Hydroizolace plochých střech na prahu 3. tisíciletí z pohledu největšího českého výrobce asfaltových izolačních pásů – společnosti Dehtochema Bitumat

Akciová společnost Dehtochema Bitumat je se svými dvěma výrobními závody největším výrobcem izolačních pásů a dalších izolačních materiálů na bázi asfaltu v České republice. Výrobní závod v Bělé pod Bezdězem zajišťuje na nově vybudovaném moderním zařízení výrobu oxidovaných asfaltů a asfaltů pro modifikaci, které jsou určeny zejména pro další zpracování na dvou výrobních linkách v témže závodě a jedné výrobní lince v závodě Oslavany u Brna, vyrábějících izolační pásy. Část produkce asfaltů je dodávána také dalším výrobcům pásů jak v tuzemsku, tak v zahraničí.

  Vysoce výkonné zařízení v závodě Bělá zajišťuje výrobu asfaltovaných lepenek, lehkých izolačních pásů a těžkých (natavitelných) pásů z oxidovaných asfaltů pro veškeré použití na stavbách všeho druhu.
  Moderní zařízení v závodě Oslavany s dostatečně dimenzovanou přípravnou hmot a vícestupňovým mícháním izolačních směsí doplňuje sortiment dnes již klasických výrobků z oxidovaných asfaltů o izolační pásy s povlakovou hmotou modifikovanou elastomery (SBS), plastomery (APP), jejich kombinacemi (SBS + APP) a směsnými polymery. Specialitou jsou v posledních letech nově zavedené výrobky s vysoce lepivou povlakovou hmotou, kde vysoký stupeň modifikace elastomerem je doplněn speciálními adhezními přísadami. Kromě pásových výrobků jsou v oslavanském závodě rovněž vyráběny nátěrové, stěrkové a těsnicí hmoty.


Sortiment, služby, kvalita
  Kompletní výrobní sortiment, čítající několik desítek výrobků a jejich modifikací, je dodáván na trh prostřednictvím vlastních prodejních skladů, rozmístěných po celém území České republiky a dále prostřednictvím obchodních specializovaných firem a hypermarketů.
  Po celém území naší republiky se pohybují obchodně techničtí poradci, kteří jsou připraveni kdykoliv poskytnout zákazníkům potřebné rady, technické podklady a cenové informace. Tyto služby jsou zvláště oceňovány stavebními a specializovanými aplikačními firmami.
  Tyto firmy jsou každoročně zvány na prezentaci výrobků a technologií společnosti Dehtochema Bitumat, spojenou s praktickým zaškolením, o kterém je vystaven příslušný certifikát.
  S výrobky i kompletními technologiemi společnosti Dehtochema Bitumat se zákazníci mohou setkat i v mnoha dalších zemích Evropy. Prostřednictvím dceřinné firmy BITUMAT WROCLAV a dalších partnerských firem si společnost Dehtochema Bitumat vybudovala velmi významné postavení na Polském trhu. Úspěšně se rozvíjejí také obchodní vztahy v Německu, Maďarsku, Bulharsku, Litvě, Lotyšsku, Estonsku, na Slovensku a Ukrajině i v jiných zemích. O kvalitě výrobků společnosti svědčí jejich opakované oceňování značkou Czech made, společnost je vlastníkem certifikátu ISO 9001 vydaným prestižní nadnárodní firmou BVQI.

