Kanceláře pod oblaky

V brněnské Kounicově ulici stojí obří budova Českých drah. Dlouhé rozlehlé chodby, prostorné velkorysé kanceláře. Tak velkorysé, že působí možná trošku neosobním dojmem. Pak ale projdete nenápadnými dveřmi v posledním podlaží - a všechno je rázem jinak.

    Ještě před několika lety byste za zdí našli jen zaprášenou půdu pod starým trámovím krovů. V roce 1995 byl vypracován projekt na její využití, následovala realizace stavby, a v současnosti v nově vzniklých dvoupodlažních prostorách pracují zaměstnanci firmy SUDOP Brno.

Stropy pod rentgenem

    V praxi to ovšem nešlo tak jednoduše. Než se do nových kanceláří o celkové ploše 1630 metrů čtverečních začali stěhovat první zaměstnanci, museli projektanti i stavebníci vyřešit řadu problémů. Jeden z nich se vynořil hned na začátku - k budově Českých drah neexistovala původní stavební dokumentace. „Nikdo nevěděl, jaké tajemství skrývá konstrukce stropů,“ říká autor projektu Ing. arch. Roman Mach z architektonicko-stavebního ateliéru 1. ČERNOPOLNÍ s.r.o.: „Oslovili jsme proto Doc. Ing. J. Hobsta z ústavu radiační defektoskopie FAST VUT Brno, který provedl radiografické snímkování stropu kobaltovým zářičem. Rentgenový snímek ukázal počty výztuží a jejich průměry. Následovala jedna drobná sonda a statický posudek, aby se zjistilo, o jaký materiál se jedná a co stropy unesou. Přišli jsme na to, že se nejprve musí zpevnit a pak teprve jsme mohli začít s vlastní stavbou.“

Staré krovy, dobré krovy

    Kromě prvního podlaží má vestavba ještě druhé patro - galerii. Její tíhu nesou »na svých bedrech« původní krovy, které při stavbě zůstaly zachovány. „Některé jejich části musely být zesíleny,“ podotýká Ing. arch. Mach. „Ke starým trámům jsme přidali dvě vzpěradla, aby unesly zvýšenou zátěž nově vložených stropů galerie. Jsem velmi spokojen, že se povedlo v maximální míře zachovat starý krov. Provedli jsme do něj minimum zásahů a přitom výsledek, tedy využití prostoru, který byl k dispozici, je optimální. Nevěřím, že by s novým krovem mohl být výsledek lepší.“

    Galerie je s prvním podlažím bývalé půdy spojena čtyřmi vřetenovými schodišti. Vznikly tak atraktivní, netradičně řešené prostory, jejichž plocha umožňuje zvýšit počet pracovních míst až o 40 %.

Univerzální okno

    Autoři projektu se také museli vypořádat se skutečností, že celý objekt je památkově chráněn. Bylo třeba zachovat nezměněnou tvář fasády, ale také střechy, což znamenalo použít původní vikýře, lépe řečeno jejich přesné repliky, s charakteristickým členěním okenních výplní. „Ty byly v tomto případě sice z architektonického hlediska vhodnější, ovšem z pohledu uživatelů už méně - ani zdaleka nenabízely potřebný světelný komfort,“ říká Ing. arch. Mach. „Proto jsme kanceláře orientovali do vnitrobloku, a střechu jsme z této strany osadili okny VELUX. Tato okna mají univerzální využití. Je možné je použít na hůře osluněné strany, jako jsou sever, severovýchod a severozápad, a výrazně tak zlepšit světelné podmínky podkroví. Díky programu zastínění mohou být však okna VELUX instalována i na jižní straně, což je právě případ kanceláří SUDOPu. Rolety či markýzy zajistí i při plném slunci přítmí potřebné například k práci na počítačích.“ Vikýře ve střeše budovy Českých drah osvětlují jen chodby, které se táhnou po celé délce zrekonstruovaného prostoru.

    Nové podkrovní kanceláře, které využívá firma SUDOP, zabírají jen třetinu rozlehlé půdy. Zbylé dvě třetiny, které zatím stále ještě pokrývá prach, na svou příležitost teprve čekají.

Autor: Lucie Hniličková
Foto: Archiv firmy