JORDAHL & PFEIFER Stavební technika, s.r.o. – prvních deset let

Společnost JORDAHL & PFEIFER Stavební technika, s.r.o. působí v naší republice již od roku 1998. Zaměřuje se na systémy kotvení a upevňování do železobetonových konstrukcí a na dodávky kotevních prvků pro betonové konstrukce.

Začátky nebyly jednoduché, měli jsme však štěstí na zakladatele. Mateřské společnosti už dávno stály pevně na nohou - Deutsche Kahneisen Gesellschaft mbH JORDAHL Befestigungstechnik Berlin oslavil minulý rok 100 let, PFEIFER Seil- und Hebetechnik GmbH Memmingen v roce 2004 už 425 let. Němečtí partneři obchodují od roku 1993 společně pod názvem JORDAHL & PFEIFER Bautechnik a obchodní síť této společnosti pokrývá většinu světa.

Trochu historie

V roce 1907 založili Švéd Ivar Kreuger a Nor Anders Jordahl v Německu společnost pro evropské využití patentu. Speciální výztuž, vynalezená bratrem známého amerického architekta Alberta Kahna a používaná při stavbě mrakodrapů byla podle Julia Kahna nazvána Kahneisen. Další patent – kotevní kolejnice pak v r. 1913 přinesl dnešní společnosti jméno JORDAHL.

Od r. 1579 má tradici výroba lan firmou Pfeifer v Memmingenu. Postupné rozšiřování sortimentu nezůstalo jen u využití ocelových lan pro jeřáby, lanovky a stavební stroje (výhradní dodavatel LIEBHERR), výtahy (většina výškových staveb na světě), ale i zavěšené stavby nebo skleněné fasády (Vítězný oblouk v Paříži nebo zastřešení poloviny německých stadionů na Mistrovství světa ve fotbalu 2006). Bautechnik - stavební technika je relativně nejmladší částí firmy.

Jsme ale stále na začátku a u zakladatelů. Určitě je třeba poděkovat RNDr. Zuckermannovi a Ing. Vorlovi, hlavám společností TEKAZ s.r.o. Cheb a PREFA – BETON Cheb, spol.s r.o., za nápad založit společnost, která by jim zajistila zásobování kvalitními transportními kotvami, kotevními kolejnicemi a dalšími výrobky při dodávkách na náročný německý trh. A také do České republiky, kde potřeba bezpečné dopravy betonových dílců i rychlého a spolehlivého spojování částí staveb byla stále větší.

Zakladatelská smlouva mezi společnostmi JORDAHL, PFEIFER a TEKAZ byla podepsána v r. 1997, o rok později byla společnost zapsána v obchodním rejstříku a začala dodávat nejen sesterským společnostem PREFA – BETON Cheb a TEKAZ Garáže. Sídlem společnosti se stala budova TEKAZ PREFASERVIS o.z., výrobce zařízení pro prefabrikaci, vedle největšího soustředění výrobců stavebních dílců v Praze Malešicích.

Velké zakázky

Už v roce 1998 jsme dodávali na velké zakázky PREFA – BETON Cheb (DECHANT, letiště Mnichov i řadu obchodních center v ČR), zároveň jsme převzali velké zákazníky německých partnerů - BETONBAU Praha, GOLDBECK Prefabeton Vrdy, TOPOS Tovačov a další - hlavně transportní kotvy s patentovaným systémem oblého závitu a vlnového zakončení PFEIFER a kotevních kolejnic JORDAHL, které dodnes jsou podstatnou složkou našeho obratu.

Kotvení představených lodžií

Jednou z vítaných inovací JORDAHL & PFEIFER Bautechnik se v r. 2000 stalo kotvení představených lodžií pro panelové domy, složené z prvků skládaných na sebe (bez lešení) a kotvených na kříže z nerezových kolejnic tak, že sloupec lodžií mohl samostatně dilatovat na vlastním základu. Opravdu to „Změnilo paneláky k nepoznání”, jak zněl titulek článku Ing. Foltýnové, bohužel jen v Německu. Zanedlouho bylo patentované české řešení Ing. Chaloupeckého, které počítá s vysokou bezpečností závitového systému PFIEFER.

Spolupráce s projektanty

Vždy jsme vyhledávali spolupráci s projektanty. METROPROJEKT Praha si pro ni vybral lanové kotvy BS PFEIFER, vyráběné až do nosnosti 99 t.

