Čínský pavilon vlnící se střecha z bambusu

Více než 1 000 bambusových panelů pokrývající mohutnou dřevěnou střechu vyjadřující pekingský pohled na město a výhled do hor. Unikátně zvlněná střešní konstrukce ve tvaru vlnící se pšenice, velké rozpony a žádné sloupy. I tak by šel popsat Čínský pavilon, jednu z nejzajímavějších dřevěných staveb, která byla k vidění na EXPU 2015 v Miláně.

Milánské Expo bylo historicky prvním zámořským Expem, na které Číňané umístili svůj pavilon.

Naším cílem bylo odmítnout typický pohled na kulturní pavilony a místo toho nabídnout prostor, který vyjadřuje oblaka nad „zemí naděje”. Pavilon s plovoucí střechou a unikátním designem vytvářející jedinečnou tvář této výstavní plochy,” říká architekt této stavby.

China Pavilion for Expo Milano 2015
Expo pavilon

  • Místo: Milán, Itálie
  • Autor: Tsinghua University + Studio Link-Arc
  • Hlavní architekt: Yichen Lu
  • Projekční tým: Alban Denic, Shuning Fan, Mario Bastianelli, Ching-Tsung Huang, Hyunjoo Lee, Dongyul Kim, Ivi Diamantopoulou, Wei Huang, Zachary Grzybowski, Elvira Hoxha, Aymar Mariño-Maza, Zhou Yuan, Chen Hu, Yoko Fujita
  • Realizace: 2015

www.link-arc.com

Půdorys přízemí
1. venkovní prostor
2. vstup
3. tématická exhibice
4. LED exhibice
5. restaurace
6. obchod se suvenýry

Konstrukce čínského pavilonu

Téma čínského pavilonu, „země naděje”, bylo ztvárněno dřevěnou střechou, jejíž severní části dominovaly přímkové tvary připomínající pohled na obzor města, zatímco jižní část byla inspirována přírodou a byla tvořena sérií křivek. Takové propojení mělo vyjádřit „naději”, že příroda a města mohou existovat ve společné harmonii.

Druhé podlaží
1. plošina s panoramatickým výhledem
2. recepce
3. multimediální prostor
4. VIP lounge
5. lávka

Dřevěná zvlněná konstrukce střechy, jež využila veškerou moderní technologii a tím dosáhla vzdušných a prostorných interiérů, byla zároveň odrazem od tradiční čínské architektury. Střecha byla nejen typicky zvlněná, ale zároveň byla pokryta i vrstvenými bambusovými panely, které ji dodaly texturu, hloubku a zároveň pod ní vytvořily jemné světlo a průzračné efekty. Více jak 1 000 bambusových panelů bylo upleteno ve 300 různých variantách. „Bambus je velmi tradiční stavební materiál a my jsme ho jen přetransformovali do něčeho nového,” řekl Qinwen Cai, který na projektu pracoval.

Pod bambusovým obkladem byly použity umělohmotné pláty sloužící k ochraně interiéru před deštěm. „Testovali jsme různé materiály,” řekl Cai. „Začali jsme sklem, ale jelikož jsme chtěli, aby byl materiál pouze průsvitný a nikoliv průhledný, nahradili jsme ho v našich úvahách brzy polykarbonátovými deskami. Poté, jelikož se jednalo o velmi rychlou konstrukci, která musela být dokončena za 7 měsíců, jsme se nakonec rozhodli pro vodotěsnou membránu.” Střešní konstrukce zároveň zahrnovala ocelové pruty a ztužující lana umožňující velké rozpony bez použití sloupů.

Příchod do pavilonu

Návštěvníci, kteří k pavilonu přicházeli, pomalu sestupovali do osázeného pole, jež bylo zaplněno žlutými květinami. Jakmile však vstoupili dovnitř, začali stoupat nahoru. Hliníkové tyče, jež se pod nimi objevovaly a zároveň obklopovaly prostor exhibice, vytvářely nejen vzhled pšenicového pole, ale zároveň i světelnou a barevnou LED exhibici.

Zajímavosti

Čínský pavilon se rozprostíral na 4 590 metrech čtverečných a byl druhým největším zahraničním pavilonem na tomto veletrhu. Hlavním tématem byla „země naděje, potrava pro život”, což představovalo snahy obyvatelů Číny efektivně využívat zdroje, zabezpečit dostatečné množství jídla pro obyvatele a poskytnout zdravé a kvalitní zásoby potravin. „Země” byla definována jako zdroj potravin a lidského života, zatímco „naděje” se vztahovala k očekávání a přání. „Potrava pro život” pak reprezentovala blízký vztah mezi potravou a lidmi.

Milánské Expo bylo historicky prvním zámořským Expem, na které Číňané umístili svůj pavilon. Čínský pavilon se skládal z 5 sekcí: Úvod, Nebe, Země, Člověk a Harmonie.

  • Exhibice „Země” využívala v dané hale vizuální efekty prostřednictvím 20 000 velkých optických LED vláken, jež korespondovaly s tématem celého pavilonu.
  • V hale pod názvem „Nebe” byly vyobrazeny 4 roční období a solární systémy, jež nastiňovaly čínskou moudrost respektování přírody a jejího zákona.
  • Část „Člověk” měla k dispozici největší prostor a skládala se ze 3 částí: „Zemědělská civilizace”, „Jídlo, první lidská potřeba” a „Moudrost do budoucnosti”. K vidění zde byly kreativní exponáty, kultura pěstování rýže, malby na útesu Huashan, terasová pole, historická literatura k zemědělství, pití čínského čaje, příprava tofu a další.
  • Hala s motivem „Harmonie” byla nejvýznamnějším motivem Čínského pavilonu. Prezentován zde byl film „Zpět domů”, jenž shrnuje předchozí sekce prostřednictvím příběhu rodiny, jež se znovu shledá při Čínském novém roku.

Zahrada před Čínským pavilonem byla plná čínských charakteristik a jedinečného originálního stylu jako např. červená zeď Zakázaného města, úzké uličky (Hutongs) v Pekingu, čínská kaligrafie a ruční práce s papírem.


Fotogalerie

Autor: