Roste trh i požadavky zákazníků

Dne 17. března 2005 uspořádala společnost Hörmann Česká republika, s.r.o. setkání s novináři odborných časopisů, na kterém informovala o hospodářských výsledcích za rok 2005. Tato společnost zaznamenává trvalý meziroční nárůst prodejů i obratu, který násobně předstihuje rekordní růst českého stavebnictví v loňském roce. Firma zastupuje německou společnost Hörmann, výrobce vratových a garážových systémů.

Stavebnictví v České republice zažívá výrazné oživení, které přináší meziroční nárůsty obratu u většiny významných výrobců a dodavatelů stavebních materiálů. To platí i v případě největšího domácího dodavatele vratových a dveřních systémů, společnosti Hörmann Česká republika, s. r. o. Zatímco v roce 2004 dosáhl meziroční růst stavební výroby 9,7 %, nejvíce od roku 1993, dosahuje Hörmann na domácím trhu opakovaně až dvakrát vyššího růstu obratu.
Výsledky, kterých společnost dosahuje, souvisí s obecně dobrou situací na trhu a s tím, že společnost existuje v ČR teprve od roku 1997. To, že obraty společnosti rostou výrazně rychleji než celý sektor, má podle zástupců společnosti logické vysvětlení.


Tab. 1: Vývoj tržeb společnosti Hörmann v letech 2000 až 2005

Posilování tržního podílu
Vratové a dveřní systémy Hörmann se uplatňují přibližně ve stejném objemu v privátní výstavbě i v průmyslovém sektoru. „Přestože zákazníci v obou segmentech vyžadují jiné produkty a používají odlišné postupy, daří se nám postupně posilovat tržní podíl v obou oblastech,“ říká jednatel společnosti Hörmann Česká republika Vít Kareš.

Průmysl a logistika
V průmyslu a v logistice je zvýšený zájem o výrobky značky Hörmann v posledních letech spojený s rozsáhlými investicemi domácích i zahraničních investorů a s rozvojem průmyslových zón v mnoha regionech ČR. „Výrobky pro průmysl, jako jsou sekční, rolovací, rychloběžná nebo fóliová vrata, protipožární dveře nebo nakládací technika, jsou vysoce namáhanými systémy, které nesnesou žádné kompromisy.
Proto investoři stále častěji sahají po ověřené kvalitě a širokém technickém i servisním zázemí značky Hörmann,“ doplňuje project manager Marek Jarkovský. Velkou výhodou zejména proti drobným a regionálním producentům je také komplexní výrobní sortiment, kterým Hörmann dokáže uspokojit i zákazníky s velmi složitými a specifickými požadavky.

Bydlení - zvýšené požadavky zákazníků
„Zvýšené nároky v oblasti bytové výstavby cítíme jak u individuální výstavby rodinných domů, tak u výstavby bytových domů, zejména v Praze a v dalších velkých sídlech,“ popisuje dále Vít Kareš. S postupným zvyšováním bytového standardu v posledních letech významně vzrůstají také požadavky zákazníků na vratové a dveřní systémy. „Většina nových RD, ale i stále více velkých bytových domů, obsahuje garáže pro parkování automobilů. „Garáž se pomalu stává nezbytným standardem dnešního bydlení, nehledě na požadavky územních plánů řady měst, které stanovují jasné podmínky pro garážová stání a garáže pro různé typy staveb,“ říká Vít Kareš.


Navíc se postupem času zvyšují také nároky na funkci a pohodlnou obsluhu vrat. To jednoznačně dokládají trendy v prodeji různých typů garážových vrat a doplňků značky Hörmann. „Například v loňském roce jsme prodali přibližně 6 000 ks výklopných vrat Berry, které byly v posledních desetiletích v celé Evropě prakticky synonymem garážových vrat. Výklopná vrata jsou dnes základním a zároveň nejlevnějším způsobem uzavření garážového vjezdu. Za poslední tři roky jsme prodej těchto systémů zvýšili o pěkných 50 %. Sekčních vrat, které nabízejí zákazníkům především vyšší pohodlí při jejich otevírání a zavírání, jsme ale loni v různém provedení prodali již 5000 ks. To představuje nárůst o více než 200 % za poslední 3 roky,“ popisuje Vít Kareš.
Je zřejmé, že lidé jsou ochotni za pohodlí připlatit. Podobný trend lze přitom očekávat i v budoucnu, což potvrzují i zkušenosti značky Hörmann z jiných evropských zemí. „U nás dodáváme přibližně ke 40 % všech garážových vrat pro privátní sektor automatické stropní pohony s různým příslušenstvím a dálkovým ovládáním. Například v sousedním Německu si ale pohony pořizuje více než 70 % zákazníků, takže lze i v tomto směru očekávat další posun, “ uzavírá Vít Kareš.


Společnost Hörmann přišla v roce 2005 na trh s řadou novinek, které prezentovala na šestnáctém mezinárodním veletrhu pro stavební materiály a výstavbu BAU 2005 v lednu. Psali jsme o nich v únorovém čísle tohoto časopisu [1]. Další příležitostí, jak s novými výrobky seznámit odborné i laické zájemce zejména v České republice, je 10. mezinárodní stavební veletrh IBF 2005 v Brně.


Německá společnost Hörmann patří v Evropě s ročním obratem 850 milionů EUR mezi dva největší producenty ve svém oboru. Skupina Hörmann není koncernem, ale spojením právně samostatných podniků s národními jednateli, zaměstnává 4500 zaměstnanců ve dvaadvaceti dceřiných společnostech a obchoduje s osmdesáti zeměmi na světě. Pobočka Hörmann Česká republika vznikla v roce 1997 a do dnešní doby si vydobyla významné postavení jako dodavatel komplexního sortimentu stavebních prvků.

Literatura a zdroje:
[1] Hejhálková Helena: Novinky od firmy Hörmann na BAU 2005. Stavebnictví a interiér 2/2005, http://www.stavebnictvi3000.cz/cl.php?ID=1452

Navštivte expozici společnosti Hörmann Česká republika s.r.o. na 10. mezinárodním stavebním veletrhu IBF v Brně od 19. do 23. dubna 2005, hala B, číslo 24

1 David Ešner, Bison&Rose, Bělohorská 33, 169 00 Praha 6, tel.: 233 014 038, david.esner@bisonrose.cz. Připraveno z podkladů společnosti Hörmann Česká republika, s.r.o.
Autor: David Ešner
Foto: Archiv firmy