Nové materiály a izolační systémy společnosti Dehtochema Bitumat

Akciová společnost Dehtochema Bitumat zaujímá již několik let nejvýznamnější postavení na českém trhu v oblasti hydroizolačních materiálů na bázi asfaltu, zejména kompletnímu sortimentu asfaltovaných izolačních pásů. Výrobky společnosti i celé kompletní izolační systémy se prostřednictvím dceřiných obchodních firem a dalších kooperujících partnerů výrazně uplatňují také na zahraničních trzích, zvláště pak v Polsku, na Slovensku, v Bulharsku, na Ukrajině, v Německu, Chorvatsku a jinde.

Společnost se soustřeďuje zvláště na oblast střech, avšak v nabídce jsou i speciální výrobky pro izolace spodních a podzemních staveb, pro izolace všech typů mostních konstrukcí a další izolační použití. Každým rokem se výrazným způsobem zvyšuje objem výroby a prodeje pásů s modifikovanou povlakovou hmotou, z nichž řada výrobků modifikovaných elastomery (SBS) je opakovaně oceňována značkou Czech made. Výrobky BITUELAST, POLYELAST, SKLOELAST a jejich další modifikace se v minulých letech uplatňovaly na mnoha významných stavbách. Specialitou je výrobek POLYELAST EXTRA 2000 Design, kde povlaková hmota je modifikovaná směsí plastomerů a elastomerů, nebo pásy modifikované směsnými polymery, z nichž např. typ BITUMELIT je dnes nejpoužívanějším izolačním materiálem pro silniční a dálniční mosty a uplatnil se také na několika významných a rozsáhlých projektech v sousedním Polsku.

V letech 2001 a 2002 došlo také k výraznému rozšíření realizace již dříve představeného střešního systému ELASTOLEP, jehož základem je speciální izolační pás s vysoce lepivou povlakovou hmotou ELASTOLEP PR 3, který je určen k vytváření kompletizovaných tepelně izolačních dílců přímo na střeše bez použití plamene.

Sanační systémy pro ploché střechy

V souladu se současným stavem střešních plášťů plochých střech se společnost Dehtochema Bitumat již několik let soustředí na výrobu speciálních sanačních pásů a vytváření kompletních sanačních systémů.

Tyto sanační systémy jsou koncipovány tak, aby při jejich aplikaci nebylo nutno odstraňovat stávající souvrství střešního pláště. Toto je technologicky i cenově velmi náročné a také z hlediska zabezpečení objektu proti náhlému dešti značně riskantní. Mnohde nelze s demontáží stávajících vrstev uvažovat vůbec, naopak v některých případech to může být jediným možným technicky správným řešením. Pak je ovšem zapotřebí přijmout veškerá opatření nutná pro okamžité zabezpečení střešní konstrukce bezprostředně po odstranění stávající hydroizolace (krytiny), zajistit bezpečnou vertikální dopravu sutě a její dopravu a likvidaci na ekologické skládce.

Nutno zdůraznit neodmyslitelný průzkum stávajícího střešního pláště a stanovení optimální technologie sanace v souladu s požadavkem zákazníka a jeho možnostmi. Žádný ze sanačních systémů není univerzální a v rámci tohoto článku jej ani nelze podrobně technicky vysvětlit a vymezit rozsah vhodnosti jeho aplikace. Toto je možné vždy až po zmíněném seznámení s konkrétními podmínkami.

Sanační systémy resp. materiály z výroby společnosti Dehtochema Bitumat však jedno společné mají – nové souvrství je fixováno ke konstrukci resp. ke stávajícímu souvrství nikoliv celoplošně a nová krytina je na spodním líci opatřena integrovanou mikroventilační vrstvou z netkané textilie, což s dalšími případnými opatřeními umožňuje »dýchání« střešního pláště, jinými slovy postupný odvod zabudované vlhkosti do ovzduší. Aplikaci všech následně uvedených příkladů sanačních systémů musí předcházet příslušná příprava – úprava povrchu stávající krytiny, zvláště pak odstranění nerovností. Vzdutiny na krytině se odříznou, avšak zpět neuzavírají (nepřeplátují). Prohlubně se vyplní kupř. volně položenými přířezy asfaltových. pásu.

