Tradice železničních veletrhů v Ostravě završila čtvrť století

Třídenní mezinárodní železniční veletrh, současně nazývaný Rail cípáté. Za ta léta se rozrostl do evropského formátu, s nynějšími více než 130 vystavovateli a přes 12 tisíc návštěvníků.

Nás pochopitelně zajímaly komodity souvisejícími se stavebnictvím a přilehlými odvětvími. Zde jsme viděli skupinu ČD Cargo, provozující železniční nákladní dopravu, a tedy vozící i stavební materiály, cement, vápenec, písek a jiné nerostné suroviny včetně odpadních zemin.

Do portofila veletrhu patří též železniční stavby. Připomeneme si je dvěma mosty: most přes přehradu Hracholusky, kde byla použita unikátní metoda otáčení ocelových konstrukcí na stavbě. Druhou připomínkou je most u Pňovan přes řeku Mži. Po opravě kamenné části se vyměnily ocelové konstrukce. Opět unikátním způsobem byly nové konstrukce dnem vzhůru přesunuty na ty staré a pomocí speciálního mechanismu otočeny o 180 stupňů okolo vodorovné osy, bez použití jeřábu.

Do dynamického rozvoje české železnice patří historické dědictví, konkrétně architektonické skvosty. I na veletrhu byly připomenuty.

U přilehlého nádraží Ostrava – střed veřejnost obdivovala stojící volně přístupné zejména současné lokomotivy a vlaky. Za všechny jmenujme nejmodernější kolejové vozidlo firmy Stadler. Při malé troše představivosti se uvnitř cítíte jako v obýváku.

  • Plzeň hlavní nádraží - stavba se čtyřicetimetrovou kopulí, navržená architektem Rudolfem Štechem, spojuje prvky novorenezance a secese.
  • České Budějovice hlavní nádraží - je monumentální novorenezanční stavbou od architekta Gustava Kulhavého.
  • Havířov hlavní nádraží – v nejmladším městě ČR stojí nádražní budova Akad. arch. Josefa Hrejsemnou spojující eleganci bruselského stylu s přesahem k brutalismu.
  • Nádraží Praha Smíchov - funkcionalistické pojetí, pískovcový obklad a červená omítka je dílem architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka.
  • A v neposlední řadě Pardubice hlavní nádraží – nejkvalitnější funkcionalistické nádraží u nás trojice architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy, z roku 1958.

Na závěr dejme prostor termínům několika souvisejících konferencí a veletrhů:

  • 5. září 24. silniční veletrh a dopravní konference v Pardubicích
  • 10. – 11. září 32. silniční konference na Výstavišti Brno,
  • 25. – 26. listopadu konference Asfaltové vozovky v Českých Budějovicích
  • 27. – 28. listopadu konference Betonářské dny v Litomyšli
  • 12. listopadu konference Světlo - architektura, udržitelnost, umění, v hotelu Pyramida Praha.
  • Autor: Mgr. Zdeněk Svoboda
    Foto: Mgr. Zdeněk Svoboda