Soutěž projektů v TurboCADu – 2. část

Společnost ŠPINAR – software s.r.o. pořádala druhý ročník soutěže studentských projektů v programu TurboCAD, o které jsme psali již v květnovém čísle časopisu.

Na této akci byla přítomna i zástupkyně naší redakce, která po vyhlášení výsledků položila několik otázek majiteli firmy panu Milanu Špinarovi a také vítězům v jednotlivých kategoriích.

Můžete porovnat letošní a loňský ročník soutěže?

Zvýšil se počet zaslaných projektů i zúčastněných škol. Vedle kvantity vzrostla i kvalita samotných projektů a jejich vyrovnanost, která ztěžovala porotcům co nejobjektivněji stanovit pořadí nejúspěšnějších prací.

Proč jste se rozhodl zaměřit na studenty středních škol a jak se daří naplňovat cíle, se kterými jste soutěž zakládal?

Dovolil bych si přesnit, že tato soutěž není cílena pouze na studenty středních škol, i když se to může zdát podle procentuálního zastoupení soutěžících. Soutěže se účastnili a účastní i studenti z řad vysokých škol.

Pro studenty a školy v dřevařském a nábytkářském oboru se snažíme nabídnout kvalitní prestižní soutěž.

Náš cíl je alespoň částečně podpořit touto cestou motivaci studentů a škol v zavádění nových technologií. Investice do soutěže takového typu se mi v dnešním světě, přehlceném informacemi a reklamními akcemi, zdála nejvhodnější a navíc v mnoha rovinách smysluplnější. Spolupráce mezi školami, výrobci a studenty není nová myšlenka, pouze jsme se rozhodli dát jí vlastní obsah a formu. Zejména oborům design, návrhy interiéru a nábytku a dřevařskému oboru jsme chtěli nabídnout kvalitní prestižní soutěž.

První místo v hlavní soutěži udělila porota projektu „Elipsovité schodiště”, jehož autorem je Miroslav Štefanka ze SOUD Žarnovica. Tentýž projekt získal také Cenu učitelů.

Soutěž je motivací pro studenty a během jejich studia prvotním srovnáním a zviditelněním mimo školu v mezinárodní konkurenci. Věřím, že každá taková akce studenty obohatí po odborné i lidské stránce. Srovnání úrovně zavádění nových technologií na školách, výměna zkušeností a navazování nových kontaktů je motivací i pro pedagogy a podnikatelské subjekty, které mají zájem naši soutěž podporovat.

Na soutěži ve Znojmě měli všichni možnost, vidět mladou kreativní generaci obhajovat své originální projekty, v nichž vizualizace, animace a konstrukční detaily byly řešeny na velice vysoké profesionální úrovni.

Program TurboCAD dnes nabízí doslova nečekané možnosti, mohl byste přiblížit jeho vývoj v posledních letech?

Naše společnost nabízí přes padesát produktů. Mezi nejvýznamnější patří program TurboCAD a TurboFLOORPAN od americké společnosti IMSI Design, které jako výhradní distrubutoři lokalizujeme a připravujeme pro český a slovenský trh a náš vlastní informační a optimalizační produkt DAEX pro nábytkáře.

Program TurboCAD je silným grafickým produktem, který umožňuje práci v prostoru 2D i 3D a nabízí brilantní vizualizace.

Stabilní grafický program TurboCAD se stal i základní platformou pro náš vlastní vývoj programu DAEX, který je zaměřený zejména na nábytkářský a dřevařský obor.

V současné době je ve světě prodáno přes dva milióny licencí tohoto produktu a těší nás, že se na tomto těžkém trhu prosazujeme i s vlastní nadstavbou DAEX pro dřevařský průmysl.

Vývoj programů TurboCAD i DAEX je velmi dynamický. Na trh uvádíme pravidelně nové verze během jednoho nebo jednoho a půl roku.

Plánujete pro další ročník soutěže nějaké inovace?

Po každém ročníku soutěže analyzujeme, co bychom mohli zlepšit a čím zpestřit další ročník. Nerad bych vše prozrazoval, ale pokud se týče hodnocení projektů, rozhodli jsme se, projekty finalistů rozesílat porotcům již před vlastní soutěží, aby měli více času na přípravu pro výsledné hodnocení a tím byla soutěž zase o něco objektivnější.

Příští ročník se bude poprvé konat na Slovensku. Spolupráci nám nabídla Združená stredná škola drevárska ve Zvolenu s Technickou univerzitou.

Druhé místo v hlavní soutěži získal projekt „Dispozičné riešenie rodinného domu” od autora Patrika Krasuly ze ZSŠDN Topoľčany. Práce tohoto autora zaujala i novináře, kteří ji udělili Cenu médií.
Studentům, kteří zvítězili v soutěži, jsme položili následující otázky:

1. Jak dlouho a kde s programem TurboCAD pracujete a kde jsem se s ním poprvé setkal?

2. Co Vás vedlo ke zvolení tématu soutěžního projektu a jak dlouho jste na něm pracoval?

3. V čem vidíte přednosti programu TurboCAD? Je něco, co byste v TurboCADu chtěl vylepšit?

4. Jak hodnotíte svůj projekt ve srovnání s ostatními soutěžními projekty a s jakým očekáváním jste se do soutěže přihlásil?

5. Uvažujete využívat nové softwarové technologie i ve Vaší praxi po ukončení studia a chtěl byste něco vzkázat budoucím studentům, kteří se do soutěže budou hlásit?

