Modernizace IV. tranzitního železničního koridoru zahájena

Dne 21. března 2007 se v Táboře konal odborný seminář na téma „IV. tranzitní železniční koridor – cesta na jih Evropy“, který slavnostně zahájil výstavbu 11,770 km dlouhého úseku mezi Doubím u Tábora a Táborem. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a zhotovitelem „Sdružení Doubí – Tábor“, jehož členy jsou akciové společnosti OHL ŽS, Subterra a Viamont DSP.

Projekt, jehož celkové náklady do-sáhnou téměř 2,8 mld. Kč bez DPH, je financován Státním fondem dopravní infrastruktury a předpokládá se rovněž jeho spolufinancování z fondů EU. „Evropské komisi bude předložena žádost o spolufinancování tohoto projektu z Fondu soudržnosti EU. Vzhledem k tomu, že jde o jeden z prioritních projektů transevropské dopravní sítě v rámci Operačního programu Doprava na léta 2007–2013, věříme, že bude vyřízena kladně,” řekl Ing. Miroslav Konečný, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, s.o. pro dopravní cestu. Projednání žádosti na spolufinancování projektu Evropskou komisí se předpokládá ve druhé polovině letošního roku.

Mapka úseku Doubí u Tábora – Tábor

Úsek Doubí u Tábora – Tábor

Tento úsek je první částí modernizace trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem a zároveň součástí IV. tranzitního železničního koridoru (TŽK) Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště, na který dále navazuje koridorová trať přes rakouský Linec do Slovinska a dále na jih Evropy. Z celoevropského hlediska je IV. TŽK spojnicí IV. a X. multimodálního panevropského koridoru.

Nákres mostu – Tábor

„Pro Jihočeský kraj má IV. železniční koridor zásadní význam – spojí nás nejen s hlavním městem Prahou, ale také s našimi jižními sousedy v Rakousku. Věřím, že se jeho dokončení pozitivně odrazí zejména v oblasti cestovního ruchu,” řekl RNDr. Jan Zahradník, hejtman Jihočeského kraje.

Tisková konference k zahájení modernizace úseku Doubí u Tábora – Tábor

Cíl modernizace

Cílem modernizace je zdvojkolejnit traťový úsek, dosáhnout co nejvyšší traťové rychlosti, zvýšit prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC a dosáhnout traťové třídy zatížení D4 UIC. Úspěchem je, že se celý úsek podařilo navrhnout tak, že zůstane i po rekonstrukci v původní stopě a na pozemcích v majetku SŽDC, s.o. a Českých drah, a.s., přičemž od kilometru 71,7 do kilometru 77,681 budou moci vlaky jezdit až 160 kilometrovou rychlostí. Výrazně se rovněž zvýší komfort cestujících ve velmi frekventovaném úseku příměstské dopravy v aglomeraci Planá nad Lužnicí – Sezimovo Ústí – Tábor. Vznikne dokonce zcela nová zastávka „Čápův Dvůr” v kilometru 79,208 (mezi Táborem a Sezimovým Ústím).

Všechny stanice v úseku získají buď zcela nová nebo modernizovaná nástupiště, přičemž budou zvýšeny nástupištní hrany – to usnadní výstup a nástup cestujících. Samozřejmostí je rovněž bezbariérový přístup, který bude řešen buď výtahy nebo rampami. Ve stanicích a zastávkách budou rovněž sníženy obrubníky v místech přechodů pro chodce, budou instalovány vodící linie, signální a varovné pásy a akustické majáky pro nevidomé a slabozraké.

Most v Táboře (vizualizace)

Součástí přípravné fáze prací bylo také zpracování akustické studie, na jejímž základě byly navrženy protihlukové stěny (celkem 6 137 m). V případě nutnosti jsou doplněny o individuální protihluková opatření, tj. přetěsnění či výměnu některých oken u trvale obydlených objektů. Během modernizace budou zrekonstruovány tři železniční přejezdy a tři další budou zrušeny a nahrazeny podchody či mosty, což samozřejmě zvýší bezpečnost provozu.

Projekt vypracoval SUDOP Praha a.s. Zhotovitel začal přebírat staveniště na podzim loňského roku, přičemž přípravné práce byly zahájeny 1. prosince. „Cestující si jistě všimli, že jsme již začali pracovat například na terénních úpravách. Díky letošní teplé zimě se nám již třeba podařilo pokácet některé stromy, které musely ustoupit nově plánované druhé koleji,” řekl Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s. Celý úsek má být podle smlouvy dokončen do 30. července roku 2009.

Omezení dopravy v oblasti Černých mostů

Modenizace IV. tranzitního železničního koridoru v úseku Doubí u Tábora – Tábor si vyžádalo významné omezení dopravy v jednom z nejdůležitějších dopravních bodů města Tábora – v oblasti tzv. Černých mostů. Proto se 10. dubna 2007 konala za přítomnosti starostky Tábora Hany Randové a zástupců Správy železniční dopravní cesty, s.o. a zhotovitele v Táboře druhá tisková konference.

Tisková konference k omezení dopravy v oblasti Černých mostů

Městský úřad v Táboře povolil na jeden měsíc uzavírku Černých mostů. Během této doby budou přeloženy inženýrské sítě a bude zahájena vlastní rekonstrukce mostu. Rozsah prací a nutnost dodržet všechny bezpečnostní předpisy bohužel neumožňuje realizovat stavbu bez vyloučení veškeré dopravy.

Stavební práce začaly v pondělí 16. dubna 2007. Úplná uzavírka ulice Budějovická byla zahájena 19. dubna, kdy začaly práce na vlastních přeložkách vodovodu a kanalizace. Od 5. 5. do 14. 5. 2007 probíhá výluka železniční dopravy a začaly intenzivní stavební práce na vlastní nosné konstrukci Černých mostů. S výlukou jsou spojeny rovněž změny dopravního značení v Táboře. „Všechny řidiče upozorňujeme na nutnost pozorně sledovat dopravní značení, protože situace nebude jednoduchá pro nikoho z nás. Proto jsme také povolili stavbařům uzavírku jen na nezbytně nutnou dobu a věřím, že občané i návštěvníci Tábora přijmou nutná opatření s pochopením a tolerancí,” řekla na tiskové konferenci Ing. Hana Randová, starostka města Tábora.

Změny se po dobu uzavírky nevyhnuly ani jízdním řádů městské hromadné dopravy, linkových autobusů a vlaků. O všech výlukách a změnách v souvislosti s výstavbou IV. TŽK jsou občasné Tábora a okolí průběžně informováni.

1 Čerpáno z tiskových zpráv OHL ŽS, a.s. a SŽDC, s.o.
Autor: Monika Fröhlichová
Foto: Archiv OHL ŽS, a.s.