Ploché střechy
  Asfaltové výrobky jsou bezesporu nejznámějším materiálem používaným pro izolace staveb proti vlhkosti, vodě a povětrnostním vlivům a mohou se také pochlubit nejdelší tradicí, která navázala na předchozí identické výrobky na bázi dehtu.
  V celé škále různých typů izolací staveb zaujímají právě ploché střechy nejvýznamnější a také nejpopulárnější postavení. Vždyť v evropském měřítku se každoročně provádí na 280 mil. m2 střešních izolací jak na novostavbách, tak při rekonstrukcích.
  Vedle výrobků asfaltových se v posledních letech minulého tisíciletí prudce rozvíjely také izolační materiály na bázi makromolekulárních látek různého složení, ať už foliového typu, nebo hmoty nátěrové či stěrkové, někdy nazývané tekutými foliemi. Mnohé z nich se uplatnily na trhu také díky špatným praktickým zkušenostem s krytinami z ropných oxidovaných asfaltů, které bez dalších povrchových úprav nemají dostatečnou a dlouhodobou odolnost vůči povětrnostním vlivům a zejména UV záření. Mnohé z plochých střech zklamaly také díky jejich nevhodného návrhu resp. použití nevhodných materiálů, z důvodu nedodržení technologických zásad při jejich provádění a také pro naprosto zanedbané údržby.
  Asfaltové materiály však dokázaly čelit nástupu zcela nových materiálů a technologií díky jejich rychlému vývoji směrem k modifikovaným asfaltům, vývoji nových nosných vložek se zcela odlišnými parametry oproti klasickým papírovým nebo hadrovým lepenkám, později jutovým tkaninám a také díky vývoji jejich povrchových úprav. Toto se týká jak horního líce pásů, zajišťujícího vyšší odolnost a životnost střešní izolace (povlakové krytiny), tak také jejich spodního líce, zvláště u výrobků speciálně určených pro kladení na silikátový podklad nebo stávající krytinu při sanacích.
  Dnešní široká škála asfaltových pásů zahrnuje také speciální výrobky pro paronepropustné vrstvy, pásy pro ambulantní vytváření kompletizovaných tepelně izolačních a hydroizolačních dílců, mikroventilační a dilatační pásy, pásy pro řešení detailů a dilatací, pásy pro různé klimatické podmínky, ve kterých budou aplikovány a pásy v různých pohledových úpravách.
  Asfaltové pásy se vyrábějí o různých fyzikálně-mechanických vlastnostech v závislosti na způsob jejich použití a způsobu jejich fixace k podkladu. Ještě nedávno výhradní aplikace nalepením do horké asfaltové hmoty nebo u těžkých pásů natavením byla doplněna možností lepit pásy lokálně nebo celoplošně studenou cestou zpracovatelnými lepidly. Některé výrobky jsou určeny k volné pokládce a přikotvení k podkladu mechanicky.
  V nabídce jsou materiály jak pro vícevrstvé, tak i jednovrstvé krytiny, přičemž dnes již prokázaná životnost špičkových modifikovaných pásů je min. 30 a více let. Z toho také vyplývají záruky na tyto výrobky, které jsou poskytovány v délce 10, u některých materiálů dokonce 15 let.
  

Asfaltové výrobky jsou stále vyhledávané
  Toto vše jsou, samozřejmě velmi zjednodušeně popsané, důvody, proč si výrobky na bázi asfaltu uchovávají své významné místo na trhu. Některé prameny uvádějí, že v současné době asfaltované pásy zaujímají v rámci Evropy asi 65 % trhu v oblasti plochých střech, zhruba 23 % tvoří foliové krytiny na bázi plastomerů a elastomerů a zbylých cca 12 % tvoří stěrkové nátěrové hmoty a speciální technologie. Přitom v České republice je podíl asfaltových výrobků vyšší, pravděpodobně se hodnota blíží až 80 %.
   Na této skutečnosti zajisté má svůj podíl také příznivá cena zvláště střešních jednovrstvých systémů a možnost dokonalého a poměrně jednoduchého řešení veškerých důležitých detailů střešních povlakových krytin těsnícími hmotami, vyrobenými na podobné bázi jako vlastní krytina v ploše.
  V posledních letech je zaznamenáván zřetelný trend výraznějšího uplatňování pásů z modifikovaných asfaltů, které jsou výrazně lépe zpracovatelné v poměrně širokém intervalu teplot ovzduší, tedy i za méně vhodných klimatických podmínek. V České republice pozorujeme výrazné uplatňování jednovrstvých izolačních systémů jak ze špičkových modifikovaných asfaltovaných pásů, tak různých typů folií. Bezesporu roste popularita mechanicky kotvených systémů, které dále zvětšují délku stavební sezóny až do podzimních nebo dokonce zimních měsíců. Zde je zapotřebí mít pak zejména na zřeteli, jaké klimatické podmínky jsou ještě přijatelné pro dokonalé vodotěsné provedení přesahů sousedících izolačních pásů a také věnovat pozornost teplotní plošné stabilitě některých foliových materiálů.

