Nový úsek dálnice D11 i s pomocí firmy Holcim

Dokončení dálnice D11, která je součástí plánovaného mezinárodního dálkového tahu E67 Warszawa - Wroclaw - Hradec Králové - Praha, je jednou z nejočekávanějších událostí dopravního stavitelství v České republice. Její celková délka z Prahy až na hranice s Polskem u Královce bude 157 kilometrů. Z tohoto úseku je od roku 1990 v provozu pouhých 42 kilometrů z Prahy do Poděbrad.

První plány dálnice pocházejí už z roku 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou „německou“ dálnici Vídeň – Breslau (Vratislav, dnešní Wroclaw). Celý projekt ovšem zničila 2. světová válka.

Intenzivní stavební práce na dalších 44 kilometrech dopravní tepny, která je ve Středočeském, Pardubickém a Královehradeckém kraji prohlášena za veřejně prospěšnou stavbu, se rozjely až v lednu 2004. 20. prosince 2005 byla v polovičním profilu zprovozněna další část komunikace z Dobšic do Chýště u Chlumce nad Cidlinou. Stavba tohoto úseku začíná na 50. kilometru D11 u mimoúrovňové křižovatky Dobšice. Dále vede přes Žiželice, kde překračuje údolí řek Mlýnská Cidlina a Cidlina mostním objektem „Most Žiželice“ a o kousek dál dalšími dvěma velkými mosty v Olešnici a Rakousech. Celý letos zprovozněný úsek končí osmičkovou křižovatkou v Chýšti. Na této trase jsou projektovány celkem 2 mimoúrovňové křižovatky a 19 mostů, z toho 11 dálničních a 3 „zelené“ mosty.

Trasa dálnice je vedena tak, aby co nejméně narušila ráz krajiny a byla v souladu s ekologickými standardy. Komunikace proudí v dostatečné vzdálenosti od okolních obcí, částečně po zemědělsky obhospodařovaných pozemcích a mírně zasahuje do lesních pozemků. Stávajících vodních ploch se trasa vůbec nedotýká. Vzhledem k tomu, že dálnice protíná chráněnou krajinnou oblast, jsou zde vybudovány tři “zelené mosty“, které budou sloužit k přechodu zvěře přes silnici. Zajíci, žáby i další zvířata budou komunikaci přecházet pod dálnicí. Jeden zelený most, nebo tzv. „srnkomost“, se nachází poblíž obce Chýšť, v místě křížení nadregionálního biokoridoru. Zelený most v Chýšti je umístěn v 11 metrů hlubokém zářezu v bezprostřední blízkosti vzrostlého lesa. Při závěrečných úpravách terénu dojde k přesypání tohoto mostu a k jeho maximálnímu začlenění do krajiny. Jedná se o ekologickou stavbu zmírňující zásahy do okolní krajiny vyplývající ze stavby komunikace a umožňující nerušený pohyb zvěře v převáděném biokoridoru nad dálnicí. Nosná konstrukce je založená na dvou plošných železobetonových základových pasech rozdělených na tři dilatační celky vždy po 30 metrech. Přesypaná monolitická železobetonová oblouková deska má rozpětí oblouku 39 metrů a vzepětí 10,4 metrů. Konstrukční výška mostovky činí 1,4 metrů v patě a 0,6 metrů ve vrcholu. Celková šířka mostu, z pohledu řidiče délka tunelu, je 90 metrů.


1. Dodávky materiálu Holcim na stavbu dálničního mostu u Chýště

Mimoúrovňová křižovatka Chýšť protíná silnici z Chlumce nad Cidlinou do Pardubic a zakončuje letos zprovozněný úsek, kde se řidiči do Hradce Králové napojí na současnou silnici na kruhovém objezdu v Novém Městě.


