Stavba dálnice D11 do východních Čech

20. 12. 2006 došlo k otevření významných částí dálnice D11, která nyní souvisle pokračuje nově připojeným úsekem Libice nad Cidlinou – Dobšice, přes úseky Dobšice – Chýšť, kde byla dosud zprovozněna jen polovina profilu a Chýšť – Osičky až do posledního úseku Osičky – Hradec Králové, který je provizorně ukončen u obce Sedlice.

Historie dálnice

V roce 1938 se objevují první plány dálnice D11, která se má napojit na plánovanou dálnici z Vídně do Wroclavi. Kvůli 2. světové válce však ke stavbě nedošlo a v roce 1963 jsou vypracovány plány nové, podle nichž má dálnice vést z Prahy do Hradce Králové a skončit na křižovatce s dálnicí D35. Samotná stavba začíná v roce 1978 a to 8,3 km dlouhým úsekem Praha – Jirny, který je dokončen v roce 1984. Současně s tímto úsekem je otevřen také 10,2 km dlouhý úsek Jirny – Bříství a o rok později je dálnice protažena o dalších 8,2 km do Třebestovic. Stavba dále pokračuje 15,3 km dlouhým úsekem Třebestovice – Libice nad Cidlinou, který je otevřen v roce 1990. Posledních několik stovek metrů však zůstává nevyužito a dálnice končí už křižovatkou za mostem přes Labe. Na další pokračování schází ve státním rozpočtu finance, což má vyřešit financování ze soukromého sektoru, které však není nakonec vládou schváleno. Poté, co se povede potřebné finance vyčlenit, brzdí výstavbu pro změnu různé byrokratické tahanice s odpůrci všeho možného. Nutno podotknout, že tyto spory, soudy a následná odvolání vznikaly hlavně po chybách úředníků.

V roce 2003 se dálnice již stavět dokonce začala, ale kvůli několika dalším odvoláním zůstalo jen u zemních prací na mostech přes železniční tratě u Velkého Oseku a u Kanína. K definitivnímu zahájení výstavby došlo až 15. ledna 2004, kdy se však nezačala, jak by leckdo očekával, dálnice prodlužovat směrem do Hradce Králové, ale kvůli zrychlení se začalo stavět na několika různých místech v úseku Dobšic – Hradce Králové. Nutno podotknout, že nově budované úseky dálnice nebylo možné se starou dálnicí nijak propojit, neboť na úseku Libice nad Cidlinou – Dobšice, nebyly ještě vyřešeny všechny spory s ekology o libický les.

20. 12. 2005 byla slavnostně otevřena polovina profilu dálnice Dobšice – Chýšť zpřístupňující kolínskou automobilku TPCA, která téměř rok fungovala také jako obchvat Chlumce nad Cidlinou a na níž byly odkloněny nákladní automobily s hmotností nad 12 tun. Při slavnostním otevírání samozřejmě nezapomněl tehdejší ministr dopravy Šimonovský vyzdvihnout neobyčejné zásluhy své politické strany na této stavbě. Více informací o otevírání 1. úseku naleznete v článku Jak se otevírala dálnice (po Česku a před volbami).

Nové úseky1

Libice n. C. – Dobšice: km 42,0 – 51,7 (9,7 km)

Výstavba tohoto úseku byla zahájena v lednu 2004. Úsek byl zprovozněn 19. prosince 2006, úsek od mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Dobšice v km 50,0 – 51,7 byl v polovičním profilu uveden do provozu již 20. prosince 2005. Stavba je postavena v kategorii D27,5/120 a zahrnuje jednu (MÚK) a jednu služební MÚK. Celá trasa této dálnice je vedena ve volném rovinatém terénu převážně po zemědělsky obdělávaných pozemcích. Lesem prochází v km 42,000 – 42,500 a 45,200 – 46,700.

Dobšice – Chýšť: km 51,7 – 68,0 (16,3 km)

Výstavba tohoto úseku byla zahájena v srpnu 2004. Úsek byl zprovozněn 20. prosince 2006, v polovičním profilu již 20. prosince 2005. Stavba je postavena v kategorii D27,5/120 a zahrnuje dvě MÚK. Úsek obsahuje tři velké mosty. Most Žiželice překračuje inundační (záplavové) údolí řek Mlýnská Cidlina a Cidlina v délce 534,4 m (stavba 1104-2D). Mosty Olešnice a Rakousy překračují opět inundační údolí řek Cidlina a Mlýnská Cidlina délky 240,0 m a 248,9 m (stavba 1104-2E).

Chýšť – Osičky: km 68,0 – 78,9 (10,9 km)

Výstavba tohoto úseku byla zahájena v červnu 2004. Úsek byl zprovozněn 20. prosince 2006. Stavba je postavena v kategorii D27,5/120 a zahrnuje jednu MÚK a jednu služební MÚK. Tento úsek obsahuje i středisko správy a údržby dálnice (SSÚD) u obce Pravy.

Osičky – Hradec Králové: km 78,9 – 90,7 (11,8 km)

Výstavba tohoto úseku byla v lednu 2005 započata pouze v km 78,9 až km 86,1. Navazující úsek od km 86,1 do km 90,7 nemá pravomocné stavební povolení, výstavba započne až po vyřešení všech majetkoprávních sporů. Dálnice byla zprovozněna 20. prosince 2006 po km 84 provizorním sjezdem u obce Sedlice v místě budoucí dálniční křižovatky s R35 na Olomouc. Stavba je postavena v kategorii D27,5/120, součástí úseku bude kromě křižovatky D11-R35 i MÚK u Hradce Králové a oboustranná odpočívka Osice.

---- poznámka pod čarou -----------------
Informace ohledně nových úseků dálnice jsou z internetových stran www.ceskedalnice.cz

Autor: Jiří Hejhálek ml.
Foto: Jiří Hejhálek