Roto Frank vloni nejúspěšnější v jihovýchodní Evropě

Nečekaný propad ve výstavbě bytů v Německu v roce 2007 se zapsal i na hospodaření společnosti Roto Frank AG. Její hlavní oporou tak zůstaly rostoucí obchody v zemích bývalého východního bloku. Firma se považuje za „dobře vybavenou“ pro budoucnost. Důkazem je rozsáhlý investiční program, který odstartoval koncem roku 2006 i přes neblahé překvapení z vývoje trhu, a nově pojatá komunikace s veřejností, zaměřená na koncového zákazníka, výrobce oken a obchodníky.

V polovině října 2007 takto shrnulo postavení a perspektivy společnosti Roto Frank AG jeho užší vedení na dvoudenním setkání s novináři v maďarské obci Löwó nedaleko města Sopron. Hlavními aktéry setkání byli Dr. Eckhard Keill, předseda představenstva a obchodní ředitel pro sektor stavebního kování, Michael Stangier, člen představenstva a finanční ředitel, Dr. Robert Krisch, ředitel obchodu pro jihovýchodní Evropu, dále Michael Lutscher, vedoucí marketingu stavebního kování a konečně Dipl.-Ing. Rainer Schüle, obchodní ředitel energetické agentury Regio Freiburg.

Další celosvětová recese ve výstavbě?

V prvním, dopoledním bloku přednášek referovali Eckhard Keill, Michael Stangier a Robert Krisch o aktuálním hospodářském vývoji společnosti Roto, jenž je silně ovlivňován v každé zemi národní, evropskou i celosvětovou situací v ekonomice a zejména situací na trhu s realitami.

Dr. Eckhard Keill

Eckhard Keill (předseda představenstva společnosti Roto Frank AG) úvodem zmínil rychlý ekonomický pok les v USA v roce 2007, který měl být podle něho odstartován spekulativní krizí na americkém trhu s nemovitostmi1. Na rozdíl od vývoje v Americe předpovídal Euroconstruct ve stavební výrobě ještě na podzim pro celou EU průměrný růst 2,5 %, ovšem v rámci tohoto růstu byly velké rozdíly mezi jednotlivými regiony a zeměmi. Zatímco nové země pětadvacítky byly nad průměrem, v Německu „byl překvapivý boom z roku 2006 stejně překvapivě vystřídán v roce 2007 obnovenou slabostí”. Také v Rusku, což je pro Roto po Německu druhý nejvýznamnější národní trh, se dříve rychlý růst v roce 2007 znatelně zpomalil.

Pokud jde o německý trh, kterému Eckhard Keill věnoval nejvíce pozornosti, pohled na celkové výsledky nedávají prostor k přehnaným očekáváním ani pro rok 2008.

Navíc „opravy a rekonstrukce slábnou také, což by mohlo tento segment trhu oslabit zvlášť tvrdě z důvodu jejich 60 až 70% podílu. To všechno také nepříznivě ovlivňuje německý trh s okny a dveřmi. Všechny pozitivní předpovědi (v Německu 2007) se staly „odpadním papírem”. Ještě na konci června předpovídala asociace dodavatelů oken a fasádních prvků (VFF) meziroční růst okolo 1,1 % na 12,8 milionu okenních jednotek. Jenže tento předpoklad nevýrazného růstu oprav a nezměněné aktivity v nové výstavbě byl bohužel v rozporu s realitou.

Michael Stangier

Michael Stangier (finanční ředitel společnosti) přiblížil, jak si za této situace vedl koncern Roto-Frank AG. „S postupujícím rokem 2007 jsme se museli rozloučit s prognózami dvouciferného růstu obratu,” řekl. Místo toho koncern zaznamenával kvartálně jeho „progresivní oslabování”, což se týkalo obou divizí.

Rok 2007 začal grandiózně s 33% nárůstem prodejů oproti předešlému roku. Důvodem byly nevyřízené objednávky z roku 2006, předzásobení – tedy nákupy na sklad ze strany zákazníků a konečně i velmi příznivé počasí. Jenže už v 2. čtvrtletí byl obrat celé korporace za stejné období jen na úrovni předešlého roku a ve 3. čtvrtletí klesl cca o 10 %.

Do konce září 2007 byl konsolidovaný obrat společnosti ve výši 466 mil. EUR, což je růst o 3,7 % ve srovnání s předešlým rokem. V rámci společnosti rostla divize oken, dveří a kování o 2,8 % a divize systémů solární architektury o 4,0 %. „To vše bylo díky exportu, i když ani zde nešlo všechno podle plánu,” řekl M. Stangier. Finanční šéf dále odhadl (k datu setkání 16. 10. 2007) obrat za celý rok 2007 na cca 600 mil. EUR .

