RAKO - stálice na evropských trzích

Zájem o keramické závody RAKO a.s. v posledních letech stoupá nejen po stránce obchodní , ale i po stránce přetransformování společnosti. Dravá obchodní politika by mohla být vzorem pro mnoho dalších firem. Dokazují to i úspěchy dosažené na IBF Brno 2002, kde byla předvedena série AFRICA a získala tak ocenění. Zeptali jsme se na tyto a další otázky týkající se právě společnosti RAKO Ing. Petra Stejskala vykonávajícího funkci obchodního ředitele a Ing. Herberta Krause – product managera.

Jak probíhá proces integrace firmy RAKO a.s. do skupiny LASSELSBERGER a jaké bude mít vaše společnost postavení v rámci celé skupiny?
   V zásadě nelze hovořit o žádném procesu integrace, protože stále nebyl vydán souhlas Úřadu pro hospodářskou soutěž s majetkovým propojením firmy RAKO s ostatními členy skupiny Lasselsberger v České republice. Vzhledem k tomu, že i případné kladné vyjádření Úřadu bude obsahovat určité podmínky chování dotčených subjektů na tuzemském trhu, nemá smysl cokoli předčasně zahajovat, protože by to mohlo přinést neefektivní či docela zbytečné vynakládání nemalých prostředků.

V souvislosti se jmenováním nového vedení bychom vás poprosili o krátké zhodnocení hospodářských výsledků firmy RAKO a.s. a jeho pozici na českém a zahraničním trhu?
   Firma RAKO nepatrně překonala v prodeji keramických obkladů velmi dobrý výsledek roku 2000, což představuje prodej téměř 12,1 mil. m2 obkladů a dlažeb. Celkové tržby byly také rekordní a dosáhly výše 2,225 miliardy korun. Na vytvořeném zisku 128 milionů korun se zásadním způsobem negativně promítly kursové ztráty způsobené na trzích západní Evropy nepřirozeně silným kursem české koruny, které byly za rok 2001 vyčísleny na 70 milionů korun. Tento pro nás nepříznivý trend ve vývoji kursů eura i dolaru bohužel v letošním roce ještě dále zesílil.
   Na tuzemském trhu si RAKO udrželo vedoucí pozici. I přes meziroční pokles prodeje o 100 tisíc m2 na 4,82 mil. m2 se podařilo zvýšit tržby v České republice o téměř 50 mil. Kč, a to zejména díky lépe strukturované nabídce sortimentu v porovnání s předchozími roky a rozšířením nabídky v luxusnějším segmentu trhu. Při hodnocení pozice firmy na exportních trzích je nezbytné rozlišovat podle teritorií. V Západní Evropě jsme se soustředili na potvrzení pověsti značky RAKO jako spolehlivého dodavatele objektových obkladů, zatímco ve Východní Evropě budujeme image značky stejným způsobem jako na domácím trhu, tzn. jako špičkového dodavatele kompletního sortimentu keramických obkladů držícího dlouhodobě nejvyšší standard jak v oblasti kvality tak i designu. Na všech trzích se snažíme vystupovat v roli nejspolehlivějšího obchodního partnera, což je ta nejlepší možná strategie pro udržení a další budování pozice značky RAKO na evropském trhu.

Každé nové vedení společnosti vstupuje do práce s novými úkoly a novou firemní filosofií. Jaká bude ta vaše?
   Já bych chtěl především upozornit na to, že se v našem případě nejedná o nové vedení, ale o vedení staronové. To znamená, že představenstvo společnosti s výjimkou odstoupení bývalého předsedy představenstva Ing. Jiřího Sedmidubského CSc. své složení nemění. Důvodem odstoupení předsedy nebyly pracovní, ale naléhavé osobní okolnosti. Ing. Sedmidubský aktivně pokračuje v práci pro RAKO v poradní roli a podílí se, tak nadále na vedení společnosti. Proto představenstvo pokračuje v realizaci své staronové filozofie vedení společnosti, tzn. navázání na nejlepší tradice značky RAKO a zachování si své přední pozice v oboru keramických obkladů ve Střední Evropě.

Firma RAKO a.s. přišla pro rok 2002 s výrazně inovovanými kolekcemi, které se týkají především kuchyňských a koupelnových programů. V čem tkví důvody mimořádně urychlených inovací ve srovnání s minulými léty?
   Modernizace výrobní základny a nárůst kapacit na současných 12,5 mil. m2 předurčily budoucí vývoj firmy. Koncepčně inovovaný sortiment reaguje na poptávku trhu a samozřejmě je do určité míry ovlivněn světovými trendy v keramickém světě. Nabídka na trhu je tak široká, že se musíme maximálně snažit o vývoj nových, zajímavých produktů, abychom mohli co nejvíce uspokojit přání našich zákazníků a obchodních partnerů. Bez nadsázky lze totiž konstatovat, že sebemenší zaváhání v inovačních aktivitách by mohlo v horizontu jednoho až dvou let přinést společnosti nemalé problémy. Proto volíme raději aktivnější politiku inovace.

Nové kolekce často zdůrazňují nějakou ucelenou myšlenku, např. program HISTORY – připomíná minulé architektonické slohy, série AFRICA exotické motivy, série PIEROT zvýrazňuje šachovou hru… Proč RAKO volí takto vyhraněné motivy svých designů a co si od tohoto přístupu slibuje?
   Při podrobnějším pohledu na sortiment RAKO zjistíte, že tento typ sérií nepředstavuje těžiště nabídky, ale funguje jako vhodný doplněk širokého sortimentu naší značky. Bez takových perliček by byl sortiment příliš fádní a zákazníky by tolik nezaujal. Uvést na trh takové bonbónky vyžaduje i notnou dávku umu a odvahy a jsme rádi, že naši designéři mají schopnost s takovými nápady přicházet. Umíme zkrátka svoji nabídku tímto způsobem »okořenit«, což český zákazník velmi cení.

