Holcim (Česko) spustil v Prachovicích výrobu pojiv GEOROC pro stabilizaci zemin

Za účasti odborné veřeřejnosti a novinářů byla 7.září 2004 v prachovické cementárně HOLCIM slavnostně otevřena výroba speciálních pojivových materiálů GEOROC, které jsou určeny pro stabilizaci a zlepšení vlastností zemin a spodních podkladních vrstev při zakládání dopravních a jiných staveb. Hlavní výhodou materiálů řady GEOROC je, že jsou šité na míru podle fyzikálně-mechanických vlastností podloží, čímž jsou použitelné téměř pro všechny typy zemin.

Pojiva a stabilizátory zemin a podkladních vrstev se přimíchávají přímo do vrstvy zeminy, jež je součástí stavebního podloží. Jejich aplikací odpadá nutnost odklizu nevhodných hornin zároveň se tím otevírá možnost významné redukce celkové tloušťky spodní konstrukce stavby a to o 10-15% v závislosti na typu stavby a charakteru podloží. Současně je dosaženo lepší odolnosti vůči půdně-mechanickým a fyzikálním vlivům. Prachovice v září zahájily výrobu stabilizátorů GEOROC dvou typových řad. Základním produktem je řada GEOROC DOROPORT, která se používá se používá v souladu s technickými normami pro hydraulicky pojené podkladní spojovací vrstvy, stabilizaci zemin a jejich zlepšování pod nejrůznějšími druhy komunikací. Tento materiál se používá také při tzv. recyklacích vozovek. GEOROC DOROSOL má využití podobné - při výstavbě komunikací všeho typu, v geotechnickém inženýrství, v pozemním stavitelství pro zlepšování soudržnosti a tuhosti zemin a pro stabilizaci násypů a podloží. Typové řady GEOROC - DOROPLAN, DORODUR a DOROMIN, které se v Prachovicích dosud nevyrábějí, ale lze je zde objednat, jsou vhodná zejména při výstavbě vodohospodářských a ekologických staveb respektive při injektážích či při stabilizaci hornin v dolech. Dalším směrem vývoje materiálů GEOROC jsou výrobky pro imobilizaci škodlivin v zemních dílech a těsnění vrtů. Při správné aplikaci materiálů GEOROC dochází k výraznému snížení nákladů nejen při zakládání staveb, kdy je možné výrazně zredukovat rozsah zemních prací, ale i při vlastní následné výstavbě, při níž lze počítat s podstatně větší tuhostí pojivem upraveného podloží.

Júlis Gúzik, produktový manažer pro Georoc na Slovensku

Historie pojiv pro stabilizaci zemin

Myšlenka a praktická realizace zpevňování podloží při zakládání dopravních a jiných staveb má přibližně desetiletou historii a pochází z Německa. Brzy po úspěšných realizacích za našimi západními hranicemi se tento způsob začal uplatňovat i u nás, tudíž otevření výroby v Čechách neznamená převratnou novinku. Stavební firmy však dosud využívaly převážně stabilizátorů na bázi vápna, díky nimž se také vápenná stabilizace u nás nejvíce uchytila. V případě potřeby pak při úpravě podloží sáhly k cementu. Při volbě materiálu se zhotovitelé obvykle řídili pravidlem, že vápno zvyšuje stabilitu podloží, zatímco cement únosnost. Později v souvislosti s tím, že tuzemské cementárny obecně v rámci zkvalitnění sortimentu vyřadily z nabídky cement třídy 250, vznikly s používáním cementů vyšších tříd pro tyto účely komplikace a to nikoliv jen cenové. Především se ukázalo, že cement nejnižší dostupné třídy 325 je méně vhodný, neboť jím upravená hornina má příliš rychlý náběh pevnosti a - co je horší a pro mnohé i překvapivé - po expozici mrazem její pevnost klesá.

Oto Horák, produktový manažer pro Georoc v České republice - při ukázce mísicího zařízení

Současný stav

Díky společnosti HOLCIM však v současné době na tuzemský trh přichází 17 různých receptur GEOROC, jež patří do typových řad DOROPORT a DOROSOL domácí provenience. GEOROC je navržen jako směsné hydraulické pojivo na cementové bázi s obsahem vápna. Pro optimalizaci vlastností se tato směs doplňuje dalšími přísadami, které mají charakter plniv a jejichž obsah nezvyšuje cenu.

