Práce musí mít své místo a vy zase zázemí. Zdroj: Photographee.eu, Shutterstock

Homeoffice: Jak si zařídit pracovní kout?

Vyhlášený nouzový stav přivedl velké množství Čechů do složité situace. Spousta zaměstnanců v současnosti vykonává práci z domova v rámci tzv. homeoffice. I když se na první pohled může zdát, že je práce na dálku snem každého pracovníka, opak může být pravdou. Abyste mohli pracovat z domu, je nezbytné dodržovat přísnou vnitřní disciplínu. Dále je vhodné si v domácím prostředí vytvořit místo, kde vás od práce nebude nikdo rušit, k čemuž v malých prostorech poslouží pracovní kout.

Podle průzkumu společnosti LMC vyplývá, že ještě v době před koronavirem pracovalo na dálku až 20 % Čechů. Práce z domova není nic výjimečného ani u žen, které odcházejí na mateřskou dovolenou a volí ji jako způsob uchování dosavadní pracovní pozice. Z domácích pracoven mohou vykonávat své zaměstnání například účetní, programátoři, asistentky či spisovatelé. Co ale dělat v případě, že je pro vás tento styl práce novinkou a klasickou pracovnu si kvůli nedostatku místa ve svém domě či bytě nemůžete dovolit? Zkuste dát šanci pracovnímu koutu...

Hledání místa pro domácí kancelář

Pokud jste okusili práci z domu na vlastní kůži, určitě nám dáte za pravdu, že je nutné si vyčlenit prostor přímo pro výkon vaší práce. V případě, že totiž ráno zasednete ještě rozespalí k jídelnímu stolu, na kterém se povalují špinavé talíře z předchozího dne a okolo poskakují vaše ratolesti, moc práce asi neuděláte. Máme pro vás tedy několik tipů, jak vytvořit pracovní prostor v malých prostorech:

Některé byty mají malou komoru, jež se dá využít jako „trucovna“ a pracovní kout zároveň. Podobně lze s trochou šikovnosti využít i předsíňový výklenek, který vznikne zrušením staré skříně. Takový výklenek je dobré od okolního prostoru alespoň opticky oddělit například policovým systémem, knihovnou, či textilní stěnou. Pokud se vám nechce měnit dispozice bytu a bourat příčky, možností je ještě vytvoření prostoru například v prostorném obývacím pokoji. Poměrně důležité je, abyste při práci neviděli na místo, kde odpočíváte. Proto nikdy nevytvářejte pracovnu v ložnici. Ať už si pro práci vyberete jakékoliv místo, měli byste si být jistí, že tam budete mít maximální klid.

Vybavení pracovního koutu

Na řadu přichází další krok a tím je vybavení. Nejdůležitější je samozřejmě stůl, který by měl být kvalitní, ideálně s úložným prostorem. Do malých prostor ale postačí psací stolek, výklopný stůl, nebo pracovní deska. Je třeba myslet na komfort pro vaše nohy, kterým by měl být vyčleněn prostor s plochou alespoň 60×60 cm. Šuplíky lze nahradit třeba policemi, kartonovými nebo textilními boxy. Pokud vám ale k práci postačí jen notebook a malý blok, nemusíte si s těmito prostory dělat těžkou hlavu.

Skvěle se ujme pracovní kout v například obývacím pokoji, kde dokáže splynout s okolním děním. Zdroj: New Africa, Shutterstock

Ke stolu v pracovním koutě patří také kancelářská židle, která vám bude po celou pracovní dobu oporou. A konečně je nutné ještě zajistit kvalitní osvětlení. Vhodné jsou například jsou panely se zářivkami. Pro práci večer využijete centrální osvětlení pracovní desky v podobě stolní lampy.

V jakém stylu si pracovní kout zařídíte, je pouze na vás. Pracovna módní blogerky bude rozhodně vypadat jinak než pracovna finančního poradce. Zdroj: Followtheflow, Shutterstock

Na detailech záleží

Pracovní kout by měl být místem, kde se budete cítit skvěle, a proto je fajn prostor zútulnit. Stačí si v paměti vybavit obraz vaší kanceláře v místě pracoviště. A co tam nesmí chybět? Čerstvé květiny, stylový pracovní kalendář, barevné pořadače, fotografie, která vám připomene hezké chvilky nebo jen hrnek oblíbené kávy.

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Shutterstock