Izolace pozemních a inženýrských staveb na prahu 3. tisíciletí z pohledu společnosti DEHTOCHEMA BITUMA

Jak již bylo v našich předchozích článcích týkajících se plochých střech uvedeno, společnost Dehtochema Bitumat je největším a nejvýznamnějším českým výrobcem izolačních pásů a dalších výrobků na bázi asfaltu pro hydroizolace všech druhů staveb a pro povlakové krytiny plochých střech.

Izolace staveb proti zemní vlhkosti
   Klasickým materiálem pro izolace staveb, které nejsou založeny pod hladinou spodní vody, jsou izolační lepenky a pásy na bázi oxidovaného asfaltu, v poslední době pak pásy natavitelné. I zde je patrna tendence přechodu k výrobkům s nenasákavými nosnými vložkami, v místech výskytu půdního radonu s nosnou vložkou kovovou. Modifikované asf. pásy se používají pokud se izolační práce mají provádět při méně vhodných klimatických podmínkách. Zejména při budování velkoplošných průmyslových nebo obchodních objektů se v široké míře uplatňují foliové systémy zejména na bázi měkčeného PVC nebo polyetylenu. Jejich výhodou je nízká cena, jednoduchá a rychlá montáž, což platí zejména u velkoplošných folií z PE. Tyto moderní systémy nevyžadují provedení podkladního betonu a kladou se přímo na zhutněný štěrkopískový podsyp, nejčastěji na podkladní netkanou textilii.

Izolace spodních a podzemních staveb proti spodní vodě
   Asfaltované izolační pásy bývají v posledních desetiletích v náročných případech izolací proti spodní vodě nahrazovány systémy foliovými, zejména systémy z měkčeného PVC. Jejich výhodou je nespolupůsobení izolace s konstrukcí, která může při svých pohybech poškodit plnoplošně lepené nebo natavované systémy. V případě netěsnosti foliové izolace, kupř. mechanického poškození před jejím zabudováním, se však tato výhoda stává příčinou poruchy celého systému.
   Z tohoto důvodu byly vyvinuty zdvojené izolační systémy, umožňující lokalizaci případné poruchy a její dodatečnou opravu injektáží. Nevýhodou je jejich vysoká pracnost a pořizovací cena.
   Kombinací výhod foliového izolačního systému a systému plnoplošně spojeného s konstrukcí je technologie samolepících izolačních pásů (folií) z vysoce elastické asfaltokaučukové směsi nanesené na nosné folii z plastů. Izolační systém tohoto druhu - BITUTHENE - se používá na celém světě již asi 40 let a na českém trhu jej realizuje specializovaná firma IZOMEX Brno. Folie BITUTHENE včetně pomocných a doplňkových materiálů je rovněž zákazníkům k dispozici v obchodní síti společnosti Dehtochema Bitumat.
   Výrobce technologie BITUTHENE uvedl v 90-tých letech na světový trh revoluční novinku v oblasti hydroizolací – systém PREPRUFE. Vícevrstvé izolační folie zajišťují plnoplošné spojení s izolovanou konstrukcí v celé její ploše díky reakci aktivní povrchové úpravy folie s betonovou směsí. Je to jediný v současnosti známý systém, u kterého spodní voda svým tlakem dotlačuje hydroizolační vrstvu k povrchu konstrukce a neumožňuje jakýkoliv pohyb vody mezi konstrukcí a izolací. Mechanická odolnost izolační folie přitom vylučuje její poškození při běžných dilatačních pohybech konstrukce. Dilatační spáry jsou navíc těsněny speciálními profily.
   PREPRUFE byl v České republice poprvé realizován v roce 2001 a spol. Dehtochema Bitumat rozšířila svou nabídku pro rok 2002 o tento vysoce spolehlivý izolační systém, který lze v současné době považovat za vrchol vývoje v této oblasti. Jeho výhodou je rovněž malá náročnost na přípravu izolovaného podkladu, značná rychlost pokládky a příznivá cena.
   Lze předpokládat, že v příštím období budou pro izolace proti vlhkosti, stékající vodě a vodě působící malým tlakem uplatňovány i nadále izolační natavitelné případně samolepící pásy na bázi asfaltů.
   V náročných případech se základovou spárou hluboko pod hladinou spodní vody, při budování staveb v sousedství stávajících objektů apod. bude pravděpodobně nadále upřednostňován některý z foliových systémů příp. speciální systémy, jako kupř. výše zmiňovaný PREPRUFE.

Hydroizolace inženýrských staveb
   Do skupiny inženýrských staveb, které musí být rovněž chráněny vůči vlhkosti a vodě, patří zejména silniční, dálniční a tramvajové mosty a tunely, podjezdy a podchody, kolektory pro vedení inženýrských sítí. Součástí skupiny mostů jsou také veškeré konstrukce lávek pro pěší. Poněkud zvláštní postavení zaujímají střešní pojížděné konstrukce a střešní parkoviště, obecně provozní střechy. Jak již z jejich názvu vyplývá, tyto stavby patří do oblasti střech, avšak po technické stránce se řeší podle zásad platných pro mostní konstrukce, a proto je lze zařadit i do této kategorie.

