SketchUp 6 pro počítačovou tvorbu designu

Mezi programy nabízejícími grafická řešení se objevilo zcela nové jméno – SketchUp. Není nový jen názvem, ale i základní myšlenkou, kterou svým uživatelům nabízí. Program, který dodává společnost 3E Praha Engineering, a.s., totiž přináší zcela nové pojetí tvorby v prostoru – za použití myši a obrazovky přenesete svou myšlenku přímo do počítače v její trojrozměrné podobě.

Nezáleží na tom, zda se jedná o návrh architektonický, o zpracování interiéru, zahrady, urbanistické studie, o návrh nábytku, kamen nebo krbu, průmyslového designu nebo o oblast výstavnictví či divadelní a filmové tvorby.

Program v první řadě překvapí tím, že vše kreslíte přímo v prostoru, který je rozdělen pouze třemi barevnými osami. Žádné průmětny, zadávání úchopových bodů, předvolené funkce, žádné složité nastavování. Inteligentní odkazový systém, který umožňuje poměrně snadnou prostorovou orientaci, se snaží předjímat vaše příští kroky. Automaticky „se chytá” koncových a středových bodů, bodů na ploše, hran, kopíruje směry os, hran – je jen na vás, kterou z nabízených možností využijete.

Prezentace modelu ZŠ v Bohumíně v programu SketchUp

Funkce tužky

Základním nástrojem je Tužka – funkce tužky. Kreslíte čáry, oblouky, polygony. Pokud jsou nakreslené čáry v rovině a tvoří uzavřený obrazec, automaticky jsou vyplněny plochou. A právě plocha spolu s čarami, které tvoří hrany, je základním stavebním kamenem příštího modelu. Vytažením plochy do prostoru, jejím dalším dělením pomocí přidání nových hran (opět funkce Tužka), dalším vytažením nebo naopak zatlačením, úpravami jako jsou Posun, Kopie a podobně, zhmotňujete svou myšlenku. Vše, co jednou nakreslíte, můžete uložit do knihovny a kdykoliv znovu použít. Od maličkosti až po celý objekt. Takto uloženému prvku se ve SketchUpu říká Komponenta.

Detail modelu základní školy (hra se světlem a stíny)

Prezentace modelu

Hmota modelu je jeden z požadavků návrhu. Dalším je jeho provedení v barvách, materiálu, hra se světlem, stíny. Asi nejlépe za vše hovoří hotové výstupy. Jako další možnost prezentace je vytvoření animace. Animovat je možné cokoliv – průchod modelem, měnící se stíny, při troše šikovnosti i pohyb modelu.

Prostor je rozdělen pouze třemi barevnými osami

Spolupráce s ostatními softwary

O všestrannosti a oblíbenosti SketchUpu svědčí i jeho rozšíření mezi klasickými CAD systémy. Mnoho z nich již načítá modely ze SketchUpu přímo, pro jiné existují pluginy, které načítaní umožní. Stejně tak je možné importovat podklady z CAD programu do SketchUpu.

(Import – 3DS, DEM, DXF, DWG, všechny rastrové formáty; Export – rastrové formáty, vektorové formáty EPS, PDF, DXF, DWG, 3D vektorové formáty 3DS, DXF, DWG, OBJ, ATL, FBY, animace MOV, AVI, formáty GIS MDB, formát Gogole Earth KMZ. )

Trojrozměrný model kostela v Třeštině

Novinky ve verzi 6

Verze 6 SketchUpu přináší několik nových voleb, které opět rozšiřují možnosti tvorby návrhu.

  • Jednou z nejviditelnějších je možnost vymodelování 3D objektu z dvojrozměrné fotografie způsobem, který je až neuvěřitelně jednoduchý. Stejně snadný je i opačný postup – umístění již hotového 3D modelu do pozadí fotografie.
  • Další z novinek je tzv. knihovna Stylů. Při prvním seznámení si možná řeknete – není to trochu zbytečnost? Ale v okamžiku, kdy si se styly zobrazení začnete na obrazovce hrát, zjistíte, že tato „zbytečnost” vám umožňuje téměř nekonečně zdůraznit to, v čem je SketchUp tak silný a tak odlišný od spousty ostatních programů – výstup v mnoha podobách.
  • Od nejjednoduššího zobrazení výkresu ve skrytých čarách až po kombinace barev, pozadí, typů čar jak rovných, tak i kreslených „od ruky” různými typy nástrojů.
  • Chcete si jednoduše vytvořit vlastní knihovny komponent, materiálů, stylů? Dialogy těchto knihoven umožňují otevřít dodatkové druhé okno, do kterého prostě myší přetáhnete prvky z aktuální knihovny Na modelu. Cokoliv si vytvoříte nebo použijete ve stávajícím výkresu, můžete okamžitě uložit do nové knihovny pro další použití.
  • Přínosem bude určitě i možnost vkládat do výkresu vodoznak – ať na pozadí nebo popředí výkresu, ať roztažený přes celou plochu nebo jako malé logo v rohu výkresu, případně vyskládaný vedle sebe. Jeho průhlednost vůči modelu si můžete sami navolit podle toho, k jakému účelu jej použijete.
  • Nedostává se vám knihovních prvků? Vyzkoušejte celosvětovou knihovnu komponent SketchUpu na 3D Warehouse. Program obsahuje přímý přístup na stránku, odkud můžete čerpat komponenty uložené jinými uživateli nebo sem ukládat pro ostatní svoje vlastní výtvory. Stejně tak SketchUp obsahuje přímý přístup do programu Google Earth, odkud si můžete do výkresu stáhnout požadovaný mapový podklad (jak plošný, tak i s vytvarovaným terénem), zakreslit na něj svůj model a opět ho vrátit do aplikace.
  • Nakonec je potřeba zmínit se o novém nástroji – je jím 3D text. V příslušném dialogu zapíšete požadovaný text, zvolíte font, výšku textu, výšku jeho vytažení do prostoru, a poté už jej můžete umístit jako skupinu na jakýkoliv objekt.

Aktuální verze samozřejmě obsahuje spoustu dalších vylepšení co se týče stability, kompatibility s ostatními produkty a urychlení procesu tvorby. Kromě aktuálních operačních systémů, na kterých SketchUp pracoval i dříve, se nově přidala i platforma Windows Vista.

Jedna z variant exteriéru rodinného domu

SketchUp 6 PRO je program, který stojí za to vyzkoušet. A právě tento SW získal v letošním roce na Mezinárodním stavebním veletrhu IBF v Brně ocenění v Soutěži o výrobek roku 2006 jako Vítěz internetového hlasování.

Diplom společnosti 3E Praha Engineering – vítěze internetového hlasování
Autor:
Foto: Archiv firmy 3E Praha