Jarní Stavební veletrhy Brno se po šesti letech profilovaly v jedinečnou tuzemskou akci - Výkladní skříň moderních výrobků a technologií

Závěrečná zpráva shrnující základní statistická fakta z letošních 6. mezinárodních Stavebních veletrhů Brno 2001 auditovaná firmou BDO CS s.r.o. a marketingový průzkum mezi návštěvníky a vystavovateli provedený fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně zřetelně potvrdily převažující názor o vůdčím postavení této akce mezi stavebními veletrhy v České republice.

  Stavební veletrhy Brno 2001, které se letos konaly v termínu od 24. do 28. dubna, zahrnují triádu »tradičních« veletrhů IBF (Stavební veletrh), SHK (veletrh sanitární, vytápěcí a klimatizační techniky) a URBIS (veletrh technologií a zařízená pro města a obce), dále celoroční výstavu vzorových domů EDEN 3000 a STAVEBNÍ CENTRUM, celoročně provozované středisko stavebních informací se stálou výstavkou stavebních materiálů.
   Celkový počet návštěvníků Stavebních veletrhů 2001 se v předmětném dubnovém týdnu vyhoupl po konečném sečtení na 91 117 osob ze 40 zemí, z nichž bylo 83 160 platících návštěvníků z České republiky. Celkem se na letošních Stavebních veletrzích prezentovalo 1395 vystavovatelů z 21 zemí, z nichž nejvíce (952) vystavovalo na veletrhu IBF. Čistá celková výstavní plocha byla 61 992 m2, ze které nejvíce ukousl veletrh IBF, 43 890 m2.
   Z průzkumu mezi návštěvníky Stavebních veletrhů vyšlo najevo, že mezi návštěvníky převažují odborníci (56,9 %) a lidé s vlivem na rozhodování o investicích a nákupech (52,7 %). Významnou část návštěvnosti tvoří lidé ve vrcholových funkcích (46,8 %) nebo v tzv. středním managementu (27,4 %). Z hlediska obchodních cílů velké časti vystavovatelů, jimiž je oslovení konečných spotřebitelů nebo uživatelů stavebních výrobků a služeb, je zajímavá účast soukromých osob (43 %) a osob jako doprovod (8 %), oproti »služebním« návštěvám (49 %). Většina návštěvníků přicestovala z Moravy (71,4 %) a dosáhla středoškolského vzdělání.
   V průzkumu mezi vystavovateli přisuzuje Stavebním veletrhům zásadní význam 62,1 % vystavovatelů, 77,6 % udává, že veletrhy splnily jejich očekávání v cílech, které si vytýčili a 91,8 % vystavovatelů deklaruje svou účast i v příštím roce 2002. Ryze českých firem se veletrhů zúčastnilo 58,8 % a 20 % byly české firmy s většinovou zahraniční účastí. Z hlediska velikosti převažovaly malé firmy do 25 zaměstnanců, na druhém místě velké firmy nad 200 zaměstnanců (17,9 %).

   Velmi zajímavě se o Stavebních veletrzích vyjádřily některé osobnosti:
   Jan Bláha, poslanec Parlamentu ČR na otázku, co ho jako koordinátora bytové politiky na brněnských veletrzích především zajímá: „Tento veletrh je každoroční ukázkou toho, kam až jsme se v technologiích dostali, jaká je na trhu nabídka. Před třemi lety jsem zde v jedné přednášce doprovodného programu prohlásil neslýchanou věc: »chci znát firmy, které dokáží postavit byt na klíč v ceně pod 15 000 korun za metr čtvereční včetně minimální ceny pozemku.« Tehdy to vyvolalo zděšení, ale dnes víme, že je to reálné. Na výstavišti se potřebuji poradit se stavebními firmami o tom, jaké další podmínky by z jejich pohledu měly být legislativně zakotveny.“
   Milan Veverka, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR na otázku, jak hodnotí úroveň nabídky jednotlivých expozic: „Nechci, aby to vyznělo jako chvála za každou cenu, ale samotné ztvárnění a jednotlivé nápady jsou mnohdy i lepší než třeba v Mnichově na Bau nebo na Bauma. Ale myšlenka udělat tady u nás stavební veletrh vznikla právě pod dojmem podobných zahraničních akcí. On tu už byl For Arch, ale ten je spíš výstava - klasický veletrh tu podle mne chyběl. BVV nakonec to riziko, že se třeba veletrh mezi lidmi neujme, podstoupilo. Dneska se potvrzuje, že ta myšlenka byla šťastná a správná.“
   Václav Mach, předseda České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě na otázku, zda si už stačil veletrh pořádně projít: „Ještě zdaleka ne, rozsah je ohromný. Pokaždé si v této souvislosti uvědomím, jaký užitečný nápad bylo zřízení expozice EDEN 3000. Veletrh je jednou v roce, ale ty domky tu stojí celý rok a vy máte možnost v klidu si sem zajít a zjistit, co potřebujete. Vlastně to asi spěje k tomu, že podobné veletrhy kolem sebe soustředí sídla velkých stavebních firem - a má to svoji logiku - každý si pak řekne, chci stavět, tady je najdu. A myslím, že ty domky jsou první krok k uskutečnění této vize.“
   Vladimir Aniskov, vedoucí správy investiční výstavby v Gomelské oblasti v Bělorusku na otázku, co ho do Brna přivedlo a jaký zájem byl ze strany českých firem o spolupráci: „Nejvíce se zajímáme o zateplování budov, kotle, které lze použít na každý byt nebo dům. Nyní se zaměřujeme především na zástavbu venkova, která je momentálně v Bělorusku prioritou. Česká strana projevila zájem o nákup stavebních materiálů v Bělorusku, konkrétně skla, na jehož výrobu máme velké podniky ve městech Grodna a Gomel. Určitá spolupráce byla navázána i v oblasti ocelových konstrukcí a stavební techniky. Věřím, že jsme zde udělali velký krok ve vzájemné spolupráci.“
   Vybráno z tiskových podkladů BVV a.s. 
Autor:
Foto: Archiv firmy