Silniční a dálniční mosty
   Do této skupiny patří všechny mosty na pozemních komunikacích, jejichž hydroizolační vrstva tvoří jeden celek s tzv. vozovkovým souvrstvím. Výjimku tvoří tzv. mosty přesypané, kde mezi izolačním a vozovkovým systémem leží vrstva zeminy nebo jiného podobného materiálu. Příslušná česká státní norma uvažuje s následujícími typy izolačních systémů:
• izolační pásy z modifikovaných asfaltů (jedno- nebo dvouvrstvé izolace);
• nátěrové příp. stěrkové izolace vyztužené na bázi modifikovaných asfaltů;
• speciální izolační systémy nátěrové nebo stříkané na bázi makromolekulárních látek.
   Jestliže jsme u plochých střech hovořili o dominantním postavení povlakových krytin z asfaltovaných izolačních pásů, u mostů na pozemních komunikacích je zastoupení izolačních pásových systémů ještě výraznější. Velice důležitý je zde zvláště termín – izolační systémy. Jednotlivé izolační materiály nelze libovolně kombinovat a lze používat vždy jen kompletní systém, schválený příslušným orgánem – Ministerstvem dopravy a spojů ČR. Veškeré používané systémy zahrnují úpravu izolovaného povrchu (např. základní nátěry), vlastní vodonepropustnou vrstvu a vrstvu ochrannou, které mohou být doplňovány o speciální vrstvy.
   Nejpoužívanějším materiálem pro pásové izolace jsou v současné době v České republice výrobky spol. Dehtochema Bitumat a.s. BITUMELIT PR 4 a BITUMELIT PR 5, které jsou schváleny v kombinaci s penetračním nátěrem modifikovaným asfaltovým lakem nebo základním příp. i uzavíracím nátěrem epoxidovými pryskyřicemi a s ochrannou vrstvou z litého asfaltu nebo asfaltového betonu. Na trhu se rovněž vyskytují technicky podobné technologie z tuzemských i dovážených materiálů.
   Výjimečně se setkáváme s nátěrovými izolačními systémy asfaltovými, v odůvodněných případech se používají stříkané systémy metakrylátové a polyuretanové.

Mosty s kolejovým svrškem
   Na izolační systémy těchto konstrukcí jsou kladeny poněkud odlišné požadavky než je tomu u mostů s hydroizolačním a vozovkovým souvrstvím. Také zde lze aplikovat pouze kompletní systémy, schválené ředitelstvím Českých drah.
   Izolační systém u těchto konstrukcí nemusí být plnoplošně spojen s podkladem, zvláštní požadavky jsou však kladeny na detaily izolací, mimo jiné s přihlédnutím k tzv. bludným proudům. Používají se izolační systémy volně pokládané na bázi speciálních asfaltovaných pásů i folií z plastů, systémy lepené nebo natavované z asf. pásů a nátěrové a stříkané izolace na bázi modifikovaných asfaltů, polyuretanů a metakrylátů.
   Specialitou mostů s kolejovým svrškem jsou prefabrikované ochranné vrstvy z netkaných textilií nebo speciálních desek případně izolační materiály s integrovanou ochrannou vrstvou.

Tunely
   Izolace staveb tunelového typu, mezi které patří tunely železniční, silniční a dálniční a trasy podzemních drah, se řeší v mnoha případech zcela individuálně podle místních podmínek. Používají se zde vodonepropustné betonové nebo ocelové konstrukce, speciální těsnění na bázi makromolekulárních a silikátových hmot případně jejich kombinace nebo v nejnáročnějších případech jejich kombinace s povlakovými izolacemi.
   Dálniční tunely je pojem, začínající se v našich podmínkách vyskytovat až v minulých letech, poprvé na stavbě tzv. Pražské radiály v Brně. Ražené části i části budované v otevřené jámě byly u obou tunelů této stavby izolovány povlakovou izolací z měkčeného PVC typu Sarnafil. U tunelových konstrukcí budovaných v otevřené jámě, kde hydroizolace je kladena z vnější strany konstrukce, lze však uplatnit i cenově výhodnější systém z natavitelných asfaltovaných pásů. Příkladem této aplikace je např. dálniční tunel u Lipníka nad Bečvou, kde byla použita technologie spol. Dehtochema Bitumat – BITUMELIT.

Kolektory, podjezdy a podchody
   Kolektory patří do skupiny inženýrských staveb, které lze rovněž zařadit do skupiny staveb podzemních, stejně jako některé typy podjezdů a podchodů. Železniční podchody jsou podle Českých drah považovány za mostní stavby.
   V každém případě jde o skupinu konstrukcí, které bývají založeny pod hladinou spodní vody a jejichž hydroizolace musí být příslušným způsobem dimenzována. U těchto konstrukcí se proto setkáváme často se třemi typy izolačních systémů, které musí být navrženy a realizovány podle vzájemně odlišných požadavků, pokud však celá stavba není založena pod hladinou spodní vody.
   Stropní konstrukce musí být izolována proti srážkové vodě po konstrukci volně stékající, stěny a základová deska proti zemní vlhkosti případně proti vodě tlakové.
   O konkrétních izolačních systémech zde používaných je zmínka v předchozích kapitolách – »Hydroizolace staveb proti spodní a tlakové vodě a proti zemní vlhkosti«.
   Závěrem lze konstatovat, že podobně jako v oblasti plochých střech, i v jiných oblastech hydroizolační techniky zaujímají asfaltované izolační pásy významné postavení. Použití asfaltů oxidovaných je dnes běžné již jen v méně náročných případech izolací proti zemní vlhkosti nebo vodě stékající. Modifikované asfalty jsou základním izolačním materiálem pro inženýrské stavby. U nejnáročnějších tlakových izolací se ve stále větší míře uplatňují moderní foliové systémy na bázi makromolekulárních látek, některé kombinované s vysoce modifikovanými asfaltovými výrobky. 
Autor:
Foto: Archiv firmy