Rychlostní silnice R 3509 Slavonín – Přáslavice, 2. etapa

V pondělí 6. října byla slavnostně otevřena stavba rychlostní silnice R 3509 Slavonín – Přáslavice za přítomnosti předsedy vlády ČR Vladimíra Špidly, ministra dopravy a spojů Milana Šimonovského a dalších významných zástupců státní správy, investora a zhotovitele.



Stavba rychlostní silnice R 35 Olomouc-Lipník nad Bečvou, úsek 3509 Slavonín-Přáslavice, je součástí budoucí 173 km dlouhé rychlostní komunikace R35 Hradec Králové - Lipník n. Bečvou. Stavba je vedena jižně kolem Olomouce, začátek úseku navazuje na silnici 1/46 Olomouc - Brno na jižním okraji města a na východním okraji se napojuje na již zbudovanou část směrem na Lipník u obce Přáslavice (stavby 3510 a 3511).
Zprůjezdněním stavby 3509 tak došlo k dokončení téměř 30 km dlouhého úseku mezi Olomoucí a Lipníkem n. Bečvou, k úplnému propojení severu Moravy s jeho jižní částí (Ostrava - Brno), ke zlepšení podmínek pro motoristickou veřejnost při cestování mezi Ostravou, Brnem a Prahou, a tedy i k výraznému zkrácení jízdní doby. Vyloučením tranzitní dopravy z centra Olomouce se výrazně zlepší životní prostředí ve městě, kde nyní při průjezdu Olomoucí nebylo výjimkou 40 tisíc vozidel za 24 hodin a přípustná hladina hluku byla překračována až o 75 %.
Celkový obchvat Olomouce však bude vyřešen až vybudováním západní tangenty směrem k obci Křelov (stavba 3508). Zakázku získalo v roce 1999 Sdružení R 3509 Slavonín – Přáslavice v ceně 4,9 mld. Kč. Vedoucím členem sdružení byla firma DOPRAVNÍ STAVBY HOLDING a.s. (dnes Skanska DS a.s.) s podílem 50 %, další členové sdružení – společnosti Dálniční stavby Praha a.s. a Strabag a.s. se o zakázku dělily po 25 %.
Na financování stavby se podílely Evropská investiční banka a Státní fond dopravní infrastruktury.

Mostní objekty
Z hlediska finančního představuje 32 mostních objektů stavby téměř jednu třetinu ceny díla. Z toho je 8 nadjezdů nad rychlostní komunikací, 8 mostů na hlavní trase, 3 inundační mosty v oblasti řeky Moravy, 2 mosty přes drobné vodoteče, 4 mosty na rampách křižovatek, 3 mosty v MÚK Holice na silnici I/55 a 2× rozšíření stávajících mostů na silnici I/46. Z mostů na hlavní trase vynikají tři estakády o celkové délce téměř jednoho kilometru.
Celá trasa překračuje tři významné překážky, a to železniční trať ČD Olomouc - Nezamyslice, řeku Moravu a hlavní železniční trať Olomouc - Přerov, kde jsou vybudovány tři nejdelší mostní estakády: estakáda přes trať Olomouc – Nezamyslice (obj. 202) v délce 460 m (11 polí o délce 42 m - předpjatý železobetonový monolitický trám), estakáda přes Moravu (obj. 204) v délce 250 m (6 polí o délce 45 m, železobetonový předpjatý trám) a estakáda přes trať ČD Olomouc - Přerov v délce 215 m (7 polí o délce 31 m - prefabrikované nosníky se spřaženou ocelobetonovou deskou - z důvodu průjezdnosti trati nebylo možné postavit skruž).
Estakády přes trať ČD Olomouc – Prostějov (obj. 202) a přes řeku Moravu (obj. 204) zasluhují trochu více pozornosti vzhledem k neobvyklému tvaru jak nosné konstrukce, tak i spodní stavby. Pilíře objektu 202 mají příčný řez nepravidelného dvouose symetrického dvacetiúhelníku a sestávají ze spodní přímé části proměnné výšky a horní parabolicky se rozšiřující hlavice konstantní výšky.
Pilíře objektu 204 mají vzhledem ke svému umístění v blízkosti koryta řeky Moravy proudnicový tvar příčného řezu, přičemž jsou sestaveny z hlavního monolitického zárodku s obkladovým prefabrikátem na obou stranách ve směru proudu řeky. Mostovka obou mostů je tvořena spojitou železobetonovou předpjatou trámovou konstrukcí s parabolickými náběhy s rozpětím polí 42 až 45 m a byla budovaná postupně po polích na nově zakoupené výsuvné skruži, jež byla postupně vysouvána na konzolách umístěných pouze na definitivních pilířích. Tuto technologii zakoupila společnost Skanska DS od norské firmy NRS pro tento druh mostních konstrukcí.
Nejdelší mostní estakáda, subtilní konstrukce ve směrovém i zakružovacím oblouku, dominantní v celém okolí, byla v roce 2002 zařazena do Národní knihy mostních konstrukcí pro mezinárodní konferenci v japonské Osace.
K technickým zajímavostem určitě patří dvě obří klasická mimoúrovňová křížení, MÚK Slavonín a MÚK Holice. Jsou doplněná semidirektivními rampami s výše uvedenými rychlostními silnicemi a v jejich půdorysu se nachází 10 mostních objektů a 14 km větví ramp. Tato moderní křížení určitě patří k největším v celé ČR.
Křižovatky jsou vybaveny portály s přehledným dopravním značením, kamerovým a SOS systémem a meteorologickým systémem včetně zařízení pro sčítání dopravy a jsou plně srovnatelné s obdobnými křižovatkami ve světě.

