Použití Fermacellu na historicky významných stavbách

Stále častěji se setkáváme s materiálem sádrovláknitých desek – Fermacell i v běžnějším použití. Jedná se nejen o průmyslové haly nebo objekty, tento materiál se dostal i do nemocnic, bytů, kanceláří, ale i do škol. Jedná se o široko využitelný materiál suché výstavby, který lze použít na stěny, stropy, podlahy i příčky. Mgr. Luboši Mátychovi, řediteli školy, kde byl právě Fermacell použit, jsme položili několik otázek týkajících se jak školy tak i aplikace Fermacellu.

Jak se Vaše škola ocitla v této budově? Můžete také prozradit, z jakého období budova pochází a je-li historicky cenná?
Dnešní budova SOŠ a SOU železničního a stavebního Šumperk vznikla původně jako hrad, který byl na přelomu 15. a 16. století přestavěn na zámek. Petr z Žerotína si ho dokonce zvolil za rodové sídlo. Město zámek od Žerotínů koupilo v roce 1569. Na znehodnocení objektu se podíleli Švédové za třicetileté války, zhoubný požár roku 1669, ale také jeho nevhodné využití, byl zde mimo jiné měšťanský pivovar. Přes množství stavebních úprav je bývalý zámek cennou památkou, která je evidována ve státním seznamu.
Při stavebních pracích se v přízemí západního křídla našel kamenný portál a dvě skvěle dochovaná renesanční okna. Teprve důkladný průzkum snad ozřejmí, z kterého období okna vlastně pocházejí. Ale již panují názory, že jejich vznik může souviset s přestavbou, kterou na původním hradě prováděli Tunklové z Brníčka. Ti, jak známo, 4. června 1490 ve svém šumperském sídle hostili výkvět moravské šlechty a zástupce slezských stavů, aby se zde dohodla společná volba nového českého krále Vladislava Jagelonského.
Okna byla osazena původně v 1. poschodí tohoto křídla a podle všeho osvětlovala rytířský sál, v němž se setkání pánů pravděpodobně odehrávalo. Krátce v poválečném období sloužila budova jako vojenské skladiště, v padesátých letech byla zakoupena Ministerstvem dopravy za účelem zřízení železničního učiliště. Od této doby se začíná psát historie naší školy.

Kdy jste začali s rekonstrukcí celého areálu a jakým způsobem se všechny vnitřní úpravy vyvíjely a realizovaly?
Rekonstrukce celého areálu byla zahájena v roce 1989 opravou školní budovy na Hanácké ulici, která tvoří zázemí pro výuku studentů nástavbového studia. Zde byly použity klasické stavební materiály.
Roku 1997 jsme pokračovali přestavbou kuchyně, jídelny, dílen a zázemí odborného výcviku v areálu hlavní budovy na Bulharské ulici. V roce 2000 nám byly přiděleny finanční prostředky pro dokončení díla. Termíny nás donutily hledat materiály bez mokrého procesu. Získali jsme informace o Fermacellu, který splňoval požadavky na pevnost, zvukovou neprůzvučnost a požární odolnost. V období, kdy se pohybovaly venkovní teploty okolo –20 °C, byly v krátké době vybudovány stěnové příčky, podhledy (F60) a podlahy. Pro jednoduchost údržby je v učeb-nách Fermacell kryt linem,v prostorách sociálních zařízení je na Fermacell přímo nalepena dlažba.
Velkou výhodou Fermacellu je jeho univerzální použití pro všechny druhy staveb se zvláštním využitím při generálních opravách kulturních památek, jako je např. šumperský zámek, kde sídlí naše škola nebo Severomoravské divadlo v Šumperku. Šumperská firma, která si osvojila zkušenosti s tímto ojedinělým materiálem, získala velkou zakázku při opravách zámku Konopiště. Fermacell je vhodný pro kompletní výstavbu od rodinných domků až po víceúčelové několikapatrové budovy.

