V hotelové recepci se hodí vytvořit dostatek úložných prostorů pro případy, kdy hosté potřebují uschovat svá zavazadla poté, co se již odhlásí z pokoje. (Autor: Edvard Nalbantjan, Shutterstock)

Nakreslit hotel nebo penzion neznamená vždy přizpůsobit se potřebám klientů

Základ kvalitního projektu na hotel nebo penzion se vytváří již v naprostém začátku u představ a prvních plánů konkrétního ubytovacího zařízení. Architekti a projektanti podstatně ovlivňují celkový dojem hotelového objektu, jeho praktickou funkčnost a provozní náročnost.

Komu bude ubytovací zařízení sloužit? To je první otázka, kterou je potřeba si položit, začneme-li hovořit s projektanty a architekty o stavbě budoucího ubytovacího zařízení. Investor možná tlačí do levné stavby, ale pokud nebudou mít všichni jasno v tom, pro koho hotel stavíme, není možné vhodně posoudit připravovaný projekt.

K návrhu a stavbě hotelu musí být vždy pozván profesionál, který této problematice rozumí, aby pomohl investorovi najít rovnováhu mezi prvotními náklady (stavba), praktičností (provozní a osobní náklady a vliv stavby na personál) a potřebami klientů. Čeho se to týká? Pro ilustraci uveďmě několik názorných příkladů:

Stavební pohled: provozní náklady – voda a energie

Největší náklady spojené s provozem ubytovacího zařízení (kromě nákladů na personál) jsou spojeny s energiemi a s vodou. Každý host se v hotelu vysprchuje či vykoupe. V současné době je neekonomické nevyužít teplo z teplé odpadní vody. A co takhle použít vodu ze sprchování na splachování toalety? Rekuperace tepla z odpadní vody je vhodným řešením a budoucí provozovatelé vás budou milovat. Nízkonákladové ubytovací zařízení bude navíc skvělým marketingovým konceptem.

Provozní pohled: prostor pro zavazadla u recepce

Kam má recepční uložit 20 kufrů, 10 tašek s notebooky a pár kabátů od klientů, kteří dnes odjíždějí, ale zároveň musí opustit pokoj do 10. hodiny ranní a přitom se účastní celodenní konference? Není nic horšího než klientovi říci, že nemáte místo. Mysleli jste pro tyto případy i na úložné prostory? Řeší je zázemí recepce či vstupní haly? A víte také, jak moc se naběhá personál recepce (při obsazenosti jedním zaměstnancem), aby zajistil vydávání a ukládání těchto zavazadel?

Úklidový personál by měl mít po ruce zázemí se sklady, případně je vhodné mu zpřístupnit služební výtah pro snadný převoz materiálu. (Autor: lunopark, Shutterstock)

Provozní pohled: nedostatek zázemí

Úklid a údržba pokojů musejí probíhat rychle a efektivně. Umístění skladů, vozíků s prádlem a úklidovými prostředky je nutné zvážit hned v prvopočátku. V úvahu je zapotřebí brát i způsob transportu prádla či jiného materiálu z auta do prádelen či skladů. Nosit vše po schodech ručně je náročné a neefektivní. Řešením je služební výtah, který výrazně usnadní práci pokojské i údržbáři. Myslet musíme i na skladovací prostory prádla a na vhodně umístěné zázemí úklidových pracovníků. Pokud není kde vylít vodu při úklidu veřejných prostor jako je schodiště a chodba, na permanentní nespokojenost personálu máme zaděláno.

Provozní pohled: umístění odpadového hospodářství

Není nic horšího než výhled z pokoje na popelnice. Nemluvě o potenciálním zápachu. Nezapomeňme i na logistiku odpadu – kým a odkud je vynášen, jaká je frekvence svozu a celkový přístup hotelu k odpadovému hospodářství. Současné trendy také velí využívat separované nádoby na odpad smíšený, papírový, plastový, v gastronomii jsou také oddělovány použité oleje či bioodpad. Kam s nimi? Máte v tom jasno?

Teplota v interiéru hotelového pokoje by měla být regulovatelná jak centrálně, tak lokálně hostem. (Autor: Smile Fight, Shutterstock)

Pohled hosta: větrání a klimatizace

Mít možnost otevřít si okno a vpustit do pokoje čerstvý vzduch je základním požadavkem každého klienta. Klimatizace by v takovém případě měla být automaticky odpojena do doby, než klient okno opět uzavře. Ovládání systému vytápění je vhodné ponechat jak centrální, tak s možností regulace teploty přímo hostem v pokoji. Nikdo nechce spát v zimě či velkém teplu a zatímco pro Američana je 26 stupňů málo, tak pro hosty z Islandu je to hotová sauna.

Pohled hosta: zásuvky u postelí a u stolu

Kapitolou samou o sobě je v dnešní době nedostatek elektrických zásuvek u postelí a pracovního stolu. Jedna zásuvka u postele a jedna u pracovního stolu je opravdu málo. V hotelovém pokoji nelze takovou situaci řešit prodlužovacím kabelem jako doma. Není nic horšího než boj o zásuvku pro připojení nabíječky mobilního telefonu. Přitom USB zásuvky jsou dnes volně k dostání a jejich cena není vysoká.

Zásuvek není nikdy dostP. U nočního stolku by měly být minimálně dvě na každé straně postele. (Autor: Pair Srinrat, Shutterstock)

Pohled hosta: prostory pro děti

Velmi častým pochybením architektů je nepatřičné umístění dětského koutku (ať už v prostorách hotelu či v restauraci). Rodiče potřebují mít své děti na dohled a přitom v klidu popíjet kávu či se navečeřet. Navíc jednou koutek, navždy koutek. Jeho flexibilní využívání k jiným potřebám není vhodné. Za nadlidský výkon je občas považováno i umístění dětské postýlky v menším pokoji. Pohyb v takovém prostoru se pak pro celou rodinu stane hotovou opičí dráhou. Děti se u toho možná zabaví, ale co rodiče?

Levně a rychle postavit není vždy tím správným kritériem pro kvalitní projekt, který má v budoucnu slušně vydělávat. Pamatujte, ačkoliv možná neušetříte na stavbě, ušetříte z dlouhodobého hlediska. Budete mít spokojeného zaměstnance a nadmíru spokojeného hosta. O provozovateli hotelu nemluvě – půl království za vyšší ziskovost.

Související články

Autor: Radka Telyčková
Foto: Shutterstock