Na obnovu českých výtahů bude nutné vydat miliardy

Odhadem 50 až 60 miliard korun bude podle odborníků nutné vydat na rekonstrukce či výměny výtahů v České republice. „Vysoce nebezpečné situace na výtazích by se měly odstranit do pěti let,“ řekl na listopadové konferenci o stavu výtahů soudní znalec v tomto oboru Václav Vaněk. Celkem je v republice kolem 80 tisíc výtahů, zhruba polovina z nich v panelových domech.



„Do panelových domů se montovaly nejlevnější výtahy, které už tehdy byly deset let zastaralé,“ poznamenal technický ředitel Svazu českých a moravských bytových družstev Miloš Hejda. Závady výtahů jsou podle něj ze 70 procent způsobeny chybami projektantů, z 30 % špatným užíváním a nedostatečnými opravami. V domech bytových družstev je podle něj odhadem 20 tisíc výtahů.

Základy současných problémů byly podle České asociace výrobců výtahů založeny v minulých 30 letech. Pouze výtahy instalované po 1. říjnu 1999 jsou podle asociace bez rizika vysoké a střední nebezpečnosti. Vaněk připomněl, že se ve výtazích stávají i smrtelné úrazy. Například v srpnu zemřela na následky zranění ve výtahové šachtě vysokoškolských kolejí ve Zlíně devatenáctiletá dívka. Převážela skládací schůdky, které se jí v kabině výtahu vzpříčily a vážně ji zranily na krku.
Náklady na výměnu výtahu s pěti stanicemi o nosnosti 250 kilogramů činí podle aktuálních propočtů firmy Výtahy Schindler nejméně zhruba 480 tisíc korun. K tomu je nutné připočíst náklady na stavební práce a zajišťování servisu. Celkem tak náklady mohou dosáhnout kolem 600 tisíc korun na výtah. V případě postupného splácení se může cena zvýšit. Kompletně prý lze výtah vyměnit během pěti týdnů.
Ze státní pokladny půjde na opravy panelových domů příští rok zřejmě 820 milionů korun. Letos stát na tyto opravy vyčlenil zhruba 1,1 miliardy korun. Podmínkou získání státní dotace je však komplexní pojetí oprav domu. Svaz bytových družstev se podle Hejdy obrátil na ministerstvo průmyslu a obchodu a ministerstvo pro místní rozvoj s žádostí o finanční pomoc výhradně na opravy výtahů. „Odpověď byla více méně negativní,“ poznamenal Hejda.
„Opravy výtahů řešíme v rámci programu Panel, na který máme omezené množství peněz,“ řekl mluvčí MMR Petr Dimun. Peníze jsou vázány na kompletní regeneraci domu. Letos stát na tento program uvolnil 800 milionů, loni 252 milionů korun. „Doufáme, že příští rok bude prostředků více,“ dodal Dimun.

K současným rizikům ve výtazích patří například systém brzd, který nemá další jištění v případě selhání, a nedostatečná odolnost materiálu výtahů proti požáru. Ve výtazích bez kabinových dveřích se mohou zachytit osoby nebo věci, v případě poruchy neexistuje spojení mezi osobami uvězněnými v kabině, neexistuje ani nouzové osvětlení kabiny při výpadku proudu.
Experti na výtazích zjistili podle Vaňka celkem 80 nebezpečných situací, z toho zhruba polovina je vysoké úrovně. Rizika, která jsou hodnocena jako vysoká a střední, by se prý měla odstranit do deseti let. Člen představenstva firmy Výtahy Schindler Jan Šlapal odhaduje dobu potřebnou na odstranění všech vad výtahů na dalších 30 let. Ročně mohou firmy opravit údajně zhruba 1500 až 2000 výtahů. Zrychlení oprav je podle odborníků závislé na finančních prostředcích, které mohou majitelé domů na obnovu výtahů vynaložit. „Největší boom v opravách nastane zřejmě po roce 2006,“ řekl Šlapal. Evropská komise členských státům v roce 1995 doporučila, aby zajistily přiměřenou údržbu a zvýšily bezpečnost výtahů. Celkem vydala deset doporučení, například vybavit kabinu dveřmi, prohlédnout lana, upravit zastavování kabiny. Podle Vaňka všechna doporučení zatím splnilo pouze Lucembursko. „Je to dáno tím, že je to velmi bohatá země,“ dodal Vaněk.
V České republice je téměř 80 tisíc panelových domů, v nichž bydlí asi čtyři miliony lidí. Nejvíce panelových domů postavily firmy v letech 1971 až 1980, kdy vzniklo zhruba 33 tisíc domů s více než 468 tisíci bytů. Celkem se investice, které je třeba vynaložit na kompletní opravy panelových domů, odhadují na 300 až 400 miliard korun.
Autor:
Foto: Archiv firmy