Operační program pro průmysl a podnikání

Součástí pestrého přednáškového a diskusního programu na 9. Českém cihlářském kongresu, který se konal 27.října 2004 v Čejkovicích (samostatnou zprávu o této akci uvádíme na jiném místě tohoto časopisu), hovořil Václav Knorr1 s ministerstva průmyslu a obchodu o možnostech získání podpor z fondů Evropské unie. Přestože jeho přednáška zazněla před cihláři, její záběr je všeobecný.

Strukturální a regionální politika zaujímá jedno z dominantních míst v rámci celkové hospodářské politiky zemí EU. Vede k posilování hospodářské s sociální soudržnosti v rámci všech zemí EU. Úsilí je zaměřeno na snižování rozdílů mezi jednotlivými regiony, což v praxi znamená, že je podporován rozvoj nejvíce znevýhodněných regionů a venkovských oblastí členských zemí. Hlavním nástrojem této politiky jsou v současné době následující čtyři strukturální fondy určené k financování projektů:
• Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF)
• Evropský sociální fond
• Evropský zemědělský a usměrňovací fond
• Finanční nástroj na podporu rybolovu

Dalšími finančními nástroji je Kohezní fond, který existuje od roku 1993 a poskytuje prostředky těm členským zemím, které nedosahují 90 % průměrné úrovně HDP na obyvatele. Je určen pro financování velkých projektů rozvoje infrastruktury a životního prostředí. Dále je to Evropská investiční banka, která poskytuje nebo garantuje úvěry.

Operační programy
Praktickou realizaci, tedy způsob a pravidla čerpání fondů pro konkrétní účel, naplňují operační programy. Základní podmínkou pro získání prostředků z fondů EU je příprava potřebných programových dokumentů. Členský stát zpracuje tzv. Národní rozvojový plán (NRP), na jehož základě Evropská komise (EK) formuluje tzv. Rámec podpory společenství (RPS), ve kterém jsou definovány cíle, jichž má být dosaženo, a objem i forma finační spoluúčasti EU na jejich zabezpečení.


Tab. 1: Veřejné náklady na OPPP 2004 - 2006 pro ČR

Na základě schváleného RPS předkládá členský stát jednotlivé Operační programy pro různé sektory hospodářského života. Po schválení těchto dokumentů Komisí může začít čerpání prostředků a realizace. Český NRP má šest základních priorit:
• Posílení konkurenceschopnosti průmyslu a podnikatelských služeb
• Rozvoj dopravní infrastuktury
• Rozvoj lidských zdrojů
• Ochrana a zkvalitňování životního prostředí
• Rozvoj venkova a mutlifunkčního zemědělství
• Rozvoj cestovního ruchu

Cílů Národního rozvojového plánu bude dosaženo realizací pěti Operačních programů (OP). Sektorově jsou zaměřeny čtyři programy:
• OP průmysl a podnikání - OPPP (v gesci MPO)
• OP infrastuktura (v gesci MŽP)
• OP rozvoj lidských zdrojů (v gesci MPSV)
• OP rozvoj venkova a multifunkční zemědělství (MZe)

Regionálně je zaměřen Společný regionální program v gesci MMR. Těžiště našeho NRP leží v Operačním programu průmysl a podnikání.

Operační program pro průmysl a podnikání 2004 až 2006
Cílem programu je zachovat a efektivně rozvíjet průmysl a podnikání, účinně přispívat ke zvyšování hospodářské výkonnosti výrobní základny a podpora potřebné strukturální změny průmyslu. Pomoc se soustředí na rozvoj malých a středních podniků, podporu inovačních aktivit v průmyslu a výrobní technickou, ekonomickou a organizační restrukturalizaci podniků, oborů a odvětví, včetně odstraňování ekologických zátěží. Vzhledem k tomu, že Česká republika vstoupila k EU vloni v květnu, zahrnuje vypracovaný OPPP zkrácené programovací období 2004 až 2006.) Ve zkráceném programovacím období 2004 až 2006 je OPPP založen na 3 prioritách:
Priorita 1: Rozvoj podnikatelského prostředí – opatření jsou zaměřena na výstavbu, regeneraci a rozvoj podnikatelské infrastruktury, zlepšení prostředí pro rozvoj lidských zdrojů v průmyslu a podnikání, rozvoj a zkvalitňování informačních a poradenských služeb a na podporu infrastruktury pro průmyslový výzkum, vývoj a inovace.
Priorita 2: Rozvoj konkurenceschopnosti podniků - opatření jsou zaměřena na pomoc začínajícím podnikatelům a malým a středním podnikům s rozvojovým potenciálem (MSP), podporu inovačních procesů vedoucích k vývoji nových výrobků, technologií a služeb, podporu efektivního a úsporného nakládání s energií v podnikatelském sektoru.
Priorita 3: Technická pomoc - opatření jsou zaměřena na poskytování financování zařízení, realizaci, monitorování a kontrolu operací OPPP, na studie, pilotní projekty, na rozvoj informačního systému a publicitu.

OPPP je financován pouze z jednoho strukturálního fondu, a to z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Financování projektů bude realizováno prostřednictvím koordinovaného využití finančních prostředků z Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF), finančních nástrojů ČR a finančních prostředků hospodářských subjektů předkládajících žádost.
Tabulka č. 1 uvádí veřejné náklady (zdroje z ERDF a ze státního rozpočtu ČR). Zdroje soukromého sektoru (nejsou uvedeny v tab. 1) představují spoluúčast příjemců podpory ve výši cca 50 %. V rámci OPPP se na vybrané projekty poskytuje podpora formou dotace nebo zvýhodněného úvěru. Podporu je možno čerpat z 11 programu. Stručný přehled uvádí tabulka č. 2. Čerpání finančních prostředků z OPPP je podmíněno splněním všeobecných kritérií týkajících se předložených projektů, žadatelů i výše a formy vyplácených dotací a úvěrů i specifických kritérií jednotlivých programů podpory. Ke každé žádosti o projekt se budou předkládat potřebné dokumenty prokazující splnění požadovaných všeobecných i specifických podmínek.


Tab. č.2

Obecné přílohy:
• Projekt – podnikatelský plán
• Plán financování projektu
• Písemný doklad prokazující zajištění zdrojů na spolufinancování projektu
• Živnostenský list, koncesní listina, výpis z obchodního rejstříku ne starší 3 měsíce, nebo jiné oprávnění k podnikání
• Doklady o majetkoprávních vztazích k místu podnikání/sídlu žadatele
• Vyjádření stavebního úřadu – stavební povolení nebo ohlášení stavby, smlouva o dílo, rozpočet stavby, pokud je součástí projektu
• Údaje o ekonomických vazbách žadatele
• Přiznání k dani z příjmů (potvrzená finančním úřadem) za období posledních dvou let existence žadatele, není-li uvedeno jinak.
• Čestná prohlášení žadatele o vypořádání závazků vůči státu, ČSSZ, zdravotním pojišťovnám, státním fondům a závazků v obchodním styku starších než 180 dní.

Dále čestná prohlášení, že na něj nebyl prohlášen konkurs, že mu nebylo povoleno vyrovnání, nebyl zamítnut návrh na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku a že na majetek žadatele není veden výkon rozhodnutí.

Organizační zabezpečení zajišťuje jako řídící orgán MPO (www.mpo.cz). Administraci většiny projektů zajišťuje CzechInvest (www.czechinvest.org).

Literatura a zdroje:
[1] Sborník přednášek z 9. Českého cihlářského kongresu, CSČM 2004.

1 Ing. Václav Knorr, Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, URL: http://www.mpo.cz
Autor:
Foto: Archiv firem