Systém na stávající krytinu z asfaltových izolačních pásů, která není oddělena od podkladu nebo vzájemně mezi sebou:

  • asfaltový pás Bitusan ST nebo SR bodově natavený nebo bodově lepený + krycí pás Extrasklobit PR Design nebo Polyelast Extra Design (dvouvrstvý) systém;
  • asfaltový pás Bitusan PR M5 design bodově natavený nebo bodově lepený (jednovrstvý) systém.

Systém mechanicky kotvený na stávající krytinu zpravidla z asfaltových izolačních pásů (není podmínkou):

  • Bitusan ST mechanicky kotvený + krycí pás Extrasklobit PR Design (dvouvrstvý) systém;
  • Bitusan MK 4 Design mechanicky kotvený nebo Polyelast Extra MK 5 Design mechanicky kotvený (jednovrstvý) systém.

Systém s doplňkovou tepelnou izolací z pěnového polystyrenu na stávající krytinu z asfaltových izolačních pásů resp. jiný typ krytiny:

  • desky z pěnového polystyrenu lepené k podkladu resp. mechanicky kotvené;
  • asfaltový izolační pás s lepivou povlakovou hmotou Elastolep PR 3 + krycí pás Polyelast Extra Design nebo Polyelast Extra 2000 Design (dvouvrstvý systém).

Novinky roku 2002 – Samolepicí pásy

Na základě praktických zkušeností získaných s asfaltovým izolačním pásem se zvýšenou lepivostí ELASTOLEP PR 3 a v souladu s vývojovými trendy ve vyspělých státech bylo u spol. Dehtochema Bitumat rozhodnuto o vývoji řady samolepících pásů. Vedle jejich výrazného přispění k životnímu prostředí se tyto materiály vyznačují zvláště jednoduchostí a rychlostí pokládky, jednoduchým a dokonalým řešením všech detailů izolačních systémů a také možností provádění izolačních prací svépomocí a bez zvláštního vybavení.

Na sklonku roku 2002 byla ukončena certifikace následující řady pásů s povlakovou hmotou modifikovanou elastomery s příměsí adhezních přísad:

ELASTOLEP EXTRA PRje pás s nosnou vložkou z netkaného polyesterového rouna, které je impregnováno asfaltem. Povrchovou úpravu pásu tvoří na jeho spodním líci speciální lehce odstranitelná separační folie z plastů, na horním líci jemnozrnný minerální posyp a odstranitelná folie v šířce 120 mm.

ELASTOLEP EXTRA PR PE je pás s nosnou vložkou z netkaného polyesterového rouna, které je impregnováno asfaltem. Povrchovou úpravu pásu tvoří na jeho spodním líci speciální lehce odstranitelná separační folie z plastů. Na horním líci pak PE folie.

ELASTOLEP EXTRA PR DESIGN je pás s nosnou vložkou z netkaného polyesterového rouna, které je impregnováno asfaltem. Povrchovou úpravu pásu tvoří na jeho spodním líci speciální lehce odstranitelná separační folie z plastů, na horním líci pak hrubozrnný minerální posyp a odstranitelná folie v šířce 120 mm.

ELASTOLEP EXTRA AL je pás se spřaženou nosnou vložkou z AL folie a netkané skelné rohože, povrchovou úpravu pásu tvoří na jeho spodním líci speciální lehce odstranitelná separační folie z plastů, na horním líci pak jemnozrnný minerální posyp a odstranitelná folie v šířce 120 mm.

Typické použití těchto výrobků:

ELASTOLEP EXTRA PR – pás se používá pro izolace proti zemní vlhkosti a izolace proti vodě, která nepůsobí na konstrukci hydrostatickým tlakem – např. izolace balkonů, teras a izolace podlah a stěn v malých provozech. Na střechách se používá jako podkladní pás pod uzavírací natavitelný izolační pás nebo pod střešní asfaltové šindele a jiné skládané krytiny. Zpravidla se klade na silikátový podklad opatřený základním penetračním nátěrem, na střechách také na desky z pěnového polystyrenu.

ELASTOLEP EXTRA PR PE – pás se používá pro shodné účely popsané v předchozím odstavci. Na střechách jako podkladní pás pod uzavírací samolepicí izolační pás.

ELASTOLEP EXTRA PR DESIGN – pás je určen k vytváření finálních vrstev povlakových krytin střech a zvláště k řešení jejich detailů. Zpravidla se klade na podkladní pás ELASTOLEP EXTRA PR PE.

