Tunel pod Fehmarnskou úžinou umožní přímé železniční a dálniční spojení mezi severním Německem a jihem Dánska. Hotovo by mělo být v roce 2029. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Mezi Německem a Dánskem vzniká nejdelší ponorný tunel na světě

Představte si tunel, který není vyhlouben do země, ale poskládán z obřích dílů – jako byste stavěli lego pod mořem. Fehmarnbelt tunel mezi Dánskem a Německem bude po dokončení nejdelším ponořeným tunelem na světě a zároveň nejdelším tunelem, který spojí silniční i železniční dopravu. Jak vzniká tato fascinující stavba, která propojí Skandinávii se zbytkem Evropy?

Na jihu Dánska, mezi ostrovem Lolland a německým Fehmarnem, roste stavba, která bere dech – téměř 18 kilometrů dlouhý tunel, vedený zhruba 40 metrů pod hladinou Baltského moře. Tunel pod Fehmarnskou úžinou spojí německý pobřežní ostrov Fehmarn s dánským Lollandem a využívá přitom fascinující stavební metodu inspirovanou slavnou dánskou stavebnicí: obří betonové segmenty vznikají na souši a na moři se pak skládají dohromady jako skládačka.

Tunel zkrátí cestu z hodin na minuty

Práce na tunelu začaly v roce 2021 a první betonový díl byl uložen na mořské dno v polovině roku 2025 – pro stavbaře to byl obrovský milník. Otevření pro auta a vlaky je naplánováno na rok 2029. Tunelem povede dvojkolejná elektrifikovaná trať pro vysokorychlostní vlaky a čtyřpruhová dálnice. Cestu, která dnes trajektem trvá kolem 45 minut, zvládne auto za deset minut – a vlak dokonce jen za sedm. To je výrazný rozdíl oproti současnému trajektu, kde cesta trvá zhruba 45 minut a navíc často závisí na počasí.

Tunel míří vstříc rychlosti i ekologii

Modernizace dopravy je dnes nezbytná – a v případě Fehmarnbelt tunelu se nemyslí jen na rychlost a pohodlí, ale také na ekologii. Stavbaři a projektanti od začátku dbají na to, aby měla stavba co nejmenší dopad na přírodu. Tunel se například nehloubí do skály, ale skládá se z prefabrikovaných dílů, které se jemně pokládají na dno moře a zakrývají ochranným násypem. Díky této metodě se omezují zásahy do mořského prostředí i narušení migračních tras vodních živočichů. Celý projekt vyjde zhruba na 8 miliard eur, tedy přes 200 miliard korun, z čehož přibližně miliardou přispívá Evropská unie. Díky tunelu se navíc zkrátí cesta mezi Skandinávií a střední Evropou o 160 kilometrů – což znamená nejen úsporu času, ale také méně emisí CO₂. Očekává se totiž, že mnoho cestujících přesedlá z aut na rychlé a ekologičtější vlaky. Stavba navíc dává práci tisícům lidí a přitahuje nové investice.

Tunel postupně nahradí vytíženou trajektovou trasu mezi Rødby a Puttgardenem, kterou dnes obsluhuje společnost Scandlines. Zdroj: Femern A/S, femern.com

Tunel se staví jako obří skládačka

Tunel mezi Dánskem a Německem nevzniká tradičním vrtáním, ale metodou, při níž se hotové betonové segmenty ukládají přímo do mořského dna. Tento postup je nejen rychlejší, ale také výrazně šetrnější k přírodě. Po propojení jednotlivých částí se celý úsek zasype a překryje, takže v krajině téměř není vidět. Segmenty se vyrábějí v obří betonárce u dánského Rødbyhavnu. Každý z nich je dlouhý přes 200 metrů, váží víc než 70 000 tun a skládá se z devíti dílů odlévaných postupně. Po dokončení se segment utěsní a připraví na přepravu. K mořskému dnu ho dopraví speciální remorkéry, které ho umístí na připravené štěrkové lože. Ve vodě potom začíná nejjemnější část práce. Segment se zatíží a spustí na přesně určené místo, kde ho potápěči s techniky napojí na předchozí díl s mimořádnou přesností. Pomáhají si při tom GPS, laserovým měřením a speciálním těsněním, které zajistí vodotěsnost a pevnost konstrukce.Tímto způsobem postupně vznikne celý 18kilometrový tunel. Více o tunelu si můžete přečíst zde: https://femern.com/.

Tunel se bude sestávat z 217 metrů dlouhých betonových segmentů, které mají být umístěny do příkopu vyhloubeného na dně moře a následně zasypaného, takže po dokončení povede v hloubce 40 metrů pod hladinou. Zdroj: Femern A/S, femern.com
Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: Viz popisky