K.Vary si vezmou úvěr půl miliardy Kč na předfinancování oprav Chebského mostu
Karlovy Vary 2. září (ČTK) - Karlovy Vary si vezmou komerční půlmiliardový úvěr na předfinancování oprav Chebského mostu. Úvěr na jednu z nejdůležitějších staveb ve městě za poslední roky dnes schválilo městské zastupitelstvo. Půjčka na předfinancování, tedy doložení potřebných zdrojů, je podmínkou pro to, aby město mohlo vyhlásit soutěž na dodavatele stavby, řekl dnes ČTK náměstek karlovarské primátorky Lubomír Kovář (ANO). S financováním stavby by měla následně pomoci Národní rozvojová banka.
"My plánujeme spolu s Národní rozvojovou bankou financovat úvěrem 50 procent. Z hodnoty projektu bychom měli v návaznosti na těchto 50 procent od Národní rozvojové banky dostat 12,5 procenta dotace. To je dotace z Evropské komise, která by měla pokrýt úroky, které vyplynou z tohoto úvěru, plus by něco mělo ještě i zbýt a akorát ten zbytek budeme muset zaplatit ze svého," popsal financování Kovář. Město tak podle něj z odhadované půlmiliardy zaplatí zhruba 40 procent nákladů. Skutečné částky ale vzejdou až z výsledků výběrového řízení.
Jak dnes na zastupitelstvu Kovář řekl, město už zahájilo přípravy na výběr dodavatele stavby, která by se měla zadávat metodou "Žlutého FIDIC", kdy dodavatel zpracuje projektovou dokumentaci, zajistí stavební povolení a stavbu také provede. Půjde vlastně o čtyři stavby zároveň, most přes železnici, historický most přes Ohři, provizorní lávku pro pěší a křižovatku u bývalé Becherovky, upřesnil náměstek. Při této rekonstrukci by ještě nemělo jít o plánované převedení Horovy ulice pod most.

Míříte na KVIFF? Tyto skvosty si nemůžete nechat ve Varech ujít
Ať už se letos chystáte navštívit Mezinárodní filmový festival, který se koná od 28. června do 6. července, nebo se chcete do Karlových Varů podívat mimo hlavní návštěvnickou…
Podle vedení města bude získání úvěru na předfinancování podmíněno získáním úvěru od Národní rozvojové banky. Od ní má město už předběžný příslib, ale je třeba ještě dokončit náročná jednání.
Podle současných plánů by stavba, která velmi výrazně zasáhne do dopravní situace ve městě, mohla začít na konci roku 2026 nebo na začátku roku 2027. Trvat by měla 18 až 24 měsíců. Po tu dobu bude Chebský most, který tvoří jednu z hlavní spojnic mezi oběma břehy řeky, uzavřený pro automobilovou dopravu.
Téma: mosty a lávky
Magistrát při přípravě rekonstrukce památkově chráněného mostu zvažoval řadu variant, mimo jiné i to, že by dopravní zátěž převzal nový most, který by stavbaři vybudovali zhruba v místech Charkovské ulice. Jenže podle Kováře by pro most v těchto místech bylo velmi komplikované postavit napojení na průtah města vzhledem k rozdílným výškovým parametrům. Ve výsledku by tak stavba mostu v profilu Charkovské ulice byla dražší než oprava Chebského mostu.
Na historický most z druhé poloviny 19. století, navazují další mosty po obou stranách, na straně k centru je to most překlenující železniční trať, na opačné straně pak most, který vede nad průtahem města. Ale zatímco historický kamenný most je na tom z pohledu technického stavu relativně dobře, betonová nástavba, která v 80. letech minulého století byla na most umístěna a rozšířila vozovku, je v havarijním stavu a bez rekonstrukce by hrozilo uzavření mostu.