6. Máte pro Vaši budoucí praxi v projektování nějaký sen?

Miroslav ŠTEFANKA ze SOUD Žarnovica zvítězil s projektem Elipsovité schodiště a vyhrál také Cenu učitelů.

1. S programom TurboCAD pracujem už druhý rok. Stretol som sa s nim po prvýkrát na našej škole jako s povinným predmetom. Odvtedy ako som začal s vyučbou, začalo ma to baviť a odvtedy sa tomu venujem aj vo voľnom čase. A tak som sa v programe zdokonalil. V škole nám ukázali aký je to program a ako sa v ňom pracuje a zadávali nám zaujímavé úlohy.

2. Na začiatku roka som dostal za úlohu nakresliť niečo na túto súťaž. Tak som rozmýšľal, čo by som nakreslil, aby to bolo zaujímavé a náročné. Hľadal som inšpiráciu v knihách a internete. V knihách som sa dočítal o elipsovitom tvare schodištia. To ma zaujalo a s tou myšlienkou som vytvoril môj projekt s názvom Elipsovité schodište. Projektu som sa venoval tak štyri mesiace. V škole aj vo voľnom čase.

3. TurboCAD má veľké výhody, je v dostupnej cene oproti iným podobným programom. Je sním ľahká práca a rýchla. V mojom odbore sa dá prakticky všetko nakresliť. Myslím si, že je to veľmi dobrý program.

4. Drevené schodište tam bolo iba jedno, okrem môjho, a inak tam boli odlišné projekty interiéri, nábytok aj jeden strojársky projekt. Porote sa asi na mojom projekte páčil netradičný tvar. Moje očakávania od súťaže boli také, že som chcel postúpiť do finále, aby som videl Znojmo, pozrel si práce iných žiakov a naučil sa niečo nové. Ale neveril som tomu, že by som mohol vyhrať alebo sa umiestniť, lebo bolo veľa dobrých projektov.

5. V súčasnosti by som chcel ešte pokračovať v štúdiu, ale chcem tento software používať aj v praxi, ako som už povedal, na to čo chcem ja robiľ, je program TurboCAD dobrý nástroj. V súčasnosti pravdepodobne budem kresliť pre jednu súkromnú firmu, aj vďaka tejto súťaži a programu TurboCAD. Táto súťaž mi dala strašne veľa skúseností, videl som ako sa to dá robiť aj inak pri práci na tomto projekte som sa veľa naučil a spoznal som lepší program TurboCAD. Budúcim súťažiacim by som chcel odkázať, aby sa snažili minimálne o postup lebo to bola výborná skúsenosť a výborne zorganizovaná súťaž.

6. Do budúcna mám sen, spraviť si vysokú školu, zameranú práve na takéto kreslenie, a orientovať sa na navrhovanie zaujímavých budov, schodíšť a nábytku.

Patrik KRASULA ze ZSŠDN Topolčany získal druhé místo a také Cenu médií.

Účastnil se také 1. ročníku studenské soutěže TurboCAD 2006/2007, proto jsme mu položili i jednu otázku navíc: Po účasti v loňském ročníku soutěže jste se letos přihlásil do soutěže s jakým očekáváním a byl pro Vás druhý ročník soutěže přínosem?

1. Momentálne okolo 2 a pol roka. Na vyučovaní informatiky, keď sme skúšali nakresliť 2D stromček, a potom nejaké štvorce. Vo voľnom čase si veľmi rád spustím tento program a skúšam nejaké nove veci, a potom v škole to s profesormi konzultujem. Veľmi ma táto práca baví

2. Chcel som skúsiť niečo nové. Chcel som upustiť od solitéru a pokúsiť sa vytvoriť niečo, čo tu minulý rok nebolo. Pôvodne som chcel spracovať tému hotela, ale nakoniec, z časového dôvodu, som zostal iba pri rodinnom dome. Od minulého ročníka súťaže. Ale keby že to mam zhrnúť, tak nejaké 2–3 mesiace.

3. Veľmi sa mi páčia spracovania vizualizácií. Keď sa naozaj pohrám s osvetlením, alebo s lumináciou, tak ten výsledný rendering pôsobí ako obrázok na fotografii.

4. To je ťažko povedať, pretože som nevidel, ako to majú podrobnejšie spracované, ale myslím, že oproti minulému roku sa úroveň zdvihla.

5. Určíte áno. Chcem pracovať aj naďalej v programe TurboCAD. Tak ako minulý rok, aj tento som spoznal veľa nových priateľov, a aj súperov. A čo by som odkázal? Aby neváhali a pracovali v tomto programe, skúšali nové veci, aby sme sa na budúci rok znovu stretli.

6. Uplatniť sa v nejakej firme, ktorá pracuje s týmto programom, veľmi rad by som sa ocitol u niektorého z partnerov súťaže.

7. Obhájiť si svoje tretie miesto z minulého ročníka, poprípade skončiť aj lepšie, čo sa mi nakoniec naozaj podarilo. Som zo sebou spokojný, ale aj tak ešte stále to nebolo ono a budem sa snažiť do budúceho ročníka polepšiť. Samozrejme, že áno. Znova som videl nové nápady spolusúťažiacich, na akej úrovni sa prezentovali.

Autor: Monika Zatloukalová
Foto: Archiv firmy ŠPINAR – software s.r.o.