Můžete se k některým inovacím vyjádřit podrobněji?
   Novinkou pro zákazníky, kteří chtějí být styloví, jsou universální série pro designově homogenní řešení celého bytu či domu. Mezi tyto série patří Champagne, Titus, Orfeus a Pierot. Vaše kuchyně, obývací pokoj, hala, koupelna, terasa tak dostávají využitím jedné z těchto sérií jednotný styl. Tento kompletní sortiment je výzvou pro vytvoření unikátního interiéru i exteriéru, což jistě probudí u lidí s vytříbeným vkusem velký zájem.
   Součástí široké nabídky koupelnového programu Rako-Harmony je i řada velkoformátových sérií »Exclusive Edition«. Luxusní formáty obkladů a dlažeb jsou podpořené elegantním designem dekoračních doplňků. Prostor tak získává novou dimenzi. Zvláštní pozornost je věnována dekoracím, jejichž styl je neopakovatelný. Ať již reliéfy Evropy, exotické tvary Afriky, stylová Antarktida, přirozená čistota Austrálie či extravagance Ameriky, každá má prvky, které zákazníky zaujmou. O mimořádnosti těchto obkladů svědčí i Zlatá medaile udělená na IBF Brno 2002 nové sérii Africa.
   Z podlahových dlaždic bych kromě již zmiňovaného History upozornil na moderní, žulu imitující sérii Capri a zcela univerzální rustikální dlažby Jupiter. První reakce zákazníků na tyto novinky jsou velmi příznivé.

Přední firma zabývající designem, jakou firma RAKO bezesporu je, se nejen přizpůsobuje moderním trendům, ale také je do jisté míry spoluvytváří. Jak se cítíte v roli trendmakera v oblasti obkladových keramických prvků?
   Samozřejmě jsme rádi, když se série povede a je o ni zájem. Jsou série, které se prodávají stále a jak se říká laicky samy. Je pravdou, že do určité míry naší nabídkou ovlivňujeme výběr zákazníka, ale konečné rozhodnutí představuje osobní volba vybírajícího ovlivněná jeho vkusem, představou a financemi. Odborným poradcem tu je prodejce, který by měl podat zákazníkovi maximum informací, umět doporučit, pokud není zákazník rozhodnutý. RAKO se snaží prostřednictvím médií, výstav, školení prodejců a prostředky vlastního zákaznického servisu představovat jednotlivé série, upoutat zákazníky a předat jim tak maximum informací a podkladů pro jejich vlastní volbu. Ale o tom, který design a série budou »nej« rozhodnou právě naši zákazníci.
   To, že se někdo stane »trendmakerem« se nejlépe pozná podle toho, že jsou jeho produkty a nápady kopírovány ostatními subjekty na trhu. Je pravda, že se nám to od roku 1999 stává poměrně často, že své designy »poznáváme« i v nabídkách našich konkurentů. Primát v tomto směru drží série Kleopatra, která po uvedení na trh v roce 1998 byla více či méně věrně kopírována několika výrobci jak v České republice, tak i na Slovensku a v Polsku. Tomuto chování konkurenčních firem lze jen velmi obtížně bránit. Nejlepší a nejjistější způsob obrany představuje udržování dostatečného náskoku jak na poli designu, tak i na poli kvality a technologické inovace. Nás pouze těší fakt, že se doposud vždy prokázalo ono okřídlené tvrzení, že »nejlepší je originál«. Proto i nejvíce kopírovaná série Kleopatra patří po 5 letech mezi naše největší »bestsellery«.

Chcete zákazníky překvapovat neočekávanými designy nebo upřednostňujete mírnější cestu?
   Jak jsem již naznačil výše, spatřujeme ideální cestu ve vyvážené kombinaci obou těchto přístupů.

Kdo navrhuje pro firmu RAKO design? Mají šanci i mladí tuzemští návrháři?
   Při tvorbě kolekce využíváme maximálně invencí vlastních designérů. Kombinují svůj um a znalosti trendů s technickými přednostmi keramických materiálů. Důkazem vysoké úrovně našeho vývojového střediska je několik sérií, které se drží na žebříčku prodejnosti na čelních místech již delší dobu. Pro naši práci však vlastní vývoj nestačí, musíme také některé designy či polotovary pro jejich vývoj nakupovat. A nakupujeme je podle kvality nabízených produktů jak v zahraničí tak i v České republice. Nikoho předem nevylučujeme, i když k prověřeným dodavatelům chodíme samozřejmě častěji. Můžeme potvrdit, že se mezi námi pohybují velice šikovní designéři, kteří se mohou směle rovnat těm nejlepším ze světa. Zajímavým poznatkem je i to, že v designu je věk naprosto zanedbatelný parametr, zde rozhodují kreativita a invence, okamžitý nápad či vnuknutí. A to jsou věci na věku autora nezávislé.

Co můžeme očekávat v novinkách na příští rok?
   Není žádným tajemstvím, že naší mediální politikou je maximální otevřenost a korektní přístup ke sdělování informací. Já bych si však dovolil učinit v případě této poslední otázky výjimku a ponechat ji bez odpovědi. Že nové věci připravujeme je jasné, ale jakým směrem se naše úvahy nyní ubírají uvidíte až za několik měsíců. Myslím, že procesu inovace na poli designu trocha tajemství sluší.
Již teď se těšíme na novinky, které Vaše společnost nabídne v příštích letech.
Děkujeme za rozhovor. 
Autor: Lada Slusarčuková
Foto: Archiv firmy