ELASTOLEP EXTRA AL – pás se používá jako ochrana proti zemní vlhkosti. Zpravidla se klade na silikátový podklad opatřený základním penetračním nátěrem nebo na kovový podklad.

Novinky roku 2002:

Pásy pro požárně nebezpečné prostory
V minulém roce byl u společnosti Dehtochema Bitumat rovněž ukončen vývoj a provedeny příslušné zkoušky asfaltových izolačních pásů elastomerového typu, určených pro povlakové krytiny střech v požárně nebezpečných prostorách. Výrobky splňující náročné podmínky příslušných předpisů, současně s modifikací typu SBS, se na našem trhu vyskytují doposud velmi sporadicky, což je zajisté v rozporu se stále se zvyšujícími obecnými požadavky na požární bezpečnost budov.

Střešní systémy s tepelnou izolací na bázi alternativně pěnového polystyrenu a minerálních (skelných) vláken s použitím nových izolačních pásů budou představeny před zahájením stavební sezóny 2003.

ASFALTOVÉ ŠINDELE

Akciová společnost Dehtochema Bitumat, která je největším českým a na českém trhu také nejvýznamnějším výrobcem asfaltovaných izolačních pásů, vyrábí v obou svých závodech v Bělé pod Bezdězem i v Oslavanech u Brna již po několik let také asfaltové šindele. Typy obdélník, bobrovka a zejména delta našly své uplatnění na stovkách šikmých střech rodinných domů, rekreačních staveb, obchodních i průmyslových objektů, sportovních pavilonů i staveb historických. Módní vlna tohoto typu krytiny přišla do Evropy ze Severní Ameriky již před mnoha lety a stále se zvyšující objem výroby a prodej asfaltových šindelů nejen na našem trhu svědčí o tom, že i v budoucnu asfaltový šindel bude na stavebním trhu úspěšným konkurentem pro ostatní typy skládaných krytin. S tím samozřejmě úzce souvisí stálá inovace v nabídce asfaltových šindelů. Na trhu se dnes běžně setkáváme s mnoha tvary šindelů, které se dodávají v široké barevné škále včetně barev melírovaných a kombinovaných, zvyšuje se kvalita používaných základních surovin – asfaltů, minerálních plniv, nosných textilních vložek.

Aplikaci »šindelových« střech usnadňují a stupeň jejich spolehlivé funkce zvyšují kvalitní podkladní pásy nebo folie, doplňkové prvky jako odvětrávače, lapače sněhu, veškeré prvky klempířské z osvědčených materiálů, nerezavějící kotvící prvky a samozřejmě vlastní šindelové šablony opatřené samolepicími body z vysoce lepivého asfaltu nebo dokonce šablony se samolepicí úpravou jejich spodního líce. Spolehlivé utěsnění veškerých střešních prostupů a styků krytiny s oplechováním a jinými konstrukčními prvky zajišťují vysoce kvalitní trvale plastické tmely a lepidla.

Vedle zmiňované velmi vysoké technické a technologické úrovně dnešních asfaltových šindelů a doplňujících prvků zákazníci u tohoto typu skládané krytiny oceňují zejména:

  • nízkou plošnou hmotnost povlakové krytiny (kolem 10 kg/m2), která je ideální pro nové pokrytí stávajících sanovaných střech a u novostaveb přináší úsporu na střešní konstrukci;
  • možnost aplikace na sklonech střech od 15 do 90° s možností jednoduchých opatření v případech, blížících se těmto mezním hodnotám;
  • širokou škálu barev a tvarů;
  • vzsokou variabilitu při aplikaci včetně veškerých doplňkových prvků;
  • nízkou pořizovací cenu materiálu;
  • rychlou a jednoduchou aplikaci s možností svépomocné aplikace, což nadále výrazně snižuje celkové náklady na výstavbu střechy;
  • prakticky žádnou nutnost údržby krytiny po celou dobu její životnosti;
  • vysokou životnost krytiny 40 – 50 let a tomu odpovídající záruční dobu poskytovanou běžně v délce 10 – 15 let.