Július Gúzik, produktový manažer pro GEOROC ve Slovenské republice, kde jsou už s výrobou těchto materiálů zkušenosti, na slavnostním přestřižení pásky při příležitosti otevření nového provozu řekl: „Rozhodli jsme se zde v Prachovicích postavit výrobní linku GEOROC, neboť zde pro tento materiál vidíme velké možnosti uplatnění. Je zde také kvalifikovaná pracovní síla, kterou lze vhodně zkombinovat se zahraničním know how. Touto výrobnou reagujeme na to, že se v Česku rychle rozšiřuje a rekonstruuje silniční a dálniční síť, probíhá živá výstavba výrobních, administrativních a obchodních areálů, vozových parků, parkovišť atd., kde všude může být GEOROC velmi vítaný, ne-li nepostradatelný.“ Július Gúzik zároveň přiblížil, proč HOLCIM očekává, že o tento výrobek bude zájem ze strany stavebních firem: „Umíme přesně podle požadavku odběratele měnit v širokém rozsahu poměr vápno - cement a obsah plniva nejen podle složení zeminy, ale i podle její vlhkosti. V jediné aplikaci šetříme pro odběratele vápno i cement.“ Závěrem řekl, že s materiálem GEOROC má v Česku bohaté zkušenosti např. firma IMOS, která se mj. zabývá recyklací vozovek a v rámci toho řeší problém pasivace škodlivin, které mohou ze starých asfaltových povlaků unikat a poškozovat životní prostředí. „Chceme vymyslet pojivo, pro nějž již existuje název GEOROC DOROSAN, které váže organické látky; potom bude už záležet jen na možnostech státu, jestli bude chtít nízkou cenu nebo ekologii,“ uzavřel Julius Gúdzik.

Produktový manažer pro GEOROC v Česku Oto Horák řekl, že „hlavním smyslem těchto materiálů GEOROC je, aby se zemina pod stavbami nemusela v tak velkém množství odtěžit, nýbrž s nimi kombinovat a tak dojít k ekonomickému řešení. Samozřejmě, že taková služba chce těsnou komunikaci se zákazníky. Ten by měl znát vlastnosti horniny na staveništi nebo je ještě lépe nechat posoudit v laboratoři. Jsme připraveni s laboratoří komunikovat, jaké zkoušky je třeba prvést, a se znalostí chemicko - fyzikálních vlastností horniny a na základě bohatých zkušeností, které má Holcim ve Švýcarsku a Německu, navrhneme a vyrobíme GEOROC požadovaného složení. Uvědomujeme si ale, že takto pojatý servis může být pro některé zákazníky nekompletní, a proto chcene mít v České republice v budoucnu autorizované laboratoře, které budou dělat měření a posudky přesně podle našich požadavků,“ řekl Oto Horák.

Technické údaje nové mísírny GEOROC

Hlavní, tj. technologickou a řídící část nové mísírny GEOROC, dodala ostravská firma MERKO CZ, a.s., která se mj. zabývá výrobou a dodávkami systémů pro suché mísení. Výrobna podle Oto Horáka dnes v Pracovicích vyrábí 17 receptur s výkonem 50 t/hod. Proces dávkování a mísení komponent je plně automatizovaný. Protože dosud nejsou produktová sila, probíhá výroba v současné době pouze na objednávku a s okamžitým odvozem vyrobené, volně ložené směsi. Součástí nabídky je i zabezpečení dopravy podle požadavků zákazníka až na místo spotřeby.

Mísící stanice Georoc v Prachovicích
Zdeněk Ryčl, ředitel závodu Prachovice a Mario Grassl, obchodní ředitel pro Holcim Central Europe při slavnostním otevření mísící stanice Georoc

Výhody stabilizátorů GEOROC

V České republice je v současné době, také díky prachovickému závodu Holcim, široká nabídka produktů pokrývající všechny oblasti stabilizací zemina vytváření podkladních nosných vrstev pod komunikace. Hydraulická pojiva s kompozitním složením řady GEOROC nacházejí uplatnění zejména v silničním stavitelství, ale i jinde ve stavebnictví při zakládání staveb. Hlavní výhody použití kompozitních hydraulických pojiv GEOROC jsou:

  • snížení nákladu na výměnu materiálu podloží mezi 20-40 %;
  • úspora času při úpravě podloží 30 %;
  • lepší odolnost vůči půdně-mechanickým a fyzikálním vlivům;
  • redukce celkové konstrukční vrstvy průměrně o 10 až 15 %;
  • vyšší bezporuchovost při následném užívání díla;
  • zodpovědný přístup k čerpání přírodních zdrojů.

Reference:

Logistické centrum Mnichovo Hradiště
Botanická zahrada v Praze
Výrobní hala Takenaka Humpolec
Silniční obchvat Jaroměř
Silniční obchvat Praha-Letňany

Autor:
Foto: Archiv firmy