Regionální centrum Radiomobilu v Hradci Králové dostává konkrétní podobu

Nedaleko původního historického jádra Hradce Králové, v lokalitě Aldis, roste nové, již třetí regionální centrum zákaznických služeb společnosti Radiomobil1), a.s. Na pozemku o celkové výměře 3124 m2 vznikne moderní administrativně provozní budova s celoregionálním významem. Významná investice přinese do tohoto kraje kromě dalšího rozvoje telekomunikačních služeb sítě Paegas také více než 600 nových pracovních příležitostí.

   Kompletní projektovou a inženýrskou činnost včetně řízení stavby zajistila firma OBERMEYER Albis – Stavoplan. Vzhledem ke specifickým provozním a technologickým nárokům přesahoval objekt některé parametry stanovené územním plánem města. Konkrétně se jednalo zejména o výškové řešení budovy a o nutnost osazení 35 m vysoké telekomunikační věže.
   Generálním dodavatelem stavby tzv. »na klíč« se na základě výběrového řízení stala pražská firma VSB a.s., konkrétně odštěpný závod 03.
   Moderní objekt s jedním podzemním a čtyřmi nadzemními patry je v zásadě rozdělen na dvě hlavní provozně oddělená křídla. V západním křídle budou umístěny kanceláře technických pracovníků, východní křídlo s velkoprostorovými kancelářemi je určeno operátorům útvarů péče o zákazníky. Důležitou součástí objektu je tzv. centrální dvorana, která spolu s dvoupodlažní vstupní halou tvoří hlavní komunikační uzel celého objektu. Zajímavým oživením vyzdívaného železobetonového skeletu je samonosná prosklená fasáda situovaná na severní a východní stranu. Ostatně celý objekt je vhodně situován ke světovým stranám, aby nedocházelo například k jeho přehřívání.
   Celková užitná plocha objektu přesahuje 12 000 m2, plánovaná doba výstavby je zhruba deset měsíců a slavnostní otevření připadne přibližně na polovinu roku 2002. 

Bednicí systémy od firmy Hünnebeck

   Při stavbě železobetonového skeletu bylo použito mimo jiné stěnové bednění MANTO firmy Hünnebeck Bohemia, které odpovídá trendům a požadavkům moderního stavebnictví. Jedná se o klasické velkoplošné rámové bednění, které je již hotové k nasazení. Jednotlivé dílce bednicího systému MANTO jsou vyrobeny ze žárově pozinkovaného ocelového rámu a jsou k dispozici ve výškách 2,7 a 3,3 m a jako nastavovací dílec o výšce 1,2 m. Standardní šířky systému jsou 0,45 m až 1,2 m v modulu 15 cm případně 5 cm. Kromě těchto běžných rozměrů jsou k dispozici i velkoplošné dílce o šířce 2,4 m, na vyžádání je možné dodat i mimořádné velikosti. Všechny dílce tohoto systému lze libovolně kombinovat, a to jak nastojato, tak i naležato. Dílce je možné nastavovat na výšku i na šířku, neboť spojení dílců není závislé na žádném modulu. Stavební výška 14 cm zajišťuje nejvyšší nosnosti (80 kN/m2), takže při jedné vrstvě bednění výšky 2,7 a 3,3 m není rozhodující tlak betonu ani rychlost betonování.
   Bednicí plášť je tvořen překližkou o síle 18 mm, která je navíc 7 krát klížena a po obou stranách opatřena 450 g/m2 fenolové pryskyřice. Toto ošetření zajišťuje dlouhou životnost a vysokou obrátkovost.
   Desetinásobné podepření umožňuje jen nepatrný průhyb a betonované plochy jsou rovné. Spojování jednotlivých desek se provádí pomocí lícovací svěrky, která umožňuje rychle a jednoduše spojit desky ve velké bednicí dílce. Jedním pracovním úkonem tak lze vytvořit absolutně těsný a vibracím odolný spoj. Takto spojené dílce jsou navíc schopné přemístění bez nutnosti zabudovat ztužující paždíky.
   Kromě stěnového bednění byly na stavbě použity také podpěrné věže ID 15, s jejichž pomocí probíhá ve 4. NP výstavba přesahů stropů.
   Rámové podpěry Hünnebeck ID 15 mají čtvercový půdorys s délkou strany 1 m a lze je bez problémů použít jako volně stojící nebo na hlavě podepřené podpěry pro převzetí vertikálních i horizontálních sil. Základní vybavení sestává ze šesti stavebních dílů, které umožňují rychlou a snadnou montáž.
   Veškeré stavební díly jsou stejně jako u bednicích systémů pozinkovány, čímž se snižují případné náklady na údržbu a opravy.
   Dodávka bednicího systému probíhala ve spojení s projekčním oddělením firmy Hünnebeck, která zpracovala veškerou dokumentaci pro přesné nasazení desek na jednotlivé záběry. Spolu s projektantem byly řešeny také otázky skladebnosti jednotlivých desek v návaznosti na pohledové betony. Z tohoto důvodu bylo na stavbě použito zcela nové bednění.
   Ostatně poradenský servis je dnes již nedílnou součástí poskytovaných služeb, které zahrnují kompletní vypracování montážních a obedňovacích plánů, vyhotovení statického výpočtu, sestavení plánu nákladů, či vypracování kompletní konstrukce v komplikovaných případech.
   Samozřejmostí je možnost pronájmu a při pozdějším nákupu může být pronájem započítán do pořizovací ceny.
Autor: Šárka Tužilová
Foto: Archiv firmy