2. Zelený most u Chýště umožní pohyb zvěře nad dálnicí

Na realizaci stavby dálnice se podílí i společnost Skanska DS za pomoci dalších dodavatelů. Stavební materiál pro úsek mezi Dobšicemi a Chýští dodává také koncern Holcim. Na úseku stavby D1105 dodával Holcim betonovou směs na 4 mostní objekty. 3 nadjezdy nad dálnicí slouží k převedení přeložek polních cest přes nově projektovanou dálnici (v lokalitě Chýšť, Kasaličky a Dobřenice). Vrchní stavby mostu jsou navrženy jako přesypaný skořepinový železobetonový oblouk vetknutý do masivních základů. Spodní stavba mostu je tvořena dvěma masivními plošnými základy spojenými pěti předpnutými táhly. Konstrukce byla betonována na pevné skruži na čtyři etapy. Vzhledem ke skutečnosti, že jen část konstrukce byla betonována do oboustranného bednění, byl kladen velký důraz na konzistenci a stejnorodost betonové směsi.


3. Materiál na stavbu zeleného mostu dodala firma Holcim

Na podkladní vrstvu vozovky tvořenou kamenivem stmeleným cementem dodala firma Holcim celkem 3 540 tun cementu. Vedle toho bylo nutno také zpevnit podkladní zeminy a násypy při zakládání dálničních pruhů speciálními pojivovými materiály GEOROC, které jsou určeny pro stabilizaci a zlepšení vlastností zemin a spodních podkladních vrstev. Jde o směsná hydraulická pojiva na cementové bázi s obsahem vápna, o kterých jsme psali v tomto časopise v [1]. Dodavatelem byl opět koncern Holcim, který tento materiál vyrábí v nedalekém závodě Prachovice. Použity byly typy Dorosol C v množství cca 5 tis. tun a to zejména na zpevnění klasické odkryté navezené zeminy a Doroport-TB-25 v množství cca 1 500 tun méně stabilních podkladů, např. z navážek recyklovaných materiálů.

Na zhotovení cementobetonového krytu bylo použito téměř 12 tisíc tun drobného drceného kameniva z pískovny Dobříň. Materiál ze závodů Holcim byl využit i pro betonáž rigolů a příkopových žlabů. Povrch vozovky na tomto úseku dálnice je betonový, pouze na mostních objektech bude živičný. Holcim dodává na tento úsek materiál pro výstavbu mostů z betonáren v Pardubicích a Hradci Králové.

„Na úsek z Chýště do Osiček dodáváme 35 tisíc m3 betonu, na stavbu části dálnice z Osiček do Hradce Králové dodávají naše betonárky zhruba 6 tisíc m3. Protože jsme měli určitý náskok v přípravě receptur a odsouhlasení výrobních zařízení, byli jsme tak po období půl roku vlastně jedinými dodavateli na této dálnici. Tak se nám podařilo získat zakázky dodávek betonu pro všechny mostní objekty z Chýště do Osiček a částečně i pro most v Rakousech,“ informoval Zdeněk Zákoutský, obchodní manager transportbetonu v Pardubicích. „Jedná se o technicky složité mostní objekty - ve třech případech o obloukové nadjezdy nad dálnicí a v jednom případě o „zelený most“, který spíše ve svém konečném výsledku připomíná tunel,“ říká František Mašek ze společnosti Skanska DS.

Koncem minulého roku otevřený úsek dálnice mezi Dobšicemi a Chýští na tahu z Prahy do Hradce Králové je ve svém měřítku nejrychleji stavěnou dopravní tepnou v Evropě. Stavba dlouhá 16 kilometrů byla zahájena v říjnu 2004 a už po 14 měsících je v polovičním neboli „silničním“ profilu k dispozici řidičům. Celý 45 kilometrů dlouhý úsek D11 od Poděbrad k Hradci Králové bude jako plnohodnotná dálnice zprovozněn koncem roku 2006. Předpokládaná výhledová dopravní intenzita v roce 2020 je v této části 29 tisíc aut za 24 hodin. Celkové náklady na realizaci stavby jsou 3,3 miliardy korun.

Literatura a zdroje:

[1] Hejhálek, J.: Holcim (Česko) spustil v Prachovicích výrobu pojiv GEOROC pro stabilizaci zemin, Stavebnictví a interiér č. 10/2004, str. 26, http://www.stavebnictvi3000.cz/cl.php?ID=1353
1 Zdeněk Zákoutský, manažer Holcim Česko - transportbeton Pardubice
Autor: Zdeněk Zákoutský
Foto: Archiv firmy Holcim (Česko) a.s.