Pohled na novou provozovnu na výrobu okenního kování v Lőwő, Maďarsko

Držet směr a dávat vzory

Michael Stangier dále uvedl, že celá korporace v roce 2006 rozjela rozsáhlý investiční a inovační program, největší v celé 70ti leté historii firmy. Cílem je kromě jiného zvýšení kapacity, produktivity a efektivity výroby. Nové výrobní haly byly postaveny v sídle firmy, Leinfeldenu--Echterdingenu u Stuttgartu, v maďarském Löwó a konečně byla začátkem roku 2008 uvedena do provozu výrobní továrna v Rusku. Mnohostranným úsilím je garantována nejen vysoká úroveň výroby, ale navíc se díky vyspělým a vysoce účinným technologiím vytváří globální konkurenční výhoda. „Díky naším rozsáhlým investicím do bu-doucnosti jsme optimálně vybaveni pro další expanzi,” řekl Michael Stangier.

Na tuto optimistickou notu navázal ve svém druhém příspěvku Eckhard Keill, který novinářům přiblížil svůj pohled na budoucí perspektivy korporace. Předpověděl, že inovativní technologie zaměřené na vysoké užitné vlastnosti oken a dveří zajistí trvalý růst tohoto segmentu i po roce 2008. Ten dnes těží mezi jiným z celosvětového potenciálu oprav rekonstrukcí. Významný a nepopiratelný vliv má také nepřetržité posilování internacionalizace. Nejsilnější impulzy v krátkodobém a střednědobém výhledu se očekávají ve východní Evropě, Asii a také, podle E. Keilla, v USA.

Eckhard Keill, který také řídí divizi stavebního kování, naopak mnohem méně příznivě hodnotí perspektivy v Německu. Pokud jde o novou výstavbu, doslova řekl : „Nelze nic očekávat.” Pouze sektor renovací skýtá umírněný optimismus. Odkazoval se přitom na studii »Allensbacher Advertiser Analysis 2007«, podle které jen 2,7 mil. Němců od 14 let výše chce do roku 2009 koupit nová okna a 2,2 mil. nové dveře. Pro rok 2008 pak domácí dodavatelé staveb předpovídají stagnaci na úrovni „již i tak výrazně slabého roku 2007.”

Pokud jde o celou korporaci Roto-Frank AG, očekává se prozatím jednociferný růst obratu v roce 2008. V tomto odhadu hraje významnou roli specifická výhoda relativní nezávislosti ekonomických aktivit v jednotlivých zemích, kde společnost působí.

Silný růst jižní a východní Evropy

Dr. Robert Krisch

Robert Krisch, (vedoucí obchodu pro region jižní a východní Evropa) který má v koncernu Roto Frank na starosti obchody v regionu jižní a východní Evropa, dal svěřený region za příklad mezinárodnosti v oblasti obchodů s výrobky. Ukázal, že země v tomto regionu patří mezi nejvíce prosperující ekonomiky. Míra konkurenceschopnosti spočítaná podle Eurostatu, která zahrnuje obchody, investice, inflaci a stabilitu, ukazuje silný a plynulý růst. V čele žebříčku figuruje Rumunsko. Také Světová banka potvrzuje, že bývalé komunistické země dohánějí zpoždění. Hodnocení banky je založeno zejména na reformním úsilí a zde si nejlépe vede Maďarsko, které v současném žebříčku postoupilo z 66. na 45. místo.

Nejrychlejší růst, často mnohem rychlejší, než je průměr celé ekonomiky, je zaznamenáván v oblasti výstavby, což se vysvětluje hlavně požadavky na opravy a rekonstrukce. Ovšem také nová výstavba trvale roste. Region jižní a východní Evropy se také přibližuje zemím střední Evropy i co se týče architektonických stylů, používaných materiálů a standardů. Podle R. Krische dominují v jeho regionu sklopná a sklopně-otevíravá okna. Pokud jde o materiály, v posledních letech se projevuje trvalá tendence k PVC.

Na základě vlastních zjištění, která si firma Roto provedla, dokumentuje Robert Krisch u dvou zemí intenzitu růstu: Prodej oken se v Maďarsku v letech 1997 až 2006 více než zdvojnásobil na 1,75 mil. jednotek. V Rumunsku byl růst ještě rychlejší – nárůst o 60 % na 1,8 mil. jednotek zde byl zaznamenán jen během let 2004 až 2006. Také R. Krisch se dívá do budoucnosti optimisticky. Podle jeho odhadu se bude vyvíjet příštích pět až sedm let trh v jeho regionu příznivěji než bude evropský průměr, přestože se i zde objevují v některých zemích (Maďarsko a Česká republika) příznaky nasycení.