Koruna úspěchu: Kvalita zhotovení
  Toto vše platí zejména během dnes u nás tak populárního budování hypermarketů a staveb podobného charakteru, kde při výběru technologie střešní krytiny hrají nejpodstatnější roli aspekty – hmotnost krytiny - cena – rychlost pokládky – možnost realizace v méně vhodných klimatických podmínkách. Tyto zakázky jsou mnohdy zadávány firmám neposkytujícím seriozní záruky nebo dokonce skupinám izolatérů s živnostenským listem, kteří nabízejí nejnižší aplikační ceny, avšak mnohdy zcela bez patřičných záruk. V našich podmínkách se zákazníci bohužel setkávají také s případy, že na stavbě je použit materiál, který svými parametry neodpovídá deklarovanému materiálu. Již v nabídkách se objevují materiály ne zcela vhodné pro dané použití, materiály o menších tloušťkách než stanoví platné normy nebo základní zásady návrhu a provádění.
  Toto vše je smutným důsledkem tvrdého konkurenčního boje a je proto vždy na zákazníkovi, aby si důkladně prověřil serióznost svého zhotovitele nebo dodavatele materiálů, případně zhodnotil nebo nechal zhodnotit jeho nabídku jak po stránce technické, tak i cenové. Jsou známy konkrétní případy, kde zdánlivě nejnižší nabídka s ohledem na použité materiály a technologie se ukázala jako nejdražší. A to nehovoříme o spolehlivé a dlouhodobé životnosti povlakové krytiny – hydroizolace resp. celého střešního pláště.
  I přes cílevědomou a důslednou osvětu vedenou v posledních letech minulého tisíciletí se nepodařilo zamezit realizaci zcela nevhodných technologií při sanacích střech. Bohužel tak velmi často dochází k dalším nutným investicím ze strany neinformovaného nebo důvěřivého zákazníka.
  Akciová společnost Dehtochema Bitumat nabízí prostřednictvím svých regionálních poradců, případně prostřednictvím autorizovaných aplikačních firem, všem zákazníkům seriozní posouzení stávajícího stavu problematického střešního pláště a zodpovědný návrh na jeho sanaci, ve většině případů ve více alternativách.
  V oblasti plochých střech jsme na prahu nového tisíciletí samozřejmě svědky budování netypických konstrukcí se speciálním řešením jejich střešních plášťů. Sem zajisté patří také skupina provozních střech, jako jsou střešní zahrady, terasy, střešní parkoviště. Na některých stavbách se rovněž realizují moderní řešení střech s opačným pořadím vrstev. Je však zřejmé, že s ohledem na vždy vyšší pořizovací náklady těchto střech i v budoucnu lze v této oblasti očekávat výraznou převahu klasického uspořádání střešního pláště s povlakovými krytinami. V jejich vývoji lze i nadále očekávat nové materiály nového složení, jejichž cílem vždy bude další zjednodušení a zlevnění aplikace a zdokonalení jejich funkčnosti s prodloužením životnosti bez dalších úprav. Vývoj se v budoucnu zajisté bude zabývat také efektivními způsoby sanací resp. povlakových krytin z moderních materiálů, jejichž životnost bude dříve nebo později vyčerpána. 
Autor:
Foto: Archiv firmy