Nákladní automobily na míru

Ve dnech 1. až 3. října uspořádala společnost Praga Čáslav a.s. pro široký okruh potenciálních zájemců, pro své obchodní partnery a odborníky z oblasti nákladních a užitkových automobilů předváděcí akci AUTOSALON PRAGA, kde představila své stávající i nové nákladní automobily. Středem pozornosti se stal mj. i nejnovější model podvozku Praga Grand.

  Na úvod předseda představenstva a ředitel společnosti Zdeněk Vávra představil společnost Praga od vzniku až po současnost. Při této příležitosti bylo rovněž připomenuto 95. výročí založení značky Praga. Nechyběl ani odborný výklad o technických vlastnostech vozů a možnost vidět či si přímo vyzkoušet některé z vozidel přímo v akci. Po výkladu proběhla bohatá diskuse přímo u jednotlivých modelů, načež účastníci byli odvezeni na terénní polygon, kde se přesvědčili o deklarovaných vlastnostech vozů na vlastní oči a pokud měli zájem, i prakticky jako spolujezdci. Vlastníci odpovídajícího řidičského průkazu si mohli automobil vyzkoušet osobně.
   Možnosti povozit se jsme využili i my; pohodlně jsme se usadili do zkušebního vozu PRAGA GRAND a s úsměvem vyjeli. Do kopce to ještě šlo, přestože stoupavost 450 budila u laiků úctu. Mnohem horší to bylo dolů. Automobil se za mohutného brzdění sesouval dolů, pohled vpřed asocioval pocity z »horské dráhy« a byl přinejmenším nezvyklý. Rozporné pocity bezpečí v pohodlí kabiny a zároveň obav z nejhoršího umocňovalo houpání vozu na terénních vlnách. Pro jistotu jsme pak sledovali vše z venku, což bylo již mnohem příjemnější.
   Silniční automobil PRAGA GRAND nebyl jediným, který plně naložený dokázal jezdit v náročném terénu. Firemní řidiči předvedli i lehčí automobily, které uměly ještě lepší kousky. Totéž platilo i pro hasičský vůz, opět plně vybavený a naložený. Stejně dobře si vedly automobily na silnici.
   Největší pozornost a samozřejmě obdiv všech přítomných byl věnován vozidlu PRAGA GRAND s motorem MAN v provedení EURO III o celkové hmotnosti 18 tun a s maximální rychlostí 115 km/hodinu. Byl předveden i tzv. pomalý pojezd, vhodný mj. do dnešních dopravních špiček, při rychlosti 1,1 km/h. Pomalý pojezd je ale určen především do náročného terénu. Použitý motor MAN Euro III, turbo se šesti válci a výkonu 206 kW je vhodný pro svižnou jízdu po silnici i při plném zatížení vozu 11 t na podvozku i pro blátivé terény staveb.

Představujeme
Terénní nosič PRAGA ALFA TN je modernizovaný nosič nástaveb, s pohonem na všechna kola a uzávěrkou diferenciálu na obou nápravách. Režim převodovky je měněn za jízdy. Kabina může být s počtem míst 1+1 - 1+2 nebo dvojkabina 1+5 - 2+4 až do čtyřdveřového provedení. Terénní nosič snese i velké zatížení v terénu a má možnost pohonu dalších agregátů, elektrického generátoru, požárních čerpadel apod. Podvozek je vhodný i pro skříně, cisterny, sklápěčky, valníky s hydraulickou rukou, kontejnerové nástavby, jeřáby, vrtné plošiny. Na podvozek je možné montovat kolejový adapter pro jízdu po železnici a to vlastními silami automobilu a posádky bez použití další mechanizace. Stačí pouze příjezd k železniční trati. Celková užitečná nosnost je podle provedení do 7 t, výkon 132 kW.
   PRAGA ALFA UN je nový model univerzálního nosiče nářadí pro letní a zimní údržbu silnic, který navazuje na vozidlo PRAGA UV80 v lepších parametrech. Nový nosič má vysoce zatížitelné nápravy včetně možnosti hydraulické aretace pérování, pohonem všech kol, včetně uzávěrek diferenciálu na obou nápravách, výkonný hydraulický systém a mechanické vývodové hřídele vpředu i vzadu. Nástavby se mohou montovat vpředu, vzadu i mezi nápravy. Kabina a prosklení zaručuje spolehlivý a pohodlný výhled na nástavby. Univerzální nosič lze vybavit sněhovou frézou, sypačem o objemu 3 m3, sněhovou radlicí, sekačkami s příčným posuvem a dosahem až 8 m, sekačkami s odsáváním, zametači s odsáváním, frézami na výtluky, cisternami, myčkami a kolejovým adaptérem. Užitečná hmotnost je 7 t a výkon motoru 103 kW a 125 kW.
   Tato řada vozidel je i ve vojenské verzi pod označením PRAGA ALFA TN. Podvozek koncepčně vychází z osvědčené řady legendární PV3S. Vozidlo navíc nabízí vyšší užitné parametry v tonáži, výkonu motoru a ložné plochy pro agregaci nástaveb. V dalším provedení, vybavení a výkonu shrnuje nejlepší parametry již popsaných vozů PRAGA ALFA. Ostatní podrobnosti o vozidlech lze získat na internetových stránkách společnosti.
   PRAGA GRAND 4 × 4 je nová modelová řada , která vznikla v roce 2001. Toto nejtěžší a nejvýkonnější vozidlo dokáže uspokojit potřeby a požadavky i těch nejnáročnějších zákazníků. Robustní a hbitý vůz o celkové hmotnosti 18 t, s užitečnou hmotností na podvozku 11 t a na korbě 9 t, disponuje výbornými jízdními vlastnostmi, komfortem, nízkými provozními i pořizovacími náklady. Nástavby na podvozek jsou velmi variabilní v podobě kontejnerů, cisteren, valníků, třístranného sklápěče, hydraulické ruky, jeřábu, kropícího vozu, svozu komunálního odpadu a mnoha variant pro údržbu silnic. Pro komfort kabiny a jízdní vlastnosti je vůz oblíben mezi profesionálními řidiči. Základní verzi lze na přání zákazníka doplnit o další vybavení včetně klimatizace kabiny. Výkon motoru je 206 kW, rychlostní jízdní rozsah 1,1 - 115 km/hod.
   Nákladní terénní speciál PRAGA GOLDEN je určen především jako podvozek pro komunální účely, jako nosič nástaveb pro letní a zimní údržbu komunikací, měst a obcí. Pohon 4 × 4 s robustní a odolnou konstrukcí, dobrou ovladatelností a velice prostornou kabinou se hodí do náročného terénu při zimní údržbě silnic i rozbahněného terénu staveb. Tomu napomáhají portálové nápravy s uzávěrkami diferenciálů, uzamykatelný mezinápravový diferenciál, výkonný motor a dobře odstupňovaná plně synchronizovaná převodovka zaručující bezpečnou jízdu i po kluzkých vozovkách a kluzkém terénu. Vozidlo disponuje exkluzivními kotoučovými brzdami na obou nápravách a systémem ABS včetně motorové brzdy. Možnost nástaveb je v podobě třístranného sklápěče na přepravu materiálu v těžkých podmínkách, sněhové radlice, sypače chemických i inertních materiálů o objemu 5 m3, samosběrné vysávací nástavby o objemu 6 m3, vysprávkové soupravy, cisterny, hydraulické ruky, jeřábu a kropičky. Kabina je v provedení odolném proti korozi s hliníkovou a laminátovou konstrukcí v běžném provedení, ale i pro 6 osob. Výkon motoru je 180 kW.
   Tato řada vozů je použita i pro sérii PRAGA GOLDEN - požární provedení, které je určeno do těžko přístupných terénů k hašení lesních požárů. Vozidlo plně vyhovuje vyhlášce č. 254/99 Sb. a je schváleno Technickým ústavem požární ochrany v Praze. Požární vozidla se plně osvědčila při letošních záplavách svou výbornou brodivostí.
   Během jednoho předváděcího dne byla předvedena celá řada automobilů nákladních, užitkových, hasičských a nástavby na ně. Ty byly vskutku rozmanité a jejich využití velmi variabilní. Zde již neplatilo jedna nástavba = jedno auto, ale naopak jedno auto a široká paleta možných variací nástaveb, které si řidič sám bez mechanizace a cizí pomoci dokázal vyměnit. Například pro uhelné doly společnost Praga Čáslav a.s.vyrobila hned několik nástaveb na jeden automobil. V první nástavbě je možno přepravovat zaměstnance na vzdálená pracoviště, tam může být nástavba přemístěna na zem a sloužit jako útočiště pro případ deště nebo místo občerstvení a odpočinku. Na auto se potom může nasadit valník, kontejner atd. a maximálně využívat. Společnost Praga Čáslav a.s. však nezapomíná ani na ty zákazníky, kteří již vlastní starší nástavby nebo chtějí prodloužit podvozek. Těm může auto upravit podle jejich požadavků a ušetřit jejich finanční prostředky.
   Mezi další aktivity, které společnost Praga Čáslav a.s. provádí, patří také běžné i generální opravy autobusů KAROSA a OASA, opravy motorů LIAZ, předních a zadních náprav, přestavby motorů EURO II, záruční a pozáruční servis převodových skříní, zajišťuje prodej náhradních dílů vozidel atd. Více o této společnosti se můžete dozvědět na www.praga.cz. 
Autor:
Foto: Archiv firmy