Průkopnická práce ve všech směrech

Odpolední blok přednášek zahájil opět Eckhard Keill. V roce 2006 zahájila společnost Roto novou marketingovou ofenzívu, která pohlíží na okno z úhlu zákazníka jako na zaměnitelný a tedy nízko úročený produkt vystavený velkému cenovému tlaku. Rozdíly v kvalitě a užitných vlastnostech oken – což nebylo ještě nikdy přesvědčivě diskutováno – byly odsunuty do pozadí. To se týká i pojmů jako bezpečnost, snadné ovládání, úspory energie, design a specifická řešení pro bydlení, které podle expertů však mohou být přitažlivé pro koncové zákazníky. To také vyplynulo z průzkumu firmy Roto.

Podle E. Keilla proto platilo a stále platí, že tyto nedostatky je třeba „aktivně a kreativně” přijmout, což, jak každý ví, vyžaduje vytrvalost. S rozmanitými opatřeními v oblasti marketingu, které se zaměřují na koncového zákazníka, prodejce a výrobce oken, „činí Roto průkopnickou práci pro celý průmyslový obor.” Pozoruhodné je, že marketingové aktivity koncernu Roto se nesoustřeďují na architekty a projektanty. Důvodů je několik, jak zaznělo od zástupců Roto v závěrečné diskusi: Při rekonstrukcích a opravách, což je velmi významný segment trhu, se projektant ani architekt rozhodování statisticky téměř neúčastní a při nové výstavbě je roz-hodování také hlavně v režii koncových zákazníků. Koncový zákazník je naopak v novém marketingovém konceptu připravován, aby se co nejaktivněji podílel jak na výběru oken, tak na dohledu nad kvalitou montáže.

Pohled do výrobní haly společnosti Roto Frank AG v Lőwő, Maďarsko

Nová antikorozní ochrana RotoSil

Průkopníci nemají pouze ambici určovat rychlost celého odvětví, ale také trvale zvyšují technickou a technologickou úroveň. Takto uvedl svůj příspěvek o nové povrchové úpravě kování, kde byly využity poznatky nanotechnologie, Michael Lutscher (vedoucí marketingu stavebního kování). „Docílili jsme významného mezníku v oblasti povrchových úprav kování,” řekl. Nová technologie povrchové úpravy byla aplikována na sériově vyráběné komponenty kování Roto NT, což umožňuje poskytnout na ně rozšířenou 10ti letou záruku.

Vysoká priorita tohoto invenčního výstupu v oblasti povrchových úprav plyne z celosvětového trendu kompletovat okna kovovými součástmi s využitím nanotechnologie (NT). Jde totiž o díly, které musí obstát v extrémních podmínkách. Těmi se myslí jak horko a sucho, tak tropická vlhkost, vysoká koncentrace solí nebo tuhý mráz. Na vývojové cestě je tak učiněn další krok – Nano povrch.

RotoSil Nano lze charakterizovat jako systém spolehlivé úpravy povrchu s matně stříbrným vzhledem a zatím nejvyšší odolností proti korozi (nanometrové částice vytvářejí extrémní povrchové napětí, což vede k tomu, že povrchová vrstva je velmi odolná vůči agresivnímu působení) a v případě poškození se »sama hojí« (škrábance, jizvy, poškození při transportu). To všechno je docíleno pomocí nanočástic bez přítomnosti toxických, hygienicky nebo zdravotně závadných látek. „S tímto výrobkem nabízíme na trhu nejpokrokovější technologii,” prohlásil Michael Lutscher.

Michael Lutscher

Důležité je, že nová, nanopovrchová úprava je firmou Roto bezprostředně pojata jako standard – s další přidanou hodnotou, ale za původní ceny. Tato inovace není tedy u společnosti Roto výběrovou nabídkou. Zato výrobce oken získává řadu dalších výhod:

  • žádný optický rozdíl s původním řešením povrchu, což zjednodušuje logistiku a režii na skladování,
  • bezproblémové kombinování starých a nových prvků (kování, kliky ap.) a hlavně
  • bezproblémové použití ve všech klimatických oblastech bez omezení.

Součástí setkání s novináři byla také dvouhodinová exkurze moderním provozem společnosti Roto-Frank AG v maďarské obci Löwó, který je specializován na výrobu některých komponentů celoobvodového kování do plastových a dřevěných fasádních a střešních oken. Prohlídka se uskutečnila mezi přednáškovými bloky a pohled do výrobních prostor je součástí doprovodné fotodokumentace.

1 S odstupem doby – více než 3 měsíce po setkání v Löwő – je zřejmé, že pád trhu s realitami měl v USA hlubší příčiny, než pouhé spekulace. On „jen“ jako první signalizoval vážné makroekonomické problémy (pozn. redakce).
Autor:
Foto: Archiv firmy