Všechny výše uvedené skutečnosti, které jsou již po mnoho let dokládány praktickými zkušenostmi, vedly u společnosti Dehtochema Bitumat k rozhodnutí o vybudování zcela nového výrobního zařízení v závodě Oslavany výhradně pro výrobu asfaltových šindelů. Kapacitní ani technologické možnosti stávajících zařízení neumožňovaly zvýšení objemu výroby ani výrobní škály a navíc výroba šindelů probíhala na úkor výroby žádaných asfaltovaných izolačních pásů.

Jak je už u dynamicky se rozvíjející společnosti Dehtochema Bitumat zvykem, od definitivního rozhodnutí k jeho realizaci nebývá příliš daleko. A tak během několika měsíců byla v oslavanském závodě vybudována kompletní moderní linka, jejíž základní technologická součást řízená počítačem zajišťující míchání různých barev posypového materiálu byla v měsíci červenci 2002 dodána od špičkové zámořské firmy. Toto zařízení, známé v odborných kruzích pod názvem BLENDER, umožňuje nastavení libovolných barevných kombinací vždy z několika základních barev, které pozvolna přecházejí z jednoho odstínu do druhého a vytvářejí na střeše efektní estetický dojem.

Součástí výrobního zařízení je také kompletně nové asfaltové hospodářství, umožňující pracovat se speciálními druhy asfaltů určenými pro šikmé a strmé plochy a to zcela nezávisle na stávajícím hospodářství, které je součástí výrobní linky pro asfaltové pásy. V souvislosti s tím se na sklonku léta dokončuje v závodě Bělá pod Bezdězem nová oxidační kolona, která plně pokryje spotřebu asfaltu nové výrobní linky v Oslavanech.

V září 2002, po kompletaci celého zařízení mnohamilionové hodnoty, byl u společnosti Dehtochema Bitumat zahájen zkušební provoz asfaltových šindelů nové generace. Jako první přijde v roce 2003 na řadu typ OBDÉLNÍK v barevných kombinacích šedočerná a černá, červenočerná a červená a následně kombinace na bázi zelené, hnědé a další dle zájmu zákazníků. Následovat bude tvar hexagonál, který bude vynikat mimo jiné mimořádně zajímavou cenou, a dále tvary bobrovka a delta. Po nájezdu na plnou výrobní kapacitu bude zastavena výroba stávajících šindelů Delta a Bobrovka v závodě Bělá.

Avšak tímto výčet nových výrobků společnosti Dehtochema Bitumat nekončí. Jak se zde již stalo tradicí, výroba nových šindelů bude doplněna vším potřebným tak, aby zákazník obdržel vždy kompletní technologii a komplexní služby. Nadále budou dodávány odvětrávací prvky pro všechny typy šindelů, doplňkový sortiment bude dále rozšířen o těsnicí za studena zpracovatelné tmely a lepidla, zákazník bude mít možnost využít prefabrikované vysoce kvalitní těsnicí hmoty Elastibit S.

V průběhu roku 2003 bude představen nový typ podkladního pásu pod nové šindele s modifikovanou asfaltovou hmotou, který nahradí současně používaný pás V 13. Tento nízkogramážní výrobek bude znamenat další úsporu hmotnosti krytiny jako celku, zejména však úsporu pracnosti a výrazně lepší užitné vlastnosti.

Šindele opatřené samolepicími body budou později doplněny o typ šindele se samolepicím spodním lícem a v kombinaci s podkladním samolepicím pásem ELASTOLEP EXTRA PR 3 umožní aplikaci skládané šindelové krytiny na minimálním spádu podkladu.

V rámci rozšiřování služeb zákazníkům bude spol. Dehtochema Bitumat od roku 2003 nabízet kompletní provedení střešní šindelové krytiny včetně potřebných doplňkových prvků prostřednictvím svých smluvních partnerů – autorizovaných aplikačních firem, rozmístěných na celém území České republiky. Zákazník tak bude mít možnost zadat provedení střešní krytiny tzv. na klíč přímo jejímu výrobci, který mu poskytne sám příslušné záruky na funkčnost této krytiny jako celku. Tato záruka je garantovaná jednak vysokým ekonomickým potenciálem společnosti Dehtochema Bitumat, jednak pojistnou smlouvou u České pojišťovny, týkající se pojištění odpovědnosti za škodu včetně odpovědnosti na výrobek na pojistnou částku 10 mil. Kč.

Autor:
Foto: Archiv firmy