Dálniční síť ČR pomalu houstne

Rok před vstupem do Evropské unie vrcholí práce na výstavbě dalších úseků dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů, aby se naše republika stala rychle a bezpečně dostupným fungujícím členem evropského společenství. Jednou z firem, která se na tomto »boomu« podílí podstatným dílem, je firma Skanska DS, nástupce původní akciové společnosti DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING.

Řidiči projíždějící Českou republikou se na svých cestách poměrně často setkávají s výrazným modrobílým logem SKANSKA, kterým jsou označena všechna staveniště, kde tato firma působí. Na trase z Brna do Ostravy tak projedou dvěma rozestavěnými dálničními úseky. U města Vyškov se nabízí pohled na nově budovaný úsek dálnice D1: Vyškov-Mořice, jehož základní kámen byl položen 11. dubna 2002.

Asi 60 km dál před příjezdem do krajského města Olomouce se rýsuje již téměř dokončená stavba R 3509-obchvat Olomouce. Tento rozsáhlý projekt je významný především pro občany města Olomouce, neboť odkloní těžkou tranzitní dopravu z obytných čtvrtí, a samozřejmě pro projíždějící řidiče, kterým ušetří čas i nervy, ztracené na ucpaných městských křižovatkách. Stavba obchvatu Olomouce byla zahájena v prosinci roku 1999 a měla by být uvedena do provozu v říjnu letošního roku. Na úseku mezi obcemi Slavonín – Přáslavice o délce 14,6 km bylo vybudováno 30 mostních objektů, mezi nimi dvě velké dálniční estakády a dosud vůbec největší dálniční křižovatka v ČR.

Úsek dálnice D1, stavba 0133 Vyškov – Mořice, navazující na stavbu dokončeného úseku dálnice D1 Praha - Brno – Vyškov, bude součástí páteřního dálničního tahu České republiky. Délka budovaného úseku je 16,084 km v návrhové kategorii D 26,5/120. Výstavba úseku potrvá do května roku 2006.

Součástí stavby, budované na území bývalých okresů Vyškov a Prostějov, jsou tři dálniční křižovatky a Středisko správy a údržby dálnice. Nejvýznamnější dopravní vazbou je napojení rychlostní silnice I/46 od Olomouce ve Vyškově, další křižovatka se silnicí II/428 je navržena v Ivanovicích na Hané a se silnicí II/433 v Mořicích. Navazující stavbou dálnice D1 je úsek stavby 0134.1 Mořice - Kojetín v celkové délce cca 8 km.

„Velká pozornost byla věnována ochraně životního prostředí. Na základě dokumentace o hodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) bylo provedeno začlenění stavby dálnice do krajiny, jemuž slouží především rozsáhlé vegetační úpravy. Dále se sleduje bezeškodné odvedení srážkových vod z povrchu vozovek a ochrana obyvatel před účinky provozu na dálnici. Podél dálnice bude proto postaveno celkem 11 protihlukových zdí a valů měřících přes 6980 metrů,“ uvedl Josef Hájek, ředitel Divize dopravní stavitelství Skanska DS.

Náročnost stavby, budované na katastrech obcí Vyškov, Topolany, Hoštice-Heroltice, Medlovice, Ivanovice na Hané, Tištín, Těšice, Nezamyslice, Vrchoslavice a Němčice nad Hanou dokládá i fakt, že bude nutné odstranit 662 tis. m3 ornice a vyhloubit 1 620 tis. m3 výkopů. Celkově bude vybudováno více než 1 870 tis. m3 násypů, z toho 430 tis. m3 materiálu je nutno dovézt ze zemníku. Výsledkem bude 342 tis. m2 dálniční vozovky, z toho 305 tis. m2 cementobetonové. Výstavba zahrnuje i více než 30 km přeložek a oprav komunikací II. a III. třídy a účelových komunikací.

Celá stavba obsahuje rozhodující stavební objekty, jakými jsou tři mimoúrovňové křižovatky, devět objektů přeložek silnic I., II., a III. třídy, pět objektů provizorních přeložek komunikací, dvacet dva mosty o celkové délce přes 1322 m, jednu opěrnou zeď, sedm protihlukových zdí a čtyři zemní valy o celkové délce 6 980 m.

Mosty na dálnici D1

Na stavbě nového úseku se podílí rovněž závod 77-Mosty společnosti Skanska DS. Brněnské středisko zajišťuje na této nově budované dálnici pět mostních objektů, jež lze rozdělit do dvou skupin: Objekty s označením 202, 204, 217 jsou dálniční vícepolové mosty, objekty s označením 206 a 216 jsou dálniční nadjezdy převádějící místní komunikace přes dálnici. Všech pět mostních objektů je založeno na vrtaných pilotech. Průměr pilot je buď 900 mm nebo 940 mm. Délky pilot se pohybují u jednotlivých mostů od 10 do 18 m. Čtyři mosty jsou monolitické konstrukce z předpjatého betonu, mostní obj. 216 je lahůdkou projekční kanceláře SHP. Je to ocelový most s železobetonovou spřaženou deskovou mostovkou. Spodní stavbu všech objektů s výjimkou mostu 216 tvoří železobetonové opěry a pilíře šestiúhelníkového profilu. Délka pilíře je od 8 do 11 m.

Nosné konstrukce betonových mostů jsou trojího typu. U objektů 202 a 206 je monolitická deska z předpjatého betonu, obj. 204 a 217 je monolitický dvojtrám z předpjatého betonu. Obj. 216 je ocelová konstrukce se šikmou vzpěrou.

Brněnské středisko zahájilo práce na dálnici v červenci roku 2002. Prvním objektem byl most 216. Tento dvoupolový ocelový nadjezd má rozpětí 41 + 16 m. V roce 2002 byla dokončena montáž ocelové konstrukce a betonáž krajních opěr včetně základu pod šikmou vzpěrou. V letošním roce bude dokončena mostovka. Most bude uveden do provozu v červnu 2003. Na obj. 217 byly práce zahájeny v srpnu 2002. V současné době se provádí spodní stavba, betonují se základy a pilíře jednotlivých opěr. Tento most je osmipolový a má rozpětí 22 + 6,36 + 22 m. V letošním roce se předpokládá dokončení pravého mostu.

Důležitým mostním objektem na trase nové dálnice je obj. 202, který převádí dálnici nad připojením rychlostní komunikace Vyškov – Olomouc na dálnici. Tento objekt je třípolový most o rozpětí 16 + 22 + 16 m. Dokončení mostu se předpokládá v roce 2003. Po dokončení bude tento objekt sloužit staveništní dopravě.

Trasa dálnice prochází náročným geologickým profilem. Limitujícím faktorem pro postup prací je konsolidace násypů pod opěrami mostů.

Projektová dokumentace předpokládá konsolidaci v délce šesti měsíců, teprve po uplynutí této doby lze zahájit práce na vrtaných pilotách, které ponesou opěry mostů. Loňský podzim bohužel nepřál zemním pracím, časté deště znemožnily plynulý průběh sypání zemních těles. Odborníci společnosti Skanska však ujišťují, že zmíněné termíny nejsou ohroženy.

Zadavatelem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR, závod Brno. Projektovou dokumentaci vypracovala firma HBH Projekt, spol. s r.o., Brno.

Dodavatelem je Sdružení D1 Vyškov-Mořice, kde jsou partnery Skanska DS a.s. (80 %) jako vedoucí člen sdružení a Stavby silnic a železnic a.s. Praha (20 %).

Autor:
Foto: Hana Hrnčířová