Když se mezi nás vrací truhlářské barokní umění

V jedné soudobé písni se zpívá „Jsi tak vzdálené Baroko“ a přeci díky dnešním mistrům truhlářského řemesla se tomuto období můžeme alespoň částečně přiblížit. Období zrození Baroka sahá až do 17. století, kdy se z krásné slunné Itálie začalo šířit i do ostatních zemí. Rozvíjelo se v období závažných společenských proměn, v úzké souvislosti s protireformací a na podkladě principů protichůdných estetických ideálů renesance a manýrismu.

Bylo to období, kdy křivka nahradila přímou linii. Na vše působily účinky světla a uplatňoval se iluzivní prostor. Příznačným rysem prvopočátku baroka v Itálii byl nový bezprostřední vztah ke smyslové skutečnosti a reálnému světu, vztah, který výrazně poznamenal tvorbu s tradiční náboženskou či mytologickou tématikou, jenž sehrál prvořadou úlohu ve tvorbě podobizen, krajin, zátiší a výjevů každodenního života.

Velkou roli tehdy sehrálo dřevo. Barokní skříňky, sekretáře, postele, komody a mnoho jiných výrazných prvků té doby zdobilo interiéry téměř každého sídla. Dnes v mnohých z nás probouzejí nostalgii a touhu chvíli se v té době ocitnout, nebo alespoň částečně přenést ducha baroka či jiných období do vlastního příbytku. To se potvrdilo i po roce 1989, kdy začala nová etapa baroka.

Pro mnohé milovníky a sběratele starožitného nábytku však vyvstává jeden háček! Ne každý si může originální historický kousek dovolit. Především díky velmi vysoké, až v některých případech nevyčíslitelné hodnotě, ale i proto, že dodnes slouží svému účelu v původním prostředí. V naší zemi je však několik mistrů truhlářských, restaurátorů a bez ostychu je možné říci – i umělců, kteří se zabývají ruční výrobou replik starožitného nábytku. Hlavní jejich devízou nejsou moderní technologie, nýbrž originální přesná ruční práce osvědčenými starými technikami. Jednotlivé kusy se vyrábějí v lesklém vícebarevném provedení, čehož lze dosáhnout přírodními odstíny různých druhů dřev. Za povšimnutí také stojí povrchová úprava. I tady se nebylo třeba odklánět od tradice starých mistrů. Po staletí osvědčená povrchová úprava šelakem se dost dobře osvědčila i v soudobém prostředí, přičemž každému kusu nábytku dodává doslova neopakovatelný ráz. Přirozená nepravidelnost, oblé tvary, oblouky, římsy, intarzie, kombinace drahých kovů, dřeva i mosazi, velké barevné plochy to vše podtrhuje dokonalost baroka a barokního stylu i nábytku.

Kompletní barokní kolekci lze v současné době hledat v dílně společnosti Hanner design. Jednotlivé kusy se liší svými specifickými vlastnostmi a možnostmi použití. Každý výrobek je originál. Promítá se v něm smysl pro fantazii a um mistra truhlářského. Jednotlivé plochy sestávají z různých dokonale propracovaných dřevěných detailů jako geometrických útvarů, figurálních a květinových ornamentů a mnohých dalších skvostných výjevů.

Volíte-li nábytek do haly, jídelny, ložnice, či do jiných reprezentačních prostor – zamyslete se nejprve nad tím jaké barevné dřevěné odstíny budou dokonale ladit s daným interiérem. Pak je již možno vše nechat na odborném oku a fantazii mistra. Vhodným doplňkem může být i kování, které je přesným odrazem tehdejší doby. Dokonale dotváří celkový dojem například dámského či pánského sekretáře. Ne vždy je snadné zvolit tu správnou barvu dřeva, ale v baroku je vše barevné a teplé dovoleno. Odborníci z Hanner designu nabízejí hned několik typů dřev od kořenice, dubu, javoru, třešně, ořechu až po exotická dřeva jako například eben. Dokonalost pak završí jejich vzájemná kombinace, avšak s jednou dřevinou, která všem dominuje. Ani kování není produktem současných technologií, nýbrž ručně odlitým originálem.

Pod přesnými pohyby rukou pak vznikají takové skvosty jako prádelníky, komody, skleníky, sekretáře, stoly, židle, křesla a různé doplňky.

V současnosti se pomalu, ale jistě rozbíhá výroba replik dalších historických stylů - renesance a baroka, které budou představeny v některém z následujících čísel.

Znalec, sběratel, ale i laik může pouhým spočinutím oka na jakémkoliv výrobku společnosti Hanner design ocenit dokonalost provedení replik. Jsou totiž téměř k nerozeznání od originálních skvostů. To dokazuje, že um současných mistrů snoubený s dokonalou původní technologií výroby může alespoň částečně zašlé časy opět probudit.
Autor: Simona Taha
Foto: Archiv firmy