Geologické podmínky
Převážná část trasy se nachází ve velmi složitých geologických podmínkách, což vedlo samozřejmě ke složitým a nákladným opatřením pro založení jak mostů, tak i násypových těles, zejména v údolní nivě řeky Moravy a v oblasti MÚK Holice. Optimální návrh založení mostů si vyžádal dokonce několik zatěžovacích zkoušek pilot a v některých oblastech doplňkový geologický průzkum.
Převážná většina mostů je tedy založena na velkoprůměrových vrtaných pilotách, v některých místech až do hloubky téměř 25 m. Pouze dva mosty jsou založeny plošně a tři inundační mosty jsou založeny na pilotách Franki.

Vozovka
Povrch vozovky na hlavní trase je v délce 8 km tvořen cementobetonovým krytem. Cementobetonový kryt tloušťky 30 cm (23 cm spodní beton a 7 cm vrchní beton) opatřený kotvami a trny, byl položen finišerem WIRTGEN SP 1600, jenž je jedním z celé řady finišerových technologií na pokládku betonových povrchů, kterými firma Skanska DS a.s. disponuje.
Výhodou moderních betonových vozovek je značná trvanlivost, snížená hlučnost provozu a zachování potřebné drsnosti a protismykových vlastností. Vozovka s asfaltovým krytem v délce 6,5 km byla zhotovena o tloušťce 26 cm, kde poslední obrusnou vrstvu tvořil asfaltový koberec mastixový z modifikovaných asfaltů AKM I.

Základní údaje o stavbě:
Celková délka stavby : 14,65 km kategorie R26,5/120 - hlavní trasa
Délka křižující R 55 Vsisko - Olomouc: 2,179 km
Délka navazující R 46 Olomouc - Brno: 1,4 km (obě kategorie R22,5/100)
Celková délka čtyřpruhových směrově rozdělených komunikací: 18,229 km
Počet mimoúrovňových křížení: 4
Počet mostů: 32
Výkopy celkem: 2 197 800 m3
Násypy celkem: 2 237 900 m3
Sejmutí ornice: 1 050 000 m3
Délka protihlukových stěn: 1,4 km
Kubatura štěrkopísku pro výplň štěrkopískových pilotů při zakládání: 500 000 m3
Celkový počet stavebních objektů na stavbě: 260
Zahájení stavby: 10/1999
Zprůjezdnění stavby: 10/2003
Dokončení stavby: 06/2004
Autor: Mgr. Dagmar Poláchová
Foto: Archiv firmy