokem italská asociace obkladačů Assoposa. Výrobci a prodejci pochopili oproti minulým létům, že vše není jen o tom vyrobit a ukázat bezpočet nových obkladových prvků počínaje mozaikou o hraně 7 mm až po velké desky o rozměrech 1,8 × 4,8 m s perfektním designem, ale že důležitá je také úspěšnost prodeje podmíněna správnou pokládkou. Co je platné, když je krásný obklad pokažený nekvalitní pokládkou. Tlak na kvalitu obkladačských prací je v současné době velmi výrazný a projevuje se vysokým počtem reklamací oprávněných, ale i neoprávněných.

Akce, na níž se podílí obkladači, má název Tiling Town. Letos byla přesunuta hned vedle hlavního vchodu a je součástí víceletého projektu „Citta de la Possa”. Letošní prezentace měla 3 hlavní části:

Ukázka nových technologií – pokládka velkých formátů, bezbariérových sprch s odtokovým žlabem, pokládka na elektrické topení a další detaily pokládky. Obklad monumentu se jmény obkladačů, který byl stálou součástí výstaviště. Prezentace odborné školy z Jižního Tyrolska z Landerberufschule Silandro (Bolzano), kde se učí obkladači.

Ukázky

Nyní něco k předváděným ukázkám moderních technologií. Organizátoři si uvědomují složitost a náročnost nových technologií, které vyžadují zejména kvalitní a rovné podklady. Stále si nechceme připustit, že obkladač potřebuje mít vytvořené podmínky z předcházejících řemesel. U velkých formátů je to podmínkou pro správnou aplikaci. Dorovnání nerovností lepidlem je již neekonomickou záležitostí a již u podkladů je třeba důsledně vyžadovat perfektní práci.

Dominantní byla ukázka obkládání stěn tzv. ultra tenkými obkladovými keramickými deskami o rozměru 1 × 3 m a tloušce 5,5 mm (šlo o typ s podlepenou sklotextilní podložkou). Z následujících obrázků je patrná náročnost nejen na počet řemeslníků, ale také na odpovídající nářadí, manipulační pomůcky a stavební chemii. Výhodou bylo lepení na pevné desky.

Začneme dělením desek. Již při tomto kroku je třeba mít odpovídající přípravky k upevnění desky, protože desky jsou velmi křehké. Samotné dělení nevyžaduje takovou námahu jako klasické keramické obkladové prvky.

Překvapením bylo nanášení oboustranným nanášením lepidla, tedy použití metody Floating – Buttering (obr. 1). Zpravidla se takové desky lepí tak, že vrstva lepidla se nanáší na podklad. Šikovný manipulační vozík umožnil nanášení na rubovou stranu.

Při vlastním nalepení desky je důležité mít odpovídají přípravek, kdy je deska stabilizována pomocí vakuových přísavek (obr. 2). Desku pak na stěnu přenesou a položí až 4 osoby, ale není ještě definitivně usazena. Nyní je třeba desku přesně usadit „posunutím” na místo (obr. 3). Tuto operaci umožní pouze vyšší vrstva lepidla, po které obklad klouže následným výškovým vymezením pomocí tzv. leveling systému s klínky. Dále je pak důležité vymezení spár pomocí distančních křížků a zatlačení desky pomocí hladítka, kterým se poklepe celá plocha desky (obr. 4).

Obr. 2: Stabilizovaná deska pomocí vakuových přísavek
Obr. 3: Přesné usazení desky
Obr. 4: Zatlačení desky pomocí hladítka

Výsledný efekt stěny obložené velkým formátem je úžasný. V protikladu k jiným velkým formátům s klasickou tloušťkou 12 mm je práce méně fyzicky namáhavá. Tyto desky mají již mnohonásobně vyšší hmotnost – blíží se hmotnosti 100 kg. A to je jeden rozměr obrovské variability keramiky. Předváděné ukázky měly za cíl předvést správné technologie montáže a především šířit je mezi odbornou veřejnost.

Učni ze Silandro (Bolzano)

Opět v tomto roce se představili učni ze střední odborné školy z provincie Bolzano a zúčastnili se akce Tiling Town 2015, pořádané ve spolupráci s Confartigianato Imprese Bolzano. Žáci byli rozděleni do dvojic, v nichž měli za úkol vytvořit obraz z obkladaček o rozměru 15 × 15 cm podle předem stanoveného kladečského plánu. Tím byla testována a prezentována jejich úroveň znalostí a manuální zručnost. Obraz vycházel ze skutečných obrazů. Jedním byla lanová dráha v lomu na mramor, resp. stanice, kde se míjí vozy, a druhý představoval vodní věž na jezeře ve Val Venosta. Kladečský plán byl ve formátu A1 zpracovaný v CAD (obr. 5). Na tvorbě těchto obrazů je důležitých několik věcí. Jde o preciznost práce, která spočívá v dokonalém řezání obkladaček, dále o provedení oblouků a dodržení rovnoměrnosti spár (obr. 6, 7). Jedná se o zcela jiný přístup, než je praktikován u nás. Tyto obrazy se dělají na všech soutěžích obkladačů, jako je EuroSkills nebo WorldSkills. Zástupci z této školy byli letos v srpnu na mistrovství světa – WorldSkills, které bylo v brazilském Sao Paulu.

Obr. 5: Kladečský plán byl ve formátu A1 zpracovaný v CAD
Obr. 6: Dokonalé řezání obkladaček
Obr. 7:
Obr. 8: preciznost práce při vytváření obrazu

Možnost, aby se zástupci školy takto prezentovali na světové výstavě CERSAIE, značí mnohé. Především je prezentována kvalita výuky a konkrétní péče o mladou generaci. Obě dvojice pracovaly s velkým nasazením. Měly také podporu škol, které hojně navštěvovaly tento stánek. Máme příklady, kde je možné se mnohému přiučit.

Autor:
Foto: Dr. Eduard Justa