Osobní alarm nové generace

Kromě zabezpečení bytu, domu, auta či provozování kamerového systému je pro dobrý pocit bezpečí vhodné mít u sebe individuální prostředek osobní ochrany (osobní alarm, paralyzér či intenzivní svítilnu). Pokud jste již v seniorském věku nebo jste tělesně postiženi, určitě vám může pomoci osobní alarm nové generace spojený se službou tísňové péče.

Pomocí zařízení, které má klient u sebe doma, v bytě, či domě, se může kdykoliv v případě nouze spojit s operátorkami, které zařídí vše potřebné pro jeho pomoc.

Klient má u sebe, nejlépe na ruce nebo na krku, tlačítko s jehož pomocí se v případě potřeby spojí s operátorkami. Velice citlivý mikrofon v zařízení zaručí, že se klient s operátorkami uslyší, aniž by musel být přímo fyzicky u přístroje v momentě, kdy s nimi mluví. Operátorkám se na obrazovce monitoru zobrazí veškeré potřebné informace o klientovi a mohou podniknout další potřebné kroky.

Operátorky v centrále pro příjem hlášení

Cílem osobního alarmu nové generace je:

  • Snížit následky nehody, která se přihodí přímo v bytě nebo v domě.
  • Zajistit maximální možnou délku života ve vysokém věku v domácím prostředí.
  • Pomoci seniorům a zdravotně postiženým lidem udržet si svoji nezávislost.
  • Poskytovat celodenní a celorepublikovou službu.

Jak služba funguje?

  1. Jednoduše. Stisknete nouzové tlačítko, které můžete nosit volně nebo na ruce, či jako přívěšek.
  2. Jakmile stisknete nouzové tlačítko, okamžitě zaktivujete ústřednu.
  3. V případě, že máte pádový detektor a dojde u vás k pádu či ztrátě vědomí, bude tento detektor aktivován automaticky.
  4. V tom momentě jste spojeni přes ústřednu s centrálou.
  5. Vyškolení operátoři (zdravotní sestry) mají v tu chvíli umožněno s vámi mluvit přes mikrofon v ústředně, aniž byste museli být přímo u nich.
  6. Operátorky zajistí situaci a vy dostane potřebnou pomoc, v podobě lékaře, rychlé záchranné služby nebo pozorného souseda, co nejdříve.
Osoba vybavená pádových detektorem je avizována centrále

Tři různé programy

V současné nabídce firem je možné si vybrat ze 3 programů, které jsou přizpůsobeny dle potřeb klientů.

Základním programem je tzv. „žlutý program”. Ten zajišťuje nepřetržitý 24 hodinový dohled nad seniorem například alarmem. Udržuje a pravidelně aktualizuje údaje o klientovi, přijímá nouzový signál, udržuje hlasovou komunikaci s hlídanou osobou, zajistí záchrannou službu atd.

Vyšší stupeň služeb nabízí „zelený program”. Oproti základnímu umožňuje komunikaci se záchrannou službou a ověřování stavu osoby, kontaktování lékaře, vypracování zprávy pro osoby určené klientem a lékaře určeného klientem, uložení do elektronického archívu a také pravidelné volání 2 × týdně.

Nejrozsáhlejší portfolio služeb obsahuje „modrý program”. Mimo obsahu zeleného programu je v nabídce navíc upomínková služba (připomenutí užití léku, návštěvy lékaře, výročí členů rodiny apod.), aktivní spolupráce s určeným lékařem, klíčová služba a zajištění místa, pokud je klient odvezen k ošetření či do nemocnice, podle předem dohodnutých instrukcí.

K zajištění služby je nutné zařízení, které má klient instalováno doma, nebo na místě, kde se nejvíce zdržuje. Zařízení je za určitých podmínek mobilní a lze jej tedy využívat jak doma, tak i na chatě. Je však nutná technická a telekomunikační příprava, řešení problému je individuální. Dosah od ústředny ke klientovi je 100 metrů.

Nákup zařízení

Dostupné jsou dvě verze elektronického zařízení nutného k zajišťování popisované služby.

Lehká verze

Lehká verze je vybavena vodě odolným nouzovým tlačítkem, ústřednou a telefonním komunikátorem. Tato verze zařízení umožní přivolat si stisknutím tlačítka pomoc prostřednictvím dispečinku. Je možné prostřednictvím vestavěného mikrofonu a reproduktoru hovořit s operátorkou GMA pracoviště, která zajistí rychlou pomoc. Pomocí tlačítka můžete také přijímat běžné hovory na pevné lince například z postele, což je velmi dobré pro osoby se sníženou mobilitou.

Nouzové tlačítko

Těžká verze

Těžká verze se vyznačuje možností připojit více přídavných zařízení. Ve výbavě je zařazeno nejen nouzové tlačítko, ale i unikátní pádový detektor. Detektor pádu je zařízení, které je tak malé a lehké, že jej můžete nosit bez povšimnutí. Baterií napájené zařízení obsahuje mikroprocesor a vysílač. Detektor pádu spolehlivě odhalí pád toho, kdo jej nosí a spojí jej ihned s ústřednou. Pokud se pozice detektoru nezmění během následujících 15ti sekund, detektor vyhlásí poplach. Takovéto řešení minimalizuje případy planých poplachů. Detektor má zabudované nouzové tlačítko, které nahradí běžné nouzové tlačítko v případě, že jej nemůže dotyčná osoba stisknout. Centrála umí rozeznat, ze kterého zařízení byl poplach odeslán. Detektor pádu je doporučen všem, u kterých je zvýšené riziko pádů a kteří nemusejí být v té chvíli schopni vyvolat poplach přímým stisknutím tlačítka, ale také pro ty, kdo trpí epilepsií nebo vedlejšími účinky některých léků. K těžké verzi lze také připojit až 16 dalších rozličných komponentů jako vanové táhlo, podložku, sledující pohyb nemocného, kouřový a záplavový detektor, prostorové detektory, které sledují pohyb v místnosti atd. Podmínkou pro činnost zařízení je pevná telefonní linka. V současné době je testován GSM modul, který bude brzy uveden na trh. Pokud zmáčknete nouzové tlačítko omylem a tím se spojíte s dispečinkem, není se čeho obávat. Pouze službě vysvětlíte, co se stalo. Kvůli nechtěnému spojení s centrálou pro klienta nevyplývají žádné další následky či platby.

Detektor pádu
Čidlo do postele

Ochrana osobních dat je zaručena

Informace, které klient poskytne cen trále, jsou chráněny proti jakémukoliv zneužití. Jsou vesměs zdravotního charakteru – zdravotní historie, jaké léky u -žíváte, náklonnost k alergiím, ale například i jak se nejrychleji dostat do vašeho domova pro případ poplachu. Další ob lastí jsou seznamy osob, které chcete vy rozumět.

Financování zařízení a jeho montáže

Financování je možné 3 způsoby; pronájmem zařízení, splátkovým nákupem za řízení anebo jednorázovým nákupem zařízení – vždy buď v lehké či těžké verzi.

A důležité upozornění na konec

Poplatky za popisovanou službu centrálního dispečinku jsou podle zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách od počitatelné z příspěvku na péči, o který může žádat každý občan se zdravotním postižením. V případě pronájmu zařízení lze také měsíční služby a pronájem zařízení sečíst v měsíčních splátkách a senior může mít vše hrazené z tohoto příspěvku, tedy zadarmo. O příspěvku na péči rozhodují od 1. ledna 2007 obecní úřady s rozšířenou působností, kam také svou žádost o dávku směřujte.

Autor:
Foto: Archiv firmy