Rakovnické produkty 2001 s mnohaletou keramickou tradicí

Keramická tradice byla v Rakovníku založena v roce 1883. Je tomu tedy téměř 120 let, kdy se tu začaly vyrábět žáruvzdorné cihly a režné dlaždice. V období před druhou světovou válkou se staly rakovnické produkty ozdobou na mnoha významných stavbách, jmenujme např. mozaikové obrazy v hotelích a lázních v Budapešti, obklady v Obecním domě v Praze, secesní keramické obklady v pražském hotelu Imperial apod. Své dobré jméno a vysokou technickou kvalitu si RAKO udrželo až dodnes. Mnohaleté úsilí a zručnost spousty generací rakovnických keramiků vyústilo v současné době v opravdu významné postavení firmy RAKO nejenom na českém trhu. Značka RAKO je pro dějiny keramiky pojmem.

  V dnešní době nabízí RAKO své produkty v rámci pěti ucelených aplikačních programů. RAKO-Harmony pro koupelny, RAKO-Floor pro podlahy, RAKO-Pool pro bazény, RAKO-Mosaic pro kuchyně a RAKO-Object pro systémová řešení obkladů v objektech. Vytvoření takto přehledné nabídky znamená výrazný posun v oblasti zákaznického servisu. Ing. Petra Stejskala, obchodního ředitele společnosti RAKO, a.s. jsme požádali o několik informací, týkajících se vztahů společnosti k zákazníkům, obchodním partnerům a vůbec celkové podpory prodeje výrobků RAKO. Neopomeneme zmínit novou kolekci RAKO 2001 a pokusíme se analyzovat reakci zákazníků na jednotlivé novinky.

Spokojenost zákazníka je prioritním cílem každého podnikatelského úsilí. Společnost RAKO, a.s. je známa cílevědomým a systematickým rozvíjením dobrých partnerských vztahů se zákazníky i obchodními partnery, stejně tak jako rozvíjením služeb pro kladečské a prodejní organizace. Připravujete v tomto směru nějaké novinky?
  Chystáme inovaci katalogového systému v tištěné i elektronické podobě a dále úpravy softwaru interaktivních návrhů. Zákaznický servis bude pokračovat ve školeních pro prodejce. Určitě je naším velkým cílem co nejvyšší úroveň prodeje zboží RAKO kvalitními prodejci. Vítáme, pokud naši obchodní partneři přijdou se záměrem zviditelnit značku RAKO v jejich prodejnách a snažíme se společně najít cestu, jak to zrealizovat. Jsme si vědomi, že úspěšný prodej RAKO se zakládá na úspěších našich obchodních partnerů.
   Hledáme cestu, jak bychom navázali bližší spolupráci s kladečskými firmami. Vždyť kvalita prováděných kladečských prací může zkazit nebo naopak umocnit celkový dojem z hotového keramického obkladu. Proto vidíme v tomto směru ještě hodně práce.

Letošní kolekce RAKO 2001 obohatila novinkami programy HARMONY, FLOOR i OBJECT. Byla jí věnovaná podstatná část expozice na jarním Mezinárodním stavebním veletrhu v Brně. Naše dnešní téma jsou koupelny a proto bychom se za čtenáře zeptali, jaký směr převládá dnes při návrhu koupelnového programu a kam se v blízké budoucnosti bude ubírat?
  Na straně poptávky neustále rostou požadavky na estetické i užitné vlastnosti keramických materiálů, tím se samozřejmě řídí i vývoj RAKO. Pro naše designéry je určitě lákavé podlehnout módním trendům a vytvořit neobyčejně dekorativní, zdobenou sérii. Současně ale vědí, že koupelna je místem, které, když se Vám znelíbí, nelze změnit ze dne na den. Koupelna s obklady RAKO by Vás měla příjemně oslovit i za pár let. Myslím, že tým lidí udávajících krok designu firmy RAKO si je toho plně vědom.
   Výčet sortimentu úspěšně prodávaných sérií koupelnového programu RAKO HARMONY by byl dlouhý, avšak volba, jak bude koupelna vypadat, je zcela otázkou osobního vkusu zákazníka, jeho estetického cítění a invence architekta. Blízká budoucnost je pro nás uvedení nových sérií obkladů nejen z koupelnového programu, ale nerad bych více prozrazoval. Jsem si jist, že zákazníky opět příjemně překvapíme.

Do programu HARMONY bylo v roce 2001 zavedeno celkem sedm nových sérií. Každá z nich je svým způsobem specifická a na každou z nich jste jistě očekávali nějakou reakci. Splnil zájem zákazníků Vaše představy? Měla některá ze sérií neočekávaný úspěch?
  Reakce zákazníků nás mile překvapila a nové série se díky velkému zájmu podařilo poměrně rychle zavést do prodeje. Z našeho pohledu je velice důležité, že žádná ze sérií se nesetkala s odmítavým postojem a všechny si svého zákazníka našly. Samozřejmě, že jsou mezi novinkami jak takové, které nám dělají radost ihned od uvedení na trh, tak i takové, jejichž prodej se rozjíždí postupně. Na uvedení konkrétních případů je však ještě brzo, úspěšnost nové série lze odpovědně vyhodnotit až v následujícím roce po uvedení na trh.

Domníváte se, že nabídka 2001 firmy RAKO, a.s. dokáže v současné době uspokojit požadavky většiny tuzemských zákazníků, ať už se to týká pohledového provedení, formátů nebo technické kvality?
  Jsem přesvědčen, že ano. Pro naše zákazníky děláme maximum a snažíme se uspokojit jejich požadavky. Výsledkem naší práce je stabilní vysoká prodejnost obkladů RAKO a v neposlední řadě i ekonomický růst firmy. Jsme potěšeni bilancí, že jsme na počátku tisíciletí řady obchodních partnerů a zákazníků utvrdili v tom, že svou kvalitou, originálním designem a používanými technologiemi nemáme na tuzemském trhu obdobu.

Podle statistik jsou vedle hojně realizovaných přestaveb bytových jader v panelových bytových domech také podstřešní nástavby a přístavby. Typickými atributy těchto staveb je sádrokarton, jako konstrukční materiál, šikmé podkrovní stěny a střešní okna. Existují nějaké obecné zásady pro použití výrobků zn. RAKO v těchto prostorech?
  Výrobky RAKO nemají v tomto ohledu žádná omezení, lze je používat na všechny podklady, které připouští zvolená technologie lepení obkladu. Konkrétní odpověď na vaši otázku tedy zní – při použití vhodného lepidla lze používat obklady RAKO na sádrokarton, a to jak na kolmé tak i na šikmé podkrovní stěny a okolo střešních oken.

Nedávno byla ohlášena a potom odvolána historická fúze většinového vlastníka firmy Rako, a.s., německého koncernu DSCB, do koncernu Lasselsberger, čímž by se všichni tři naši hlavní výrobci keramických obkladů a dlažeb dostali pod »jednu střechu«. Má nezdar tohoto spojení nějaký vliv na činnost a záměry firmy Rako, a.s. v blízké budoucnosti?
  Tyto věci se samozřejmě bytostně dotýkají všech subjektů, kterých se měla fúze týkat. Rozbor toho, jak by úspěch či neúspěch fúze ovlivnil činnost jednotlivých firem, by byl příliš spekulativní. Z pohledu budování sortimentu RAKO a vývoje nových produktů však fúze přímý vliv nemá. 
Autor: Lenka Dvořáková
Foto: Archiv firmy