Vnitřní úpravy se zejména týkají podlah, úprav stěn, příček a celkové rekonstrukce chodeb s použitím materiálu vhodným pro suchou výstavbu - Fermacell. Jaké máte zkušenosti s použitím tohoto materiálu během výstavby za provozu?
Naše zkušenosti jsou více než dobré. Největší výhody jsme ocenili již při vlastní realizaci. Rychlost montáže, vyloučení mokrého procesu, lehká zpracovatelnost, minimální technologické prostoje, malé zatížení vodorovných konstrukcí. To jsou výhody, které nám »usnadnily život« hned zpočátku.
Dnes fungujeme v opravené části budovy v plném provozu již druhým rokem a mohu zodpovědně říci, že konstrukce z desek Fermacell obstály na jedničku. Nejen že se neobjevily žádné poruchy, ale desky s úspěchem odolávají i »působení našich žáků«. Mimořádně pozitivně hodnotím kvalitu podlah, u kterých jsme se obávali bodového poškození od židliček, na kterých se naši žáci rádi »houpou«. Naše obavy se však nevyplnily a materiál i v tomto bodě obhájil své předem deklarované vlastnosti.

Vaše škola připravuje studenty pro profesní dráhu ve stavebnictví v oborech jako klempíř, instalatér, tesař, pokrývač, zedník a dalších, které jsou neodmyslitelně svázány s touto oblastí. Jaké máte zku-šenosti s uvedením vašich studentů do praxe? Mají s ohledem na jiné školy lepší znalosti?
To je velmi zajímavá otázka. Narazili jsme na ni letos už jednou, a to když jsme zjišťovali uplatnění našich absolventů v pra-xi pro potřebu grantu vyhlášeného MŠMT. Bohužel neexistují žádné oficiální statistiky, na úřadu práce se nám podařilo zjistit jen krátkodobý stav evidence našich žáků mezi uchazeči o zaměstnání. Bylo milým zjištěním, když jsme v seznamech našli k 25. 3. 2003 pouze 6 jmen, z nichž tři (vyřazení z evidence) se k 1. 9. 2002 vrátili zpět do školy a zbývající tři od nás odešli ještě před ukončením studia. Lze tedy říci, že naši absolventi nacházejí 100 % uplatnění v praxi. Ve většině případů odcházejí na prvních několik let praxe do menších soukromých firem, někteří hledají práci ve velkých městech.
Specialitou školy je snaha připravit pro naše žáky ucelený systém vzdělávání. Snažíme se uspokojit všechny absolventy 9. tříd ZŠ se zájmem o stavebnictví. Pro nejtalentovanější otevíráme 4letý studijní obor Inženýrské stavitelství se zaměřením na železniční stavitelství, pro ty s horšími studijními výsledky potom široké spektrum stavebních řemesel. Často se v praxi setkáváme s tím, že žáci projeví zájem o dvouleté nástavbové studium oboru STAVEBNÍ PROVOZ, které je ukončeno maturitní zkouškou.

Jako jedna z mála škol vyučujete i novější metody suché výstavby za použití sádrovláknitých desek Fermacell. Mají studenti možnost setkat se s materiálem přímo na stavbách a jakou cestou je celá výuka směřována?
Je pochopitelně v našem zájmu zajistit našim studentům a učňům odbornou praxi na stavbách, kde se využívají sádrovláknité desky Fermacell. Zkušenosti s tímto materiálem získávají např. při rekonstrukci naší školy nebo na stavbě topenářského centra firmy TESPO v Šumperku. Při využití nových materiálů spolupracujeme s projektanty a stavebními firmami. Firma FELS Praha nám zajistila detailní seznámení s pracovními postupy a technickou dokumentací. Doplnila tak technické vzdělání našich pedagogických pracovníků, kteří provádějí nejen výuku našich žáků, ale i dospělých. Snahou naší školy je celoživotní vzdělávání. Proto v zimních obdobích pořádáme pro stavební firmy předváděcí akce a výukové kurzy. Bez aktivit naší školy by řada dospělých pracovníků neměla možnost se seznámit s řadou nových materiálů a technologií.

Autor: Lada Slusarčuková
Foto: Archiv firmy