Také kotvy WK a DR stejného výrobce sloužily při dopravě a ukládání skoro 90 prefabrikátů spodních staveb jedno- a dvoupolového mostu na železniční trati Smiřice – Jaroměř. Aby nebyla výluka delší než 30 dnů, byly 3 horní části staveb, každá o hmotnosti 120 t, odlity poblíž mostů a přeneseny na kotvách BS na ložiska. Spolupráce s projektanty i firmou Chládek a Tintěra Pardubice byla skvělá.

Další zajímavé stavby

Zajímavé projekty nás potkaly také v letech 2003-4. Začalo to Barrandovským mostem a velkými dodávkami plochých závitových kotev PFEIFER pro spodní oblouky, vyráběné ŽPSV Litice, pokračovalo SAZKA Arénou a stejným typem kotev v kombinaci s kotevními kolejnicemi JORDAHL pro firmu SKANSKA. Vrcholem byla Galerie Vaňkovka Brno se 160 sloupy (obr. 2), kotvenými pomocí botek PFIEFER a řadou dalších zajímavých řešení – uložení extrémně dlouhých primárních nosníků v oblasti Mallu pomocí kotev HEB a použití VS systému pro spojení dílů světlíku nad rotundou bylo dílem Ing. Vančíka CSc. (VIN Consult Praha). Do skupiny zajímavých řešení patří umožnění vzájemného pohybu stěn zásobníků cihlářské hlíny a sloupů, nesoucích horní stavbu haly WIENERBERGER. Zde Ing. Chaloupecký vložil do patek sloupů PFEIFER válečková ložiska. Také využití kotevních kolejnic JORDAHL pro napínací dráhu ŽPSV Litice. Autorem byl Ing. Voves. Kotevní kolejnice vedené vždy po délce obou stran napínacích drah umožňují změnu průběhu jednotlivých pramenů předpínací výztuže a tím zvýšení univerzálnosti formy pro nosníky dlouhé až 35 m.

Galeria Vaňkovka, Brno - montážní systém sloupů PGM

Stejný princip – podélné vedení vzájemně pohyblivých částí strojů využívá přes 10 let TEKAZ PREFASERVIS Praha při stavbě zařízení paneláren. Montážní kolejnice JORDAHL (bez kotev) jsou přivařovány na konstrukci a šetří náklady při frézování T-drážek a významně snižuje hmotnost konstrukce.

Dodávky montážních kolejnic pro strojírenství řadě dalších partnerů se stávají zajímavou obchodní příležitostí.

Sazka aréna, Praha - kotevní prvky

V roce 2002 se významně rozšířila na-bídka o výrobky H-Bau Klettgau. Jde především o nosníky pro oddělení tepelného mostu u balkonů ISOPRO, izolaci kročejových hluků ISOTRITT, vtipnou izolaci proti vzlínání vody v betonových konstrukcích i výrobky pro bílé vany PENTAFLEX a papírová bednění pro betonové sloupy RAPIDOBAT.

Bezpečné novinky

Centrum Chodov, Nové spojení, OCP Pankrác i mnoho dalších velkých staveb, které najdete v referenční listině na našich internetových stránkách i úspěšné dodávky na Slovensko – Prefa Sučany s dodávkami na HYUNDAI by se neobešly bez velmi pokročilých a bezpečných novinek JORDAHL & PFEIFER Bautechnik.

Patří k nim nejenom superkotvy, jejichž 3 velikosti v rozsahu nosnosti 0,5 – 22 tun, nahrazují 12 velikostí rozšířeného závitového systému PFEIFER, zdokonalený systém VS, který se stále více prosazuje proti vylamovacím výztužím a možnost montáže betonových prvků pomocí sloupových a stěnových botek PWS a PGS. Rovněž nabídka inovovaných kotevních kolejnic JXA, doplněná dilatačními trny a smykovou výztuží JDA se spoustou aplikací u lícového zdiva i speciálních kolejnic JORDAHL. Celkem přes 5 000 výrobků.

Office center Pankrác, Praha - systém kotvení lícového zdiva JVA

Neustálé zvětšování nabídky, společně s prudkým růstem obratu v posledních letech vedlo k personálním a teritoriálním změnám. Máme vysoce kvalifikované a obětavé lidi.

To je náš největší kapitál. Když se mne zpočátku ptali, jak si představuji naši společnost po deseti letech, odpověděl jsem: asi deset lidí a obrat asi 50 milionů Kč. To bylo poprvé. Myslím, že podruhé i dál by to mohlo být stejně krásné dobrodružství. Záleží na Vás i na nás.

Autor: Ing. Jiří Trčka
Foto: Archiv firmy