Česká jednička úspěšně čelí jihoevropské konkurenci - Propojení českých keramiček se nekoná

Keramické obklady a dlažby jsou prvkem, který výrazně ovlivňuje vzhled staveb, od rodinných domků až po kancelářské nebo průmyslové objekty. Každý prostor má zvláštní nároky na kvalitu a vzhled obkladů či dlažeb. Proto je tu společnost RAKO, a.s. a její rozmanitá nabídka designů, barevného řešení a formátů, která nabízí velké množství kombinací. Ve značce RAKO se odráží téměř 120 letá tradice ve výrobě stavební keramiky spolu s nejmodernějšími technologiemi a tvůrčím přístupem k návrhu povrchových úprav.

Takto přiblížil největší podnik v České republice vyrábějící keramické obklady a dlažby jeho generální ředitel Jiří Sedmidubský v rámci tiskové konference spojené s prohlídkou výrobních závodů letos v srpnu. Akce byla uskutečněna jako součást cílevědomé a dlouhodobé spolupráce se sdělovacími prostředky v zájmu představení výrobků zn. RAKO a v širším pohledu i ostatních tuzemských obkladů a dlažeb. Společným jmenovatelem celé tuzemské produkce je totiž špičková evropská kvalita. „Udržovat a prohlubovat pravidelnou komunikaci mezi předním výrobcem a sdělovacími prostředky chápeme jako nezbytnost a jeden z našich prvořadých cílů,“ řekl další z aktérů setkání a člen vrcholového managementu, obchodní ředitel Petr Stejskal.

Design v centru pozornosti

Otevřená a neformální atmosféra tohoto setkání umožnila nastolit a rozebrat jakoukoliv otázku a lépe porozumět pozici, strategii a cílům firmy v souvislostech evropského průmyslu stavební keramiky. Příkladem budiž odpověď na otázku, »proč a.s. Rako, právem se chlubící vysokou technickou kvalitou výrobků, stále pokulhává za italskou a španělskou produkcí v kvalitě a pestrosti designu« (tento názor reprezentuje postoje části naší odborné i laické veřejnosti). Petr Stejskal: „Rako svým objemem produkce cca 12 mil. m2 patří bezesporu k největším firmám v Evropě. Z logiky věci ale vyplývá, že v pestrosti povrchových úprav nemůže obsáhnout celou italskou nebo španělskou produkci s téměř 1000 mil. m2, na níž se podílejí desítky firem a stovky výrobních závodů. Zároveň musíme ctít vkus teritorií, kam naše produkce směřuje, tj. spíše sever Evropy od Británie po Rusko. Čím dále na severozápad, tím menší barevná pestrost a kontrasty.“ Herbert Kraus, produkt manager: „Dnes Rako využívá služeb předních evropských návrhářů specializovaných na keramické obkladové a dlažební prvky, zejména italských. Ty tam jsou ale doby, kdy Italové přijeli, vytáhli z kufru oprášené výtvory, jež u nich zůstaly na ocet, a řekli - tak si vyberte. Dnes pro nás navrhují cíleně podle našeho zadání. Jsme dokonce očitými svědky, jak naše obchodně úspěšné dekory jsou v cizině kopírovány a na obkladech podřadné technické kvality dováženy a prodávány u nás. Pohledem zákazník nepozná rozdíl od originálu a upřednostní nízkou cenu. Tato politováníhodná skutečnost rozhodně nevypovídá o nízké úrovni našich návrhářů. Na druhé straně otázka budoucího obchodního úspěchu každého návrhu je nevyzpytatelná a prodejnost nelze předem spočítat, ať pochází návrh z jakkoli renomované dílny. Příkladem je série Arde z koupelnového programu Harmony. Ta je známá jako »obklad s vránami« a vyznačuje se dětsky přímočarým motivem vran kreslených jakoby různobarevnými pastelkami na inzerta a listely. Sérii navrhly vloni naše návrhářky, víceméně jako osvěžující prvek pro výstavní akce, ale sotva jsme s tím vyrukovali, stala se doslova šlágrem s mimořádným odbytem.“

Rako - evropská firma

Rako, a.s. je v současné době ve vlastnictví německého holdingu výrobců stavební keramiky Deutsche Steinzeug Cremer & Breuer AG (dále jen DSCB). Toto spojení výrazně pomohlo firmě RAKO v expanzi na trhy západní Evropy. Na českém trhu si stále drží pozici nejprodávanější značky keramických obkladů. RAKO své výrobky i exportuje. V současné době je to 30 zemí, jejichž podíl na odbyt vzrostl v roce 2000 až na 59,2 % celkového objemu prodeje. Uvedené procento představuje 7 136 tis. m2. Velký úspěch zaznamenaly výrobky RAKO na trzích východní Evropy, nicméně nejdůležitějším zahraničním trhem zůstává SRN, v roce 2000 sem směřovalo 50 % celkového exportu.

První pololetí letošního se neslo v očekávání velkého třesku na poli průmyslu stavební keramiky nejen v českém, ale i evropském kontextu. Tím měl být nákup podstatného balíku akcií DSCB skupinou Lasselsberger, čímž by došlo spoza hranic ke spojení třech našich největších keramiček: Keramiky Horní Bříza, Chlumčanských keramických závodů a Raka. I zmíněná tisková konference se nesla v tomto duchu a bylo připomenuto, že toto propojení opět nastolí stav, kdy bez mála 120 let s výjimkou posledního desetiletí byly všechny tři firmy pod jediným vedením. Praktický význam tohoto kroku podle představitelů a.s. Rako měl spočívat v posílení konkurenceschopnosti nového seskupení v rámci Evropy. Podle posledních informací se ale připravovaná fůze neuskuteční.

V současné době se výroba firmy RAKO zaměřuje zejména na tři kategorie výrobků. Obkladačky z produkce RAKOPOR se podílejí na výrobě 68 %, glazované dlaždice jako RAKODUR představují 27 % a zbývajících 5 % produkce připadá vysoce slinuté dlaždice RAKOVITRO.

Výroba keramických obkladů a dlažeb je soustředěna ve čtyřech výrobních závodech o celkové kapacitě 12 mil. m2.
RAKO 1 je nejstarším a největším výrobním závodem firmy RAKO. Na 5,8 mil. m2 závod produkuje obkladačky RAKOPOR, glazované dlaždice RAKODUR a slinuté dlaždice RAKOVITRO. Obkladačky se vyrábí jedno- i dvoužárovým postupem, pro výrobu dlaždic se používá pouze jednožárová technologie.
Závod RAKO 2 vznikl v roce 1920 a specializuje se na výrobu dlaždic malých formátů včetně mozaiky 10×10 a bazénové tvarovky. V letošním roce byly rozšířeny výrobní kapacity závodu RAKO 2 v rámci technologie HYDROTECT a automatických třídících systémů.
RAKO 3 je závod, jehož stavba byla dokončena v roce 1980 a je specializován na výrobu obkladaček RAKOPOR. V letech 1994 - 1997 prošel kompletní rekonstrukcí technologických zařízení. Používá výhradně jednožárovou technologii. V závodě RAKO 3 jsou vyráběny obkladačky všech formátů od 15×15 až po 45×25cm.
V roce 1997 byl uveden do provozu závod RAKO 5, který je specializovaný na výrobu dekorací pro obklady a dlaždice z ostatních výrobních závodů společnosti.

Vstup DSCB do firmy RAKO přinesl investice ve výši 1,6 mld. Kč. Rokem 2005 by měla být dokončena téměř miliardová investice, modernizace a ekologizace všech výrobních závodů. Předpokládá se i zvýšení výrobní kapacity o zhruba 30 %.
; Sortiment výrobků společnosti RAKO sestává z pěti ucelených aplikačních programů. Každý zahrnuje kompletní nabídku pro danou aplikaci. V rámci jednotlivých programů existuje vždy několik designově ucelených sérií v různých barevných variacích a často i ve více formátech. Koupelnový program HARMONY zahrnuje 17 sérií, FLOOR pro podlahy 16 sérií, MOSAIC pro kuchyně 6 sérií a dále specializované programy POOL a OBJECT umožňují systémová řešení obkladů bazénů a budov. Tento široký záběr je realizován již zmíněnými třemi základními typy materiálů. Výrobní proces v závodech RAKO odpovídá požadavkům na systém řízení jakosti podle mezinárodní normy ISO 9001.

Podlahový program FLOOR

Za všechny zmíněné programy popišme detailněji podlahový program RAKO Floor, který představuje komplexní řešení podlah dotažené až do detailu. Obsahuje širokou paletu barev i povrchů, vysoké technické i kvalitativní parametry. Nová kolekce RAKO 2001 obsahuje šest nových podlahových sérií. Zcela nový rozměr dává interiéru i exteriéru velkorysý dekor dlaždic Memphis. Temperamentní barvy a ladné dekory jsou naopak typické pro novou sérii Orfeus. Dlaždice Flavia velkoryse zvýrazní stylový interiér nebo přilehlé venkovní plochy. Vyrábí se v příjemných teplých barvách s rustikálním povrchem. Pro moderní interiéry byla navržena série Elba. Nabízí širokou paletu barev a jejich vzájemných kombinací. Převratnou novinkou jsou parkety Oakland, které v sobě kombinují vzhled dřeva s odolností keramické dlažby. Rafinovanou povrchovou strukturu má dlažba Saturn, hodí se proto do různě velkých prostor. To, že RAKO v sobě představuje skvělý design a osvědčenou kvalitu je možno posoudit alespoň z ukázek jednotlivých sérií.

Autor: Lenka Dvořáková
Foto: Archiv firmy