Svezli jsme se rekonstruovanou lanovou dráhou na Pustevny

Přesněji by mělo znít: nastoupili jsme a vystoupili na rekonstruovaných stanicích sedačkové lanové dráhy. Nicméně i samotná dráha bude vyměněna. Ale popořádku, nejdříve sáhneme do historie a zeměpisu.

Již 77 let je v provozu v Evropě nejstarší a tvrdí se, že i ve světě, dvousedačková otevřená lanová dráha z Ráztoky na Pustevny v Moravskoslezských Beskydech. Ta původní z roku 1940, realizovaná firmou Františka Wiesnera z Chrudimi, byla v padesátých letech minulého století nahrazena novější dráhou. Současná pochází z 80. let 20. století.

Připomeňme si její technické současné parametry: typ osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček. Pohon s hydraulickým přepínáním je umístěn v dolní stanici Ráztoka 620 m n. m. Přepravní kapacita v zimě je 900 osob, v létě 720 osob za hodinu, šikmá délka 1 637 m, převýšení 400 m, maximální rychlost 2,5 m/s, cíl horní stanice Pustevny 1 020 m n. m. V letech 1983 až 1986 byl dodavatelem nové lanové dráhy Tatranský podnik místního průmyslu okresu Poprad v Kežmaroku. Ta slouží dodnes. V plánu je v dohledné době několika let postavit kabinkovou lanovou dráhu, namísto stávající otevřené dvousedadlovky.

Spodní zázemí dráhy (objekt s prodejnou jízdenek, WC a čekárnou) je nové od roku 2015, letos se od základů změnila i horní stanice lanovky. Stávající budova byla zbořena, na jejím místě postavena nová moderní z kamene, dřeva a skla, od kopřivnického architekta Kamila Mrvy. Střecha je z falcovaného plechu. Návštěvníkům, turistům a lyžařům, ale i koloběžkářům slouží od srpna letošního roku. Uvnitř jsou v provozu stylová samoobslužná restaurace, toalety, obchody, půjčovny sportovních potřeb. Konstrukce a vzhled stanice kontrastuje s původními valašskými chalupami a kolibami. V její těsné blízkosti vyrůstá požárem zničený nový Libušín. Po jeho dokončení, spolu s taktéž secesní Jurkovičovou Maměnkou, to teprve bude slohový kontrast.

Autor: Zdeněk Svoboda
Foto: Zdeněk Svoboda