Nejtěžší byl povolovací proces, říkají autoři českého pavilonu na EXPO 2025
Český pavilon na EXPO 2025 v japonské Ósace upoutá na první pohled – elegantní stavba ze dřeva a skla doslova vyrůstá směrem vzhůru. Architekti ze studia Apropos Architects v ní propojili současné umění, tradiční řemeslo i odvahu přemýšlet jinak. Co architekty inspirovalo ke tvaru spirály? A jaké byly největší výzvy při realizaci? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky nám poskytli sami autoři návrhu.
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025, která se koná 13. dubna - 13. října v japonské Ósace, je působivou architektonickou vizitkou české kreativity, řemeslné dovednosti a inženýrské odvahy. Elegantní spirálovitá stavba z českého dřeva a skla se pyšní titulem první CLT dřevostavby bez kovové nosné konstrukce na japonském území. Není tedy divu, že už nyní patří mezi nejvyhledávanější zahraniční pavilony celého EXPA. Uvnitř návštěvníky čeká to nejlepší, co současné Česko nabízí – inspirativní stálá expozice ovlivněná filosofií Alfonse Muchy, současné výtvarné umění, špičkové sklářské instalace, živá vystoupení i ochutnávky tradiční kuchyně a piva. Pavilon se nachází na strategickém místě – na křižovatce hlavního bulváru a pobřežní promenády – a zaujme už na první pohled. Jeho silueta se směrem vzhůru rozevírá a působí, jako by vzdorovala zemské přitažlivosti. Zvenčí fascinuje průsvitnou fasádou z uměleckého skla, uvnitř pak návštěvníky vtahuje do pohybu pozvolna stoupající spirála, která je provede čtyřmi patry až na střešní vyhlídkovou terasu.
AA: Tvar národního pavilonu vychází z celkové koncepce projektu. Motivem je cesta jedince a společnosti za rozvojem. Spirála, která směrem vzhůru graduje, tento princip symbolizuje. Tím, jak putujeme životem, rozšiřují se naše obzory, vědomosti a celkově se utváří naše osobnost. To samé platí pro společnost jako celek.
AA: Z předchozí praxe a našich zkušeností víme, jaké jsou limity pro návrh rampy – což vlastně samotná spirála je. Sklony jsou ukotveny i normově. Naše spirála je velice mírná – největší sklon je 1:20. Na výšku 12 metrů se návštěvník dostane po přibližně 260 metrech cesty vzhůru. Obavu, že by spirála byla příliš strmá, jsme nikdy neměli.

Jak se stavěly evropské památky, které zná celý svět?
Možná jste už stáli v úžasu před majestátním palácem Pena v portugalském Sintru, procházeli se ve stínu římského Kolosea nebo vzhlíželi k věžím pařížské Notre-Dame. Ale víte, jak…
AA: Nejtěžší byl celý povolovací proces v Japonsku. Samotná stavba už byla díky přípravě jednodušší. Výzvou byly také místní podmínky – například riziko zemětřesení. Naštěstí k žádnému nedošlo.
AA: Osud pavilonu po skončení výstavy není zcela v našich rukách. Zvažuje se kompletní demontáž a přemístění, nebo prodej jednotlivých částí. Konstrukce je od začátku navržená tak, aby byla demontovatelná – všechny spoje jsou šroubované, vnitřní skladby montované na sucho. Ideálně by podle nás měl pavilon zůstat v Japonsku.
K Vašemu dotazu - návrh samozřejmě s následnou recyklací počítá od začátku. Bylo to i v zadání od investora. Celá konstrukce a fasádní plášť jsou jednoduše demontovatelné. Jedná se o na sebe skládané segmenty. Dbali jsme na to, aby veškeré spoje byly šroubované. I u malého množství ocelových konstrukčních prvků, které v pavilonu máme, nepoužíváme svařované spoje. Veškeré vnitřní skladby jsou realizované suchou montáží. Nebude tedy problém dům následně rozebrat a z místa přesunout.
Týmu Apropos Architects děkujeme za poskytnuté odpovědi a přiblížení jedinečného konceptu českého pavilonu.
Téma: architektura
Podpůrný zdroj informací